Gå til innhold

Ny spillrig, 21:9, 4K,


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå sett en mulighet til å gå til innkjøp av ny gamingrigg da den forrige tok kvelden, og har bestemt meg for at den skal benyttes.

 

Er interessert i innspill om komponentene;

  • Går de bra sammen? (Ikke estetisk)
  • Noe som bør byttes ut pga. et eller annet?  :eek:
  • GTX980ti - Begynner å bli en del fisker i havet nå..
    G1 vs Asus Strix?  -Strix ser ut til å være hakket mer stille, 15-20% mindre dB på de testene jeg har lest, men til gjengjeld er G1 10-15% kjøligere under load..
  • Kost/Nytte (les: ytelse)
  • Define: R5 vs S
  • Vannkjøler til CPU
  • Flere vifter til kabinett?

Og meget interessert i erfaringer om 21:9 bruk i spill (og 32"+ skjermer)

  • 4K 21:9 frister i RPG, filmer m.mer  -Ikke FPS
  • "IPS-farger" til bilderedigering 
  • 100HZ+ frister i FPS

Setup med to skjermer kan være en ting..Én 21:9 og én 144hz f.eks: Acer

Noen som har erfaring med Samsung Curved 34?

 

EDIT: Har nå bestilt

 
Kabinett: Fractal Design Define S Black
                              vs
               Fractal Design Define R5 Black
Prossesor: Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
Hovedkort: ASUS X99-A/USB 3.1, Socket 2011-3
PSUCorsair HX1200i, 1200W PSU
        EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W PSU
Skjermkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB HYBRID
                    Gigabyte GeForce GTX 980Ti 6GB G1 GAMING 
RAM: HyperX Predator DDR4 2400MHz 16GB - 4x4GB
SSD: Samsung 850 EVO 500GB SSD
HDDWD 2TB RED  x 2 - Får fra bekjent. 
         Seagate Barracuda® 2TB
Vannkjøler: Corsair H75 Hydro Series CPU Kjøler
Skjerm: Dell 34" LED Curved U3415W
Ruter: ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router
Nettverkskort: ASUS PCE-AC56 AC1300 Trådløs Adapter
Vifte: Fractal Design Dynamic GP-14 140mm Vifte
 

 

 

Håper jeg fikk med meg det viktigste for et godt utgangspunkt for dere.

Takk for all hjelp :)

 

//P

Endret av Pj0ter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv for R5 (grunnet lagerstatus) og den var meget romslig, stille og fin. Har du behov for 5,25" plass og plass til mange 3,5"?

- hvis ja, gå for r5

- hvis nei, gå for S

 

Dersom målet er 4k så anbefaler jeg deg å gå for et ekstra 980Ti. Jeg bruker selv Evga sin SC-utgave. Ett kort kjører eldre spill som the Witcher 2 greit i 4k (60fps). Jeg får rundt 35-40 fps på the witcher 3 (ultra, uten hairworks)

 

Jeg skriver dette ofte - En ekstra 140mm vifte i front er en billig investering som sørger for mer luft inn en ut. Det hjelper på kjøling og støv.

 

Samsung curved 32" 790 er en vannvittig flott skjerm. Har testet den til bilde og videoredigering og opplever den som meget god. Har dessverre ikke testet den til gaming så er usikker hvordan den vil yte til det. Setup med to skjermer høres ut som den beste løsningen om du også ønsker 144 Hz.

 

Tips til artikkel om skjermer (også Samsung curved) http://www.144hzmonitors.com/gaming-monitors-buyers-guide-september-2015/

 

Bytt gjerne til en kraftigere kjøler om du tenker å overklokke en del. Ellers duger h75 meget bra.

 

Bytt til kraftigere PSU om SLI er aktuelt (som nevnt over). Ellers har du valgt en solid en. (Samme som meg ?)

Lenke til kommentar

Passer fint det, men er du sikker på at du trenger 2800MHz minne? Kan fort spare en femhundrelapp på å gå for 2400MHz versjonen.

Ærlig talt vet jeg ikke helt. Er litt blank når det gjelder RAM. 

Men 2400MHz  versjonen til 300,- mindre har CL12, mens 2800MHz har CL14.

 

Så ja, bytter den ut å slenger de pengene inn i en større PSU som @Bjonness406 nevnte. 

 

 

Ville gått for Define S og Gigabyte 980Ti selv.

 

Hvis du vil ha mulighet for sli så trenger du en strømforsyning med mer watt, f.eks Hx1200i

 

Define S: Med GTX970 SLi som du sikkert pusher godt til tider, hva føler du mtp. støynivå?

