Gå til innhold

Windows 8.1 OEM aktivering problem


aqdas

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har et lite problem. Jeg har en Acer stasjonær pc. den kom med forhåndsinstallert windows 8.1. vanligvis pleier produktnøkkelen klistret på siden av pcen. men det gjør ikke på denne. det fulgte heller ikke med noen cd for å gjennopprette systemet heller.

 

en dag krasjet pcen og jeg trengte å gjennopprette den. bestilte cd fra Acer. men det var et eller annet feil på hardisken som gjordet at jeg fikk ikke gjennopprettet. så jeg lastet ned windows 8.1 fra nettet og gjennopprettet. jeg fikk aktivert den også. men nå etter noen måneder dukker det opp vindu som sier at jeg må aktivere windows med produktnøkkel (som jeg ikke har). skal oppgradere til windows 10. det går heller ikke siden windows 8.1 er ikke aktivert. hva skal jeg gjøre? hvordan får jeg tak i denne nøkla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På noen PCer står nøkkelen under batteriet, men det normale med windows 8.1 er at nøkkelen ligger i BIOS, slik at du aldri trenger å tenke på dette.

 

Hos noen produsenter kan man lese denne nøkkelen, og hos andre ikke uten videre.

 

Men - ligger det en nøkkel inne allerede som den ikke godtar å aktivere med? - Isåfall skal du kunne velge aktivering via telefon og få en aktiveringskode der.

Lenke til kommentar

På noen PCer står nøkkelen under batteriet, men det normale med windows 8.1 er at nøkkelen ligger i BIOS, slik at du aldri trenger å tenke på dette.

 

Hos noen produsenter kan man lese denne nøkkelen, og hos andre ikke uten videre.

 

Men - ligger det en nøkkel inne allerede som den ikke godtar å aktivere med? - Isåfall skal du kunne velge aktivering via telefon og få en aktiveringskode der.

 

jeg har sjekket BIOS men finner ikk enoen der. prøvde å søke i CMD også, men fant heller ikke noe der.

på vinduet som dukker opp der jeg må skrive nøkkelen får jeg ikke opp noen valg om aktivering via telefon. hvor finner jeg det i 8.1?

Lenke til kommentar

Installerte du samme versjon som pcen kom med.

Det er 8.0 core, 8.0 pro ,8.1 core og 8.1 pro.

OEM Nøkkelen som ligger i pcens bios kan være en Windows 8.0 core kode , 8.0 pro kode, 8.1 core kode eller 8.1 pro kode.

I tillegg er det egne koder for 8.1 med "media center pack".

 

Kanskje du skulle gjenopprettet den til fabrikkopsett med Acer recovery settet du mottok alikevel (du kan vel ikke ha harddiskfeil lengre nå siden du har reinstallert)

Lenke til kommentar

Installerte du samme versjon som pcen kom med.

Det er 8.0 core, 8.0 pro ,8.1 core og 8.1 pro.

OEM Nøkkelen som ligger i pcens bios kan være en Windows 8.0 core kode , 8.0 pro kode, 8.1 core kode eller 8.1 pro kode.

I tillegg er det egne koder for 8.1 med "media center pack".

 

Kanskje du skulle gjenopprettet den til fabrikkopsett med Acer recovery settet du mottok alikevel (du kan vel ikke ha harddiskfeil lengre nå siden du har reinstallert)

den har 8.1 core. glemte å nevne at jeg reinstallerte med recoverycd rett  etterpå siden jeg ville ha med preinstallerte prgrammer også. men jeg skjønner ikke hvorfor den krever aktivering igjen etter flere måneder når den var aktivert fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...