Gå til innhold

Vil gjerne bli regnskapsfører, men..


Keyon

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt, som de ganske mange andre lurer på også er, hvor vanskelig er egentlig matta? Jeg er innstilt på å jobbe så godt jeg kan, men jeg har bare 2P matte fra videregående så jeg har ikke så veldig godt grunnlag. Jeg har tenkt til å starte med å ta en bachelorgrad i økonomi og administrasjon og har gjerne lyst til å få innspill fra folk som gjør/har gjort det samme. Matte er det eneste faget jeg er usikker på om jeg klarer, og i tillegg så er det vel anbefalt å ta forkurset første semester hvis man ikke har hatt R1-matte. Jeg bytta selv fra S matte til P fordi jeg klarte det ikke, og når det er anbefalt med R1-matte så blir jeg ekstremt usikker på om dette er noe jeg burde gjøre.

 

Muligens feil sted å poste det her, og da beklager jeg veldig.

Endret av Keyon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken skole er det nok? Det er ikke veldig avansert matte, men du bør regne med elementær algebra (potensregning, ligninger og uliheter av høyere grader), derivasjon, integrasjon, geometriske rekker, funksjonsdrøfting (med flere variabler), optimering og Lagrange. Kanskje litt enkel lineær algebra også (matriseregning, determinanter etc).

 

Edit: Med P-matte er du dårlig forberedt til dette. Med forkurs og mye jobb går det sikkert fint.

 

Edit 2: Alle emnene over er inkludert i matematikkfaget første semester på NHH. 7,5 studiepoeng. Jeg vet ikke hvordan det