Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z5 Compact


Anbefalte innlegg

 

8:Protected against prolonged effects of immersion under pressure

 

Det er definisjonen på det siste tallet, hvor 6 står for total tetthet i forhold til støv.

http://www.dsmt.com/resources/ip-rating-chart

 

8 betyr nedsenking på mer enn 1 meter. Den kritiske delen er: "The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer."

 

Så når Sony sier den ikke kan brukes under vann så er det 100% korrekt i forhold til IP68.

 

 

IP68 betyr varig neddykking i vann, hvor dybde (som nevnt skal være over 100cm) og hvor lenge du kan ha gjenstanden under spesifiseres av produsent. 

 

Dette er slik jeg forstår IP sertifiseringen. Det blir da feil å si den er IP68 sertifisert uten å ha en angitt tid for hvor lenge denne kan totalt neddykkes i vann. Om Sony hadde sagt den tåler 1m dybde i 0,1 sekunder hadde de hatt loven på sin side, men ved å si at den ikke tåler total neddykking er den per definisjon ikke IP68 sertifisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

8:Protected against prolonged effects of immersion under pressure

 

Det er definisjonen på det siste tallet, hvor 6 står for total tetthet i forhold til støv.

http://www.dsmt.com/resources/ip-rating-chart

 

8 betyr nedsenking på mer enn 1 meter. Den kritiske delen er: "The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer."

 

Så når Sony sier den ikke kan brukes under vann så er det 100% korrekt i forhold til IP68.

 

 

Nei, det er det ikke, du kan ikke si nå er ipx8, og si at "conditions" er at den aldri er under vann. Garanti er en sak, jeg tenker man har en god sak via kjøpsloven om de sier den er ip68.

 

AtW

 

Du kan senke den rolig ned i ferskvann i henhold til IP68. Men du kan ikke bruke den under vann i henhold til Sony sine betingelser. "Senkes ned i vann" og "Brukes under vann" er to forskjellige ting her.

 

Folk må begynne å ta IP*8 som det det er. Det er et vitenskaplig mål på hvor høyt trykk enheten tåler å bli utsatt for under vann. Det sier mer om hvor sprutsikker den er, og mindre om hvilke dykkeregenskaper den har.

 

IP68 tar ikke med i beregningen noe annet trykk enn selve trykket 1,5m nedsenkning gir. Om man beveger (veiver rundt, flytter på, etc) eller holder i mobilen så vil dette kunne tilføye trykk på mobilen som er utenfor ratingen til IP68. 

 

Jeg syns det er bedre at de skriver "Du må ikke senke hele enheten under vann" enn å skrive noe sånt som "Enheten tåler å bli rolig nedsenket i 1,5m ferskvann inntil 30min så lenge enheten ikke brukes eller beveges. Enheten må holdes på en slik måte at man ikke øker innsidetrykket mens mobilen er under vann."

 

PS: De har status-lys på telefonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

IP68 betyr varig neddykking i vann, hvor dybde (som nevnt skal være over 100cm) og hvor lenge du kan ha gjenstanden under spesifiseres av produsent. 

 

Dette er slik jeg forstår IP sertifiseringen. Det blir da feil å si den er IP68 sertifisert uten å ha en angitt tid for hvor lenge denne kan totalt neddykkes i vann. Om Sony hadde sagt den tåler 1m dybde i 0,1 sekunder hadde de hatt loven på sin side, men ved å si at den ikke tåler total neddykking er den per definisjon ikke IP68 sertifisert.

 

Som jeg nevnte i kommentaren over. Jeg tror de har valgt å skrive det på den måten for å unngå forvirring.

 

Jeg har selv snakket med Sony på support. Og svaret jeg fikk der var at Den tåler 1,5m nedsenking i ferskvann inntil 30 min slik IP68 tilsier. Men den er ikke testet for bruk, så du kan ikke gjøre noe med den mens den er under vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Djuice har den til 3290,- dersom man velger et abb. til 299,-.

Kan vel ikke klage på den prisen, bare 300 opp fra Z3C.

