Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må snu døgnet NÅ


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dr. Chaos:

8-9 timer søvn er ikke for mye. Samfunnet vårt er vant med søvmangel som standard, noe som ikke er bra for folks hjerne.

 

OP:

Klokken er nå rundt 06.00. Jeg er fremdeles våken og har ingen store behov for å endre rytmen akkurat nå. Jeg prøvde her om dagen ved å være våken til 18.00 en dag for så å sove da. Det hjalp ikke, for uheldigvis våknet jeg rundt 01.00 på natten.

 

Min normale rytme tilsier at jeg er våken til 02 eller 03 på natten for så å sove til 10 - 13 på dagen. Det er perfekt for min del iallefall, når jeg har frihet i livet til å gjøre det.

Vel, uansett, tilbake til poenget. De eneste gangene jeg har klart å snu døgnet mer enn noen timer og på en måte som fungerer så har jeg lagt meg veldig sent når jeg er veldig trøtt. La oss si mellom 09 til 11. Trikset er å ikke legge seg i sengen. Trikset er å legge seg en plass hvor det er andre mennesker. F.eks på sofaen (i mitt tilfelle). Da har jeg våknet etter bare noen timers søvn (3-4 timer), noe som gjør at jeg er trøtt på kvelden og dermed tilpasser meg det som sies å være en "normal" døgnrytme. 

Om du ikke har familie i huset kan det kanskje være lurt å sove de 3-4 timene en annen ukomfortabel plass hvor det er andre mennesker. Kanskje en offentlig plass. Bare vær sikker på at du er skikkelig trøtt, slik at du kan sovne hvor som helst, og nøkkelen er som sagt ukomfortabel søvn hvor det er andre aktive mennesker i tidsrommet du bør våkne. Dagen blir groggy, men du klarer å holde deg våken til 10-11 på kvelden iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dr. Chaos: 8-9 timer søvn er ikke for mye. Samfunnet vårt er vant med søvmangel som standard, noe som ikke er bra for folks hjerne.

Noen trenger sikkert 8-9 timer søvn, kanskje også mer. Min erfaring er at det er lett å sove lengre enn man bør hvis man har en dårlig døgnrytme. Min erfaring er at jeg våkner opp uopplagt av å sove for lenge, og får vanskeligere for å sove til natta igjen. Den eneste måten man kan være sikker på hva som er riktig mener jeg er ved å eksperimentere, ettersom det ikke er noen enighet om x antall timer (selv om gjennomsnittlig søvnbehov ser ut til å være rundt sju-åtte timer ett sted). Søvnmangel er selvfølgelig ikke bra, og folk generelt sover for lite i ukedagene og prøver å ta det igjen når de får fri. Jeg tviler på at det er kjempefarlig å sove litt for lite enkelte dager - kroppene våre er ganske fleksible - men betydelig søvnmangel over lang tid er nok ikke noe særlig. Det å ha skiftarbeid ser ut til å være enda verre; man snur døgnet hele tida.

Lenke til kommentar

Jeg sover 4-5t hver natt man-fre, så tar jeg det igjen fre-søn med 8-12t hver natt. Har gjort dette så lenge jeg kan huske. :p

Jeg også, 4-5t hver natt fra jeg legger meg, sliter med å sovne, blir kanskje 3t maks med søvn.

5 år holdt det før PANG.

Hele kroppen krasja, 100% sykemeldt , rister, trøtt 24/7

Anbefales IKKE

Lenke til kommentar

 

Jeg sover 4-5t hver natt man-fre, så tar jeg det igjen fre-søn med 8-12t hver natt. Har gjort dette så lenge jeg kan huske. :p

Jeg også, 4-5t hver natt fra jeg legger meg, sliter med å sovne, blir kanskje 3t maks med søvn.

5 år holdt det før PANG.

Hele kroppen krasja, 100% sykemeldt , rister, trøtt 24/7

Anbefales IKKE

 

 

Folk er forskjellige så kan jo hende jeg har funnet det som passer for meg. Eventuelt ikke, men går så automatisk nå at jeg tørr ikke endre på det.

Lenke til kommentar

Hvis det smeller da så ble du iallefall advart.

