Gå til innhold

[Løst] Wordpress - .no domene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går helt fint så lenge du setter opp omdirigering ordentlig (så vær forsiktig). Når du er klar til å bytte, pass på at du beholder det gamle domenet en stund, og omdiriger alle forespørsler («permanent redirect») derfra til det nye domenet. Pass også på at alle lenkene fortsatt fungerer med omdirigeringen. :)

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du bare skal bytte domene og ikke bytte server eller WordPress-installasjon, skal dette gå greit. Du finner kanskje ut selv hvilken fremgangsmåte du vil benytte, så jeg skal ikke gå inn i detaljer i denne posten. :)

 

Greia er bare at når du bytter fra domene.com til domene.no, bør søkemotorer omdirigeres til domene.no slik at de vet at det er samme nettside som da du brukte domene.com (hvis du bryr deg om «position rank» i søkemotorer). Evt. bokmerker som besøkende har vil da også fortsatt fungere inntil du kvitter deg med domene.com.

 

En annen ting å tenke på er at det kan finnes lenker på din egen nettside som peker til domene.com. Dette bør fikses i stedet for å bare omdirigere, slik at din «rank» hos søkemotorer ikke blir dårligere. Du kan oppdage slikt med å loggføre forespørsler som går til domene.com på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Ok, .no-domenet er kjøpt og jeg er nå registrert som eier.

 

Når jeg nå går til Wordpress for å opprette en ny .wordpress.com nettside som etterhvert skal overføres til .no domenet får jeg beskjed om at "sorry, that site is reserved" :sick:

 

Tips?

 

Edit: Det eksisterer allerede et nettsted som heter det samme som mitt, men da med .com - en eller annen tyrker kan det se ut til.

 

Da trenger jeg tips til hvordan jeg skal opprette wordpress-nettstedet først - Er det bare å opprette en hvilken som helst wordpress nettside og senere forandre navnet på den kanskje?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hvis du primært skal bruke ditt .no-domene (og du har jo allerede kjøpt det), har du egentlig behov for noe annet (altså .wordpress.com-domenet)? Er det fordi du ikke vil ta i bruk .no-domenet før nettstedet ditt er ferdig utviklet?

 

Hvis .com-domenet og/eller .wordpress.com-domenet har blitt tatt har jeg ikke noen andre idéer enn å velge et annet navn, men du får vel et domene uansett som alle kan besøke hvis du bruker wordpress.com.

 

Jeg er litt usikker på hva du selv vil, men hva med å sette wordpress-siden i «maintenance mode» for alle unntatt administrator, eller på en måte blokkere alle IP-addresser unntatt din egen (så lenge du har en måte å komme deg inn igjen i nødstilfeller)?

 

Se gjerne også hvordan du legger til egne domenenavn (og underdomener) på din wordpress.com-side.

 

Personlig har jeg ikke brukt tjenesten til wordpress.com selv, bare gjort alt på egen hånd (wordpress.org).

Lenke til kommentar

Ok dårlig formulert fra min side men det blir som Thehaughom sier over her:

 

.no domenet er kjøpt,men det tar tid før det blir aktivert - derfor har jeg startet en WP med tulleadresse mens jeg venter,hvor .no domenet blir mappet til i etterkant.

Godt å høre at dette er enkelt og mulig (:

 

Grunn til at jeg kjøper eget domene og deretter tar det til WP er mangel på datakunnskap - jeg klarer ikke å styre med databaser og webhotell selv og kan heller ingenting om koding.

Lenke til kommentar

Jeg står litt mellom barken og veden her..support WP/Domeneshop sender meg frem og tilbake til hverandre :sick:

 

Jeg må opprette en sone-fil på Navnetjernerne før jeg tillates å endre de (NS) - Først da kan jeg omdirigere til rett domene i WP.

 

Slik jeg har forstått det er dette noe "de" må gjøre for meg, altså opprette sone-filen. Forandre NS gjør jeg selv.

Er dette riktig, og hvis ikke - noen som vet hvordan jeg gjør det?

 

WP mener det er Domeneshop/selger av domenet som må gjøre dette og samme motsatt :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd - ender opp med denne feilmeldingen som jeg har tatt med til support:

 

post-268618-0-22174600-1442390641_thumb.jpg

 

Det er her jeg får beskjed om at jeg først må opprette en sone-fil på navnetjenerne: (svar fra domeneshop)

 

post-268618-0-26368600-1442390741_thumb.jpg

 

Når jeg så tar problemet videre til WP får jeg dette svaret:

 

post-268618-0-45348300-1442390848_thumb.jpg

 

Og her er feilmeldingen jeg får når jeg forsøker å Mappe i WP:

 

post-268618-0-76872000-1442390904_thumb.jpg

 

Ikke så rart at man havner i villrede kanskje.. :rofl:

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke bruke navnetjenerne til Domeneshop?

Det er et spørsmål jeg ikke klarer å svare på grunnet dårlig kunnskap ang. hva som foregår i bakgrunnen av de forandringene jeg har fått beskjed om å gjøre.. :sick:... :) ...

 

Jeg har fått beskjed av WP-support om å endre navnetjenerne i mitt domene til å peke i retning av WP, slik jeg har gjort forsøk på over her.

Jeg har bare fulgt denne oppskriften.

 

Det er WP som må "gi meg" en zone-file - jeg går ut ifra at jeg har forklart meg utydelig til kvinnemennesket i support der. Skal gi det et nytt forsøk.

Lenke til kommentar

Det kan være fordeler ved å benytte navnetjenerne til de som leverandøren av webhotellet har, først og fremst at du samler «alt» på ett sted og derfor i hovedsak vil kunne forholde deg til ett selskap om du trenger hjelp, men det er ikke nødvendig. Du kan endre A records hos Domeneshop for å peke til IP-adressen du har hos webhotellet – eventuelt endre CNAME records for å peke til domenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...