Gå til innhold

Når man ikke har mulighet for ruter må man bruke PC som router


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på, siden har planer å oppgradere maskinen til å støtte SFP+ da ingen switcher og routere støtter denne standarden eller 10 gigabit må jeg bruke en PC som server/mellomledd. Frem til man får 1 gigabit linje, kan jeg bruke asus router. Men etter det finnes det ikke noe som klarer 10 gigabit ennå.

 

Problemer blir datasikkerhet.

 

Siden ønsker å ha nettverket lukket men fremdeles blir mulig å overføre filer gjennom nettverket.

 

Så windows 8.1 og nyere støtter hvertfall passord basert pålogging og fildeling.

 

Men er sikkerheten da god nok?

Eller finnes det programvare som kan gjøre dette mere sikkert som ikke koster allverdens?

 

Har en liten mistanke at i5 2500k kanskje belastes mye i zonealarm som eksempel hvis det flere slike kort som belastes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes vertfall ikke rene SFP+, de switcher som finnes er egentlig for å koble sammen flere switcher eller tilkobling til server.

Derfor er det kun 1-2 porter. Det blir for tynt hvis man har 4-5 stasjonære som skal kobles sammen. Trenger ikke blanding av 1 gigabit og 10 gigabit da det kun bruker mye plass. Må vel bruke 1 gigabit til playsation, xbox og blueray spillere en del år til. Men da beholder jeg den switchen jeg har.

 

Dere ser vel også den hvorfor vurdere RJ45 om det er så få utstyr som kan konverters til 10 gigabit.

 

Netgear ProSafe Plus XS708E er vel nok, problemer RJ45 ikke er lett å få tak i brukt til brukbar pris.

 

Man klarer ikke å få 10 gigabit nettverkkort til samme pris som Mellanox ConnectX-2
SFP+ 10 gigabit på finn.no.

 

Så jeg vurder litt hva jeg skal satse på, trenger vertfall RJ45 den siste biten mot internet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men der disse like enkle i bruk som asus eller netgear routere?

 

CRS212-1G-10S-1S+IN  ser greit ut ja men ser ikke hvorfor det kommer med 1 gigabit rj45.

Det koster vel ikke så mye mere med rene 10 gigabit porter?

 

 

De virker vel ikke så veldig enkelt, virker ut som enkelte baseres på terminal baser linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, de er nok ikke enkle som en forbruker-rettet router (som Netgear, Asus osv.).

HP har en del switcher med SFP+ porter og Web-GUI, som jo er en del enklere enn terminal-config.

 

Men det er ikke så veldig vanskelig å kjøre config via terminal heller.

 

Litt vanskeligere med routere/brannmurer osv. enn rene switcher, men du kan jo bruke Asus-routeren din fortsatt selv om du har 10gig internt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du forslag til ren switch hjelpe også det.

 

Problemet med switchene over er vanskelig å kjøpe brukt, SFP støtter vel maks 1 gigabit, mens SFP+ klarer 10 gigabit.

Og ser det blir for dyrt, proshop er eneste som selger slik utstyr i norge. Tror ikke skal satse på dem.

 

Trenger ikke vlan eller manageble switch kan endre innstilligene men gjør ikke noe om det har det.

Gjerne så plug an play som mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Burde være 5 porter SFP+ switch eller mere. Men 4 porter er jo bedre en ingenting. Men tror ikke prisen blir veldig mye høyere om det er 1-5 porter.

Prisen bør vertfall ikke være høyere en nettverkkortene per port, så rundt 4000 kr maks helst under.

Så foretrekker brukt selvsalgt. Kabelene er jo dyre de og, men er jo verdt det. Da det sies SFP+ ikke brekker like lett og plasttuppen faller ikke av.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så er bare heldig som får Mellanox ConnectX-2
SFP+ så billig på finn?

 

Vurder faktisk å oppgradere alle stasjonære maskiner mine til dette.

Det blir nok en del tusenlapper, men det som er kjedelig er SFP+ til 10 gigabit RJ45 er adapter er sikkert like dyrt som switch.

Så vet ikke om bør vente? Hva mener dere? Er jo greit å ha til de maskinene jeg bruker mest.

Men har kun plass til 2 slike kort på serveren er dumt å bruke PCI-e 16x portene når den ikke er så stor.

Lenke til kommentar

Prisen ser jo grei ut den, ligger jo fleire på ebay til overkommelig pris. http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Mellanox+ConnectX-2&rt=nc&LH_BIN=1

 

Men som TheHaughom seier, har du eit reelt behov for 10gig kapasitet heime? Vil nok vere billigare og feks bundle 2-3gbit linker istaden for å oppgradere alt til 10gig.. 1gig switcher og nettverkskort er jo gratis i forhold..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen PCI-E SSD, Sata SSD disker, og harddisker så ja burde klare 250 MB/S filoverføring i bestefall.

Derfor vurder jeg dette.

 

Men spørsmålet om SFP+ har noe fremtid som overføring platform mellom flere maskiner, eller om det alltid vil være P2P forbindelse mellom 2 maskiner, eller mellom pc switch, derfor lurer jeg på om det er noe å vurder i større mengder til lagret går tom.

 

Antar det selges billig for å bli kvitt det en standard som ikke er særlig kjent, siden dette er nesten like billige som intel NIC kort på 1 gigabit.

 

Har også en annen tråd.Oppgradere hjemmenettverk til 2 gigabit

Der ble dette prøvd å teare flere internetkort fra intel uten det fungerte så bra.

 

SFP+ har fordelen man kan konverte til fiber\RJ45\GG45 med egen adapter.

Problemet den løsningen er ikke sikker blir billigere totalsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja du må jo gjerne spørre TG eller House of nerd i oslo, om de er villige å tilby deg SFP+ port til switchen kun fordi du vil ha raskere internett, tror ikke man kan regne med å få det i så fall med mindre man er veldig heldig.

 

Er vel en grunn for RJ45 er vanlig i dag,

SFP+ er vel noe for datasenter. Men om 2-3 år kan det blir forandringer.

Lenke til kommentar

Hæ? Du sier det er avleggs og "ikke særlig kjent" og baserer det på at du ikke får SFP+ port tilgjengelig på en spill-café?

Du får ikke raskere internett av SFP+.

 

RJ45 er vanlig fordi særdeles få har behov for mer per dags dato.

SFP+ er for dyrt, og er myntet på datasenter, ja.

 

Jeg vil tro CAT6a blir 10gbit-standarden for forbrukeren, når behovet er der.

 

 

Hadde du vært i et datarom i de fleste firma hadde du sett at SFP+ er både kjent, ei heller er det på vei ut. Det er heller på vei inn i datasentre, for å bytte ut 1gbit switcher og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det svaret var værtfall mere fornuftig, så du tror det er mulig å produsere 10 gigabit Rj45 nettverkkort til rundt 500 kr stykke om produsentene vil gjøre det?

 

Siden tror de fleste ikke vurder dette, da prisene er så stive, og det er få som har mange nok SSD disker eller PCI-E til å få stort nok nytte for standarden.

 

Men skal basere oss på utviklingen siden 2000 tallet, burde vil ha 10 gigabit i 2016.

Vertfall det jeg mener. Selv om internetlevrandørene vil neppe ha mulighet for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...