-PSU byttet ut med Hx1200i da planen er å kjøpe en GTX980ti fra en kollega i Q1/Q2 når han skal ha pascal.

 

Gikk selv for R5 (grunnet lagerstatus) og den var meget romslig, stille og fin. Har du behov for 5,25" plass og plass til mange 3,5"?

- hvis ja, gå for r5

- hvis nei, gå for S

 

Dersom målet er 4k så anbefaler jeg deg å gå for et ekstra 980Ti. Jeg bruker selv Evga sin SC-utgave. Ett kort kjører eldre spill som the Witcher 2 greit i 4k (60fps). Jeg får rundt 35-40 fps på the witcher 3 (ultra, uten hairworks)

 

Jeg skriver dette ofte - En ekstra 140mm vifte i front er en billig investering som sørger for mer luft inn en ut. Det hjelper på kjøling og støv.

 

Samsung curved 32" 790 er en vannvittig flott skjerm. Har testet den til bilde og videoredigering og opplever den som meget god. Har dessverre ikke testet den til gaming så er usikker hvordan den vil yte til det. Setup med to skjermer høres ut som den beste løsningen om du også ønsker 144 Hz.

 

Tips til artikkel om skjermer (også Samsung curved) http://www.144hzmonitors.com/gaming-monitors-buyers-guide-september-2015/

 

Bytt gjerne til en kraftigere kjøler om du tenker å overklokke en del. Ellers duger h75 meget bra.

 

Bytt til kraftigere PSU om SLI er aktuelt (som nevnt over). Ellers har du valgt en solid en. (Samme som meg ?)

Mulighet for å spørre om eks. på ekstra vifte? :green:

 

Hvor vil du plassere "overklokke en del" på GHz skalaen, i forhold til h75 som underdimensjonert?

 

Skal ta en titt på artikkelen når jeg får tid. Takk!

 

Skal du ha 2x980Ti senere bør du velge msi, bare ett er det det samme hvilket merke du velger så lenge de har 36md garanti.

Hvorfor bør jeg velge MSI? pga. kompakt design?

 

 

 

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Støynivået på 970 sli er ganske bra i et 750D, hadde det i et R5 før, og det var mindre støy da :)

Sikkert enda bedre med Define S pga 3 vifter.

 

980Ti sli kommer til å lage rundt 200 watt mer i varme (+OC) enn 970 sli. Så det kan påvirke støynivået ved høy last,men tror det går ganske bra når du har 3 vifter :)

 

Ville kjøpt samme vifte som følger med,like greit.

 

Hvis jeg skulle kjøpt 980Ti,hadde jeg gått for Gigabyte (pga kjøleren), eller Evga (pga de ikke bryr seg om vannblokker osv, syns det er en god holdning :) )

Har vel egentlig ikke så mye å si, går mest på hvilket merke du vil ha.

Lenke til kommentar

Vifte: http://m.prisjakt.no/product/3084112- stille og god, bruker denne selv. Matcher de som står i fra før.

 

OC: spørs litt hvilke temperaturer du er fornøyd med. Dette er ofte også variabelt fra enhet til enhet. Har ikke mye erfaring med den prosessoren selv, men virker (ut fra tråder på andre forum) som 4-4,2ghz er resultater du kan forvente. Håper noen andre kan svare deg bedre her.

Lenke til kommentar

Ble stille her, beklager..

 

Bare bestilte meg maskin etter å ha tatt til meg inputen deres.

 

Kjølig og muligheter for SLI :)

 

 
Kabinett: Fractal Design Define S Black
 
Prossesor: Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
 
Hovedkort: ASUS X99-A/USB 3.1, Socket 2011-3
 
PSU: Corsair HX1200i, 1200W PSU
 
Skjermkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB HYBRID
 
RAM: HyperX Predator DDR4 2400MHz 16GB - 4x4GB
 
SSD: Samsung 850 EVO 500GB SSD
 
HDD: Seagate Barracuda® 2TB
 
Vannkjøler: Corsair H75 Hydro Series CPU Kjøler
 
Nettverkskort: ASUS PCE-AC56 AC1300 Trådløs Adapter
 
Vifte: Fractal Design Dynamic GP-14 140mm Vifte
 
Skjerm: Dell 34" LED Curved U3415W
 
Ruter: ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router
Lenke til kommentar

Ville gått for Define S og Gigabyte 980Ti selv.

 

Hvis du vil ha mulighet for sli så trenger du en strømforsyning med mer watt, f.eks Hx1200i

 

Det var vel tidenes overkill for SLI.

 

Kjører fint med 3x 980 Ti og en overklokka 4960X , på en EVGA Supernova G2 1000W psu.