Nå skal det sies at jeg jobbet i 3 jobber og trente hard styrketrening , skøt i pistolklubb, benkeskytterklubb , trente krav maga og fløy utenom, samtidig som jeg drev eget firma, så var ikke hjemme engang i dagslys.ikke engang i helgene

Lenke til kommentar

Hvordan blir prosessen for meg å snu døgnet? Jeg har planlagt det slik nå:

 

  • Døgner i dag og blir våken hele den kommende dagen som kommer
  • Jeg vet det blir vanskelig å være våken rundt 14-19:00 + i morgen (ekstremt!!! vanskelig)

Hvis jeg klarer å være våken til 22:00 i morgen, så kommer jeg til å sovne til 09:00 dagen etter.

 

 

Da legger du opp til å gjøre det samme som du nå gjør feil, bare i enda større omfang. Hvorfor døgne? Gjør heller det motsatte. Istedenfor å stadig forlenge døgnet, så korter du det inn ved å legge deg en time tidligere hver dag. Du har god "disiplin" på å holde deg lenge våken, men det du trenger er disiplin på å legge deg til riktig tidspunkt. Dette er øvelsen du skal gjøre for å bli bedre på det du er dårlig på.

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir prosessen for meg å snu døgnet? Jeg har planlagt det slik nå:

 

  • Døgner i dag og blir våken hele den kommende dagen som kommer
  • Jeg vet det blir vanskelig å være våken rundt 14-19:00 + i morgen (ekstremt!!! vanskelig)

Hvis jeg klarer å være våken til 22:00 i morgen, så kommer jeg til å sovne til 09:00 dagen etter.

 

 

Da legger du opp til å gjøre det samme som du nå gjør feil, bare i enda større omfang. Hvorfor døgne? Gjør heller det motsatte. Istedenfor å stadig forlenge døgnet, så korter du det inn ved å legge deg en time tidligere hver dag. Du har god "disiplin" på å holde deg lenge våken, men det du trenger er disiplin på å legge deg til riktig tidspunkt. Dette er øvelsen du skal gjøre for å bli bedre på det du er dårlig på.

 

Faren med å legge seg tidligere er at man risikerer å ligge våken og bli frustrert og stressa over at man ikke får sove. Det er mange som får til å sovne om de bare legger seg før, men det har aldri funket for meg. Etterhvert som man får en god døgnrytme blir man trøtt til riktig tid. Samtidig synes jeg du har et viktig poeng i å gjøre det til en vane, men jeg ville heller begynne å forberede meg til å legge meg en time før. Fristelsen for mange er å sitte foran PC- eller TV-skjermen hvis hvite lys på kunstig vis utsetter trøttheten deres. Hvis man ikke begynner å kjenne seg trøtt av å dempe lyset (og legge vekk mobiltelefon eller i hvert fall filtrere ut blålyset) og slappe av med f.eks. å lese på senga, er det for tidlig for min del. Enten det, eller så er det noe galt med resten av vanene (vært for passiv i løpet av dagen, ikke blitt eksponert for nok dagslys, sovet for lenge).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått lest alle innleggene, men for å snu døgnet så bør man snu ca. 1 time hver dag for å få en varig og mer komfortabel døgnrytme og overgang. Spis en god og stor frokost på morningen. 

Før leggetid er det selvfølgelig viktig å unngå sterkt lys, mobil, pc osv., som har skarpt lys, dette sinker utskillelse av melatonin, et stoff som blir utskilt for å øke trettheten. 

 

Man snur ikke en slik døgnrytme man har hatt over lengre tid på noen dager. Det kan ta måneder før man blir godt vandt med det, altå gå fra B til A menneske. 

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Jeg har erfaringer fra 4 ganger hvor jeg var 3-4 uker i USA. Siste gangen var det 11 timer som måtte snurres tilbake da jeg kom hjem, men jeg hadde en viss rutine da. Jeg begynte med å legge meg kl 21 og stå opp kl 5 på morgenen de to siste dagene før hjemreise, det tilsvarer å sove fra kl 8 til kl 16 norsk tid. Da jeg kom hjem var jeg våken utover natten og det gikk greitt å legge seg kl 7 om morgenen og hadde vekkerklokke kl 15. Neste natt var det fra 06 til 14, og så 05 til 13 og så videre. Måtte ha et nøyaktig skjema og være disiplinert. Skulle på jobb 10 dager etter at jeg kom hjem, så det var deadline. Det gikk helt fint, og med et slikt opplegg tror jeg de fleste skal klare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...