Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mitt første forsøk som hobby-møbelsnekker! (Tvbord)


Anbefalte innlegg

Var innom Bolia her om dagen og kom over et tvbord som falt i smak hos fruen.
Nå har det seg sånn at jeg i en alder av 23 (og sikkert aldri) ikke kommer til å kjøpe et tvbord til 15.000,-

MEN jeg har endel erfaring fra et tidligere oppussingsprosjekt og anser meg selv som nokså handy og tror derfor jeg skal få til et nokså pent produkt av egen innsats.

 

Har kappsag, dykksag, drill, stikksag... Trenger muligens mer? Fres?

Det jeg ønsker å få hjelp til her på tråden er:

  • Anbefaling av material (evt. hvor en kan få kjøpt til en fornuftig pris)
  • Fruen ønsker enten hvit høyglans, eller den lyse trefargen (se bilder)
  • Evt ved høyglans, hvordan ville dere gått frem for å få lakket etc?
  • Samt filten som er forran som "skapdører" hvor selger de slikt?
  • Utsparingen på baksiden mtp. kabler til tv, hvordan sage ut den? Stikksag?

Tusen takk for alle innspill.

 

Christian 

post-222784-0-31128100-1443040948_thumb.png

post-222784-0-20570700-1443040983_thumb.png

post-222784-0-72253400-1443041000_thumb.png

post-222784-0-97469700-1443041022_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg du vil klare dette med det du har av verktøy. 

 

Når det gjelder plate så kan kanskje en eller annen form for hobbyplate være tingen men de kan kanskje være litt ru? Lenken er til Maxbo med en oversikt over hva de har av plater. 

Går du for hvit hlyglans kan du for eksempel gå for Bengalakk eller tilsvarende emaljelakk. Den har glansgrad 90 og er noe av den blankeste malingen du får tak i. Havner du på en eller annen plate av heltre som du skal male kan du bruke oljebasert grunning og maling med toppstrøk av pianolakk. Pianolakk er jeg litt usikker på hvor en kan få tak i men det er iallefall den blankeste lakken som finnes. Subsidiært kan du gå for vanlig blank klarlakk. Den er også veldig blank men kanskje ikke så blank som pianolakk.

 

Filten er jeg litt usikker på men du kan jo for eksempel sjekke på Panduro, Stoff og Stil eller tilsvarende steder. Sistnevnte skal uansett ha et uanstendig stort utvalg av stoffer så det kan være greit sted å starte. Hvis de ikke har kan det hende de vet om noen steder som fører slikt. 

Jeg ville iallefall brukt stikksag for å lage den utsparingen på baksiden. Du kunne bruke rotterompe eller tilsvarende men jeg tror stikksag vil være det raskeste og enkleste. 

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg du vil klare dette med det du har av verktøy. 

 

Når det gjelder plate så kan kanskje en eller annen form for hobbyplate være tingen men de kan kanskje være litt ru? Lenken er til Maxbo med en oversikt over hva de har av plater. 

 

Går du for hvit hlyglans kan du for eksempel gå for Bengalakk eller tilsvarende emaljelakk. Den har glansgrad 90 og er noe av den blankeste malingen du får tak i. Havner du på en eller annen plate av heltre som du skal male kan du bruke oljebasert grunning og maling med toppstrøk av pianolakk. Pianolakk er jeg litt usikker på hvor en kan få tak i men det er iallefall den blankeste lakken som finnes. Subsidiært kan du gå for vanlig blank klarlakk. Den er også veldig blank men kanskje ikke så blank som pianolakk.

 

Filten er jeg litt usikker på men du kan jo for eksempel sjekke på Panduro, Stoff og Stil eller tilsvarende steder. Sistnevnte skal uansett ha et uanstendig stort utvalg av stoffer så det kan være greit sted å starte. Hvis de ikke har kan det hende de vet om noen steder som fører slikt. 

 

Jeg ville iallefall brukt stikksag for å lage den utsparingen på baksiden. Du kunne bruke rotterompe eller tilsvarende men jeg tror stikksag vil være det raskeste og enkleste. 

 

Hobbyplatene du linker til virker å være fine til mitt forbruk da bredden er 400mm, som passer mine planer perfekt. Jeg er litt i tvil hvordan det vil være å skråskjære disse iom det ikke er heltre men spon? Vil jeg kunne skråskjære to plater og få en fin finish mon tro?

Dersom jeg skal gå for skråskjærte hjørner som den i butikken: Lime, skru, evt? Hvordan gjemme skruer... Er mer omfattende enn jeg først så for meg, men kjekt med utfordringer.

 

Dersom jeg skal male med pianolakk ser jeg for meg at platen må være 110% strøken, kan kanskje bli litt vanskelig, men tar det på sikt.

 

Når det gjelder filten må jeg prøve å finne noe som ikke er for gjennomsiktig slik at en ser inn, men det er greit om det er litt pustende slik at evt. ps4, dekoder osv kan stå innomhus uten å koke ihjel....

 

Takk for raskt og utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Det peneste blir kanskje å skråskjære kantene/hjørnet med en sirkelsag eller stikksag. Siden du er avhengig av å kutte rett vil jeg anbefale sirkelsag til det formålet. Mange har de har mulighet til å stikke inn vinkler på "bunnplaten" av sirkelsagen som vist på dette bildet. Kutter du hver skjøt i 45 grader, limer med Tech 7 og holder platene på plass med en hjørnetvinge eller tilsvarende mens det tørker så har jeg en teori om at det skal gå. Du kan eventuelt bruke vinkeljern på innsiden hvis du ønsker å forsterke konstruksjonen. Går du for å skru finnes "hetter" i plastikk du kan skjule skruehodene med men det blir nødvendigvis ikke like pent som hvis du limer. 

 

Dess høyere glans på malingen dess høyere krav til at underlaget er slett og pent. 

 

Det finnes helt sikkert filt i forskjellige tykkelser som du kan titte på. 

 

 

edit: byttet ut et ord. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...