Jeg turte i alle fall ikke vente med å bestille i tilfelle den er feilpriset :-)

Bestillingen gikk i alle fall igjennom så får vi se.

 

Ta deg en kikk hos Chess også, så får du ennå bedre deal :) minste totalpris på ett år: 5987,-

Ja enig meg deg at Chess kan komme rimeligere ut, men det forutsetter at du har et abonnement som koster mindre enn 74,25 per måned, eller at ingen andre betaler for deg :-).

Chess oppgir ikke totalprisen sin inkludert abonnements utgifter, så det kan virke misvisende dersom man er for rask. Fordelen er at du får en telefon som ikke er operatørlåst.

Uansett. Jeg ville bare tipse flere om et tilsynelatende godt tilbud. Begge nett funker godt nok for min del.

Q

Lenke til kommentar

 

 

Djuice har den til 3290,- dersom man velger et abb. til 299,-.

Kan vel ikke klage på den prisen, bare 300 opp fra Z3C.

Jeg turte i alle fall ikke vente med å bestille i tilfelle den er feilpriset :-)

Bestillingen gikk i alle fall igjennom så får vi se.

Ta deg en kikk hos Chess også, så får du ennå bedre deal :) minste totalpris på ett år: 5987,-

Ja enig meg deg at Chess kan komme rimeligere ut, men det forutsetter at du har et abonnement som koster mindre enn 74,25 per måned, eller at ingen andre betaler for deg :-).

Chess oppgir ikke totalprisen sin inkludert abonnements utgifter, så det kan virke misvisende dersom man er for rask. Fordelen er at du får en telefon som ikke er operatørlåst.

Uansett. Jeg ville bare tipse flere om et tilsynelatende godt tilbud. Begge nett funker godt nok for min del.

Q

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

 

hvis du mener ett lite notifikasjonslys så har z1 det jo? det har sony hatt siden iaf xperia z. Tror det nå befinner seg ved den øvre høyttaleren på mikrofonen. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

 

hvis du mener ett lite notifikasjonslys så har z1 det jo? det har sony hatt siden iaf xperia z. Tror det nå befinner seg ved den øvre høyttaleren på mikrofonen. 

 

 

Tenkte på om skjermen lyser opp når det kommer melding (samtidig som den vibrerer/lager meldingslyd). Savnet av dette har vært stort, spesielt i anledninger der telefonen står på lydløs..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

 

hvis du mener ett lite notifikasjonslys så har z1 det jo? det har sony hatt siden iaf xperia z. Tror det nå befinner seg ved den øvre høyttaleren på mikrofonen. 

 

 

Tenkte på om skjermen lyser opp når det kommer melding (samtidig som den vibrerer/lager meldingslyd). Savnet av dette har vært stort, spesielt i anledninger der telefonen står på lydløs..

 

Det meste på Android kan jo justeres, så om du sjekker innstillingene på meldingsappen din så bør du vel kunne finne noe. 

 

Evt går det jo an å installere en annen meldingsapp med mer mulighet for justering.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

 

hvis du mener ett lite notifikasjonslys så har z1 det jo? det har sony hatt siden iaf xperia z. Tror det nå befinner seg ved den øvre høyttaleren på mikrofonen. 

 

 

Tenkte på om skjermen lyser opp når det kommer melding (samtidig som den vibrerer/lager meldingslyd). Savnet av dette har vært stort, spesielt i anledninger der telefonen står på lydløs..

 

Det meste på Android kan jo justeres, så om du sjekker innstillingene på meldingsappen din så bør du vel kunne finne noe. 

 

Evt går det jo an å installere en annen meldingsapp med mer mulighet for justering.

 

Noen funksjoner, slik som beskrevet her, krever nok mer enn bare innstillinger. Tilgang til å slå av og på skjermen, med blinking slik som dette, krever ofte rooting (ala. jailbreaking for de som er mer kjent med Apple terminologien) eller eventuelle spesielle innstillinger som at koder, låseskjerm osv. må være avslått da de forstyrrer denne typen bruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med ca samme abonnement vil chess sin pris komme på rundt 9500,-. 

 

Jeg har hatt z1 fram til nå. Den lyser ikke når det kommer meldinger? Gjelder dette alle androidtelefoner, eller kun sony? Hvis sistnevnte: Har dette vært tilfelle på z2 og oppover også, eller har det kommet en innstilling for dette? Vet det fins apper, men de bruker mye batteri..

 

hvis du mener ett lite notifikasjonslys så har z1 det jo? det har sony hatt siden iaf xperia z. Tror det nå befinner seg ved den øvre høyttaleren på mikrofonen. 

 

 

Tenkte på om skjermen lyser opp når det kommer melding (samtidig som den vibrerer/lager meldingslyd). Savnet av dette har vært stort, spesielt i anledninger der telefonen står på lydløs..

Det kommer an på applikasjonen tror jeg. Whatsapp og Facebook lyser ikke opp skjermen ( mulig det kan justeres for alt jeg vet), men om jeg får meldinger fra Line, Snapchat eller google kommer det opp i skjermen.

 

Men jeg har skrudd det av der det er mulig, for jeg har også Sony Smartband som vibrerer lett på håndleddet hver gang jeg får melding etc.

Lenke til kommentar

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="ktbd" data-cid="22781395" data-time="1443013171"><p> 

Djuice har den til 3290,- dersom man velger et abb. til 299,-.Kan vel ikke klage på den prisen, bare 300 opp fra Z3C.Jeg turte i alle fall ikke vente med å bestille i tilfelle den er feilpriset :-)Bestillingen gikk i alle fall igjennom så får vi se.

Ta deg en kikk hos Chess også, så får du ennå bedre deal :) minste totalpris på ett år: 5987,-
Ja søren..Tenkte ikke over det engang. Fillern, var sikker på at jeg hadde funne et ganske så bra tilbud!
Lenke til kommentar

 

 

Djuice har den til 3290,- dersom man velger et abb. til 299,-.

Kan vel ikke klage på den prisen, bare 300 opp fra Z3C.

Jeg turte i alle fall ikke vente med å bestille i tilfelle den er feilpriset :-)

Bestillingen gikk i alle fall igjennom så får vi se.

 

Ta deg en kikk hos Chess også, så får du ennå bedre deal :) minste totalpris på ett år: 5987,-

Ja enig meg deg at Chess kan komme rimeligere ut, men det forutsetter at du har et abonnement som koster mindre enn 74,25 per måned, eller at ingen andre betaler for deg :-).

Chess oppgir ikke totalprisen sin inkludert abonnements utgifter, så det kan virke misvisende dersom man er for rask. Fordelen er at du får en telefon som ikke er operatørlåst.

Uansett. Jeg ville bare tipse flere om et tilsynelatende godt tilbud. Begge nett funker godt nok for min del.

Q

Ja, du har helt rett. Jeg så det nå istad da OC-Freak påpekte det. Trodde jeg hadde funne et bra tilbud, men neida. Djuice sitt var faktisk ikke så dårlig det, 1500,- rimeligere enn NetCom sitt (forutsatt man tar den til 299,- mnd)! Eneste minuset jeg ser er jo at jeg ikke ville fått en fysisk butikk å gå til dersom telefonen streika o.l. mtp å sende den inn.

...Dæven som jeg har lyst på den telefonen - hatt HTC M7 siden den ble lansert, og den har sett bedre dager :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er kantene langs skjermen og på baksiden? Jeg har slitt litt med at min Z2 rett og slett sliter hull i lommene på samtlige jeans jeg eier.

 

Føler ikke at det skal være noe fare for det med denne mobilen, men jeg har aldri hatt noe problem med det tidligere heller riktignok (har hatt z1 compact). 

 

Et annet viktig ankerpunkt er uansett at Sony IKKE har klart å løse varmeproblemet. Skjermen har ikke låst seg, og telefonen har ikke skrudd seg av, men den blir ganske varm under vanlig bruk (internett, musikk osv)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...