Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo 2001 - hjelp til feilsøking


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en VW Polo 1,4 bensin fra 2001. For en liten stund siden begynte varsellampen for batteriet å lyse, kort tid senere ville ikke bilen starte lenger. Ved hjelp av startkabler klarte jeg å starte bilen igjen og kjøre litt før den stoppet.

 

Mens motoren enda gikk målte jeg 10V over batterier. Derfor mistenker jeg at det er noe galt med ladingen..? Jeg har byttet dynamo, men det ser ikke ut til å ha hjulpet. Ved hjelp av startkabler klarer jeg å starte bilen, motoren tenner, men etter 1-2 sekund stopper den igjen.

 

Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke og lokalisere problemet? Er det noen med peiling som har en idé om hva som kan være galt?

 

Håvard // optimisten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10V sier at den ene cellen er død. Sansynligvis trengte ikke du ny dynamo. Kjøpte du ny eller brukt dynamo? Har du sjekket jordledningen fra batteri til gods?

Jeg hadde et lignende problem i sommer. Jeg målte kun 11,5 etter lading over natta men 14,5 med motoren i gang. Batteriet var 2 år gammel og jeg brukte mye tid å feilsøke på elektriske kretser.
Jeg tok bilen til mekonomen der jeg kjøpte batteriet, en Sønnak Powerline. De målte batteriet og en celle hadde bare 52% effekt. Jeg dro derfra med nytt batteri på garanti.

Lenke til kommentar

Bilen kjører igjen!  :dribble: Etter en natt på lading var spenningen på batteriet kommet opp i 13V. Da starten den uten problem, og med motoren i gang måler jeg 14V på batteriet, altså lader den.

 

Jeg mistenker at dynamoen var ødelagt og at det var riktig å bytte den (kjøpte på et bilopphuggeri). Etter gjentatte forsøk på å starte og kjøre bilen uten lading har batteriet blitt helt tomt, og trengte en god porsjon lading før det virket som det skulle igjen.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Tilbake til start..

 

Etter noen dagers kjøring er den nye dynamoen død. Varsellampen for lading kom på, og spenningen på batteriet gikk gradvis nedover. Måler 1-3V spenning fra dynamoen når bilen er i gang. 

 

En dynamo skal ikke ryke etter 4-5 dagers bruk. Hva kan grunnen være til at bilen "tygger" dynamoene i filler??

Endret av optimisten123
Lenke til kommentar

Batteri med kortslutta celler?

 

Når du måler spenningen på batteriet etter lading så er det viktig at du venter minst en halvtime. Helst så lenge som mulig etter du har koblet fra laderen. Hvis ikke vil du få tilsynelatende veldig god spenning på batteriet selv om det er ødelagt.

 

Har du f.eks. 12,6V på batteriet et døgn etter det er ladet så bør det være bra.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Tilbake til start..

 

Etter noen dagers kjøring er den nye dynamoen død. Varsellampen for lading kom på, og spenningen på batteriet gikk gradvis nedover. Måler 1-3V spenning fra dynamoen når bilen er i gang. 

 

En dynamo skal ikke ryke etter 4-5 dagers bruk. Hva kan grunnen være til at bilen "tygger" dynamoene i filler??

Levere dynamoen tilbake der du kjøpte den. Du har uansett 3 måneders garanti. Så plukker du ut børsteholderen fra original dynamoen og se om begge børstene har lik lengde. Du får nye børsteholdere fra Mekonomen og Bilextra for noen hundrelapper. Både regulatoren og børstene sitter sammen. Du kan velge en som gir flere ampere.

Du vill kunne bytte børstene uten å ta ut dynamoen fra bilen.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...