I maks load på 3dmark (bruker mer strøm en ingame) , så lå jeg på 900w ut fra wattmeter , så en ca 820-850 watt belastning på psuen og enda 150w å gå på. (+ de er kjent for å yte mer en spec, selv med god rippel og stabil)

 

så 850w en hadde holdt i lange baner for både ett og to kort.

 

En psu til 3000+kr er ikke en nødvendighet , men så har du muligheten for 3 kort om en stund når de blir billige ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Bare å glede seg  :dremel:

 

Hvorfor valgte du ac nettverkskort, og n router?

Uhm uhm uhm. IKKE VÆR SÅ VANSKELIG A!

 

Nei du, godt spørsmål. La først merke til det nå at kortet var ac.

Ruteren virket grei for linjen jeg har hjemme. Nettverkskortet bare slang jeg med i siste liten.. Jaja, shit happens.

LANG tid før jeg capper hastighet fra ISP. 

 

NAS og in-home streaming er ikke noe jeg bruker. Enn så lenge.. Hm..

 

Takk for at du sa fra. :) 

Lenke til kommentar

 

Ville gått for Define S og Gigabyte 980Ti selv.

 

Hvis du vil ha mulighet for sli så trenger du en strømforsyning med mer watt, f.eks Hx1200i

 

Det var vel tidenes overkill for SLI.

 

Kjører fint med 3x 980 Ti og en overklokka 4960X , på en EVGA Supernova G2 1000W psu.

I maks load på 3dmark (bruker mer strøm en ingame) , så lå jeg på 900w ut fra wattmeter , så en ca 820-850 watt belastning på psuen og enda 150w å gå på. (+ de er kjent for å yte mer en spec, selv med god rippel og stabil)

 

så 850w en hadde holdt i lange baner for både ett og to kort.

 

å anbefale en psu til over 4000kroner for å kjøre maxwell sli, er totalt unødvendig ;)

 

Nå kostet ikke denne PSUen  4000,-, bare for å være litt pirkete.

1200w er i overkant, men ja, kun lommeboka det går utover  :hmm:

Lenke til kommentar

Beklager,  jeg husket feil. Sjekket priser for noen dager siden, da jeg skulle se om komplett har Evga sin P2 versjon, da denne og har passive vifter ved lav belastning (300w og lavere) så husker jeg jeg syns Corsair sin 1200i var så himla dyr,

men ja det var vist bare 3195 og ikke 4195 . beklager ;)

 

jeg syns og prisen hørtes forskrekkelig høy i hodet mitt hehe. derfor jeg reagerte.

 

Sålenge du får en som er fri for coil whine, så er det en dønnsolid vare.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg husket feil. Sjekket priser for noen dager siden, da jeg skulle se om komplett har Evga sin P2 versjon, da denne og har passive vifter ved lav belastning (300w og lavere) så husker jeg jeg syns Corsair sin 1200i var så himla dyr,

men ja det var vist bare 3195 og ikke 4195 . beklager ;)

 

jeg syns og prisen hørtes forskrekkelig høy i hodet mitt hehe. derfor jeg reagerte.

 

Sålenge du får en som er fri for coil whine, så er det en dønnsolid vare.

Min kostet i underkant av 2500,- :)

 

Hope so, slenger med en benchmark i løpet av neste uke! Takk for hjelp

Lenke til kommentar

 

Beklager, jeg husket feil. Sjekket priser for noen dager siden, da jeg skulle se om komplett har Evga sin P2 versjon, da denne og har passive vifter ved lav belastning (300w og lavere) så husker jeg jeg syns Corsair sin 1200i var så himla dyr,

men ja det var vist bare 3195 og ikke 4195 . beklager ;)

 

jeg syns og prisen hørtes forskrekkelig høy i hodet mitt hehe. derfor jeg reagerte.

 

Sålenge du får en som er fri for coil whine, så er det en dønnsolid vare.

Min kostet i underkant av 2500,- :)

 

Hope so, slenger med en benchmark i løpet av neste uke! Takk for hjelp

 

 

Edit: Ser jeg har blandet Corsair HX 1200i og Corsair AX 1200i , (jeg er ikke veldig oppdatert på Corsair modellene) så da skjønner jeg prisforskjellen ja.

 

Corsair AX 1200i koster som jeg trodde ,rundt 3200kr.

 

 

BTW ,  60hz skjerm ..  har du spilt mye på 120 eller 144hz skjermer før ?

Om du har, så er det fryktelig å nedgradere ;)

 

Hilsen 2560x1440 144hz som minimum. (Venter på Asus eller bedre 34" med 100hz og g-sync)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...