Gå til innhold

Surface Pro 4 og nye Lumia-mobiler 6. oktober


Anbefalte innlegg

Har siklet over disse siden originale surface. Men det har alltid vært ett eller annet irritasjonsmoment eller tvil som har holdt meg tilbake fra å kjøpe.

 

Viktig for meg er at den holder en behagelig temperatur og ikke generer mye viftestøy når den kjøres hardt. Men er det mulig å få i både pose og sekk her? Ellers er pennen viktig. At den fungerer godt til å tegne med.

 

Ser frem til annmeldelsene begynner å dukke opp.

Jeg har den originale Surface Pro 128GB og viftestøyen er ikke noe stort problem. Vifta går ikke før jeg ser på video, og den er bare en dyp susing når den går. Men så presser jeg heller aldri maskina på ytelse.

 

Derimot er varmen et problem for eksempel når man tegner. Den er alltid et par grader varmere enn hånda, og for de som tegner mye må da dette øke risikoen for betennelse i håndledd/albue. Når jeg tegner er det som regel ubehag pga. varmen som gjør at jeg slutter.

 

Omtaler jeg har lest av både SP2 og SP3 antyder at varmen fortsatt er der.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok langt utenfor mitt prissegment. Og med kronekursen tilpasset for eksport, ikke import, har jeg ikke engang håp om at Surface Pro 3 faller nok i pris til at det betyr noe.

 

Jeg kjøpte min Surface Pro 128GB til 5.990. Mener noen nevnte de hadde kjøpt en Surface Pro for 3.995? Det lå i alle fall noen på 4.995 en stund.

 

5.990,- føltes som en god pris den gang da.

 

Nå starter Surface Pro 3 på 9.789. Da får man i5, 128GB, altså noe relativt sammenlignbart med den første generasjonen.

 

Surface Pro har ikke vært et like prisgunstig produkt etter kampanjene på førstegenerasjon. I motsetning til da jeg kjøpte første-generasjon og det ikke fantes sammenlignbare slate Tablet-PCer i prisklassen, finnes det nå også rimeligere produktklasser dersom man kan avse pennen, eller kan klare seg med en svakere i3 eller Core M.

 

Hvis prisene fortsetter å ligge der oppe, tror jeg kanskje det blir et annet merke neste gang.

 

 

Hovedproblemet er kronekursen, jeg kjøpte selv en SP3 128GB til 6500kr i desember 2014, men etter at kronekursen gikk ned så gikk selvfølgelig også prisen på SP3 opp her til lands. Om du ser på prisene i USD så ser det annerledes ut. De første to generasjonene startet på $899, SP3 startet på $799

 

http://www.engadget.com/2013/09/23/microsoft-new-surface-pro-2-gets-official/

http://www.engadget.com/2014/05/20/microsoft-surface-pro-3/

 

I dag så starter SP3 på $649.

 

Det ser også ut til at Microsoft prøver å kompensere noe for dette med å gi oss i Norge ett gratis type-cover, mens de f.eks.i USA bare får en gratis "sleeve".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hovedproblemet er kronekursen, jeg kjøpte selv en SP3 128GB til 6500kr i desember 2014, men etter at kronekursen gikk ned så gikk selvfølgelig også prisen på SP3 opp her til lands. Om du ser på prisene i USD så ser det annerledes ut. De første to generasjonene startet på $899, SP3 startet på $799

 

 

Hovedproblemet er vel at jeg har for mye annet å bruke penger på, men det er klart at prisen har fulgt opp dollarkursen, og da faller importen, også av disse. Men et annet viktig element er at den originale Surface Pro hadde kraftigere priskutt enn det som er vanlig, fordi Microsoft forsøkte pumpe i gang markedet. Det var jo da man leste overskrifter om at Surface (& Pro) var sånn en failure at Microsoft gikk på store tap, når det egentlig bare var en nedskriving av verdien på varelageret fra veil. priser til mye lavere tilbudspriser. De som fikk en Surface Pro til 4-5000 kroner inkmva gjorde nok en spesielt god deal. 

 

Ellers er det jo verd å nevne at SP3 til $799 har en i3 som har en god del svakere kalkolatorjuice enn i5'en i SP2, og i5en i tredje generasjon startet på $999, mens begge de forrige generasjonene leverte i5 på startprisen $899. Vanskelig å sammenligne disse prisene direkte fordi $999 gir dobbel SSD, men de dekker altså to lavere segmenter med Windows ikke-RT nå, med en Atom-kuleramme til $499 og en i3-kalkulator til $799 som knapt har raskere multicore-ytelse (i følge Geekbench-tallene jeg plukka fram på forrige side i tråden).  De har jo spredt seg endel på prosessorkraft, i første gen var det jo bare en prosessor.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Da har kjørt gode tilbud på alle generasjonene. De største prisfallene på SP1 kom når SP2 allerede var på markedet. Så det var ren lagertømming. Som sagt så fikk jeg min SP3 til 6500kr, noe som var en veldig god deal selv før krona falt.

 

Og nedskrivningen var hovedsaklig for Surface RT ikke Pro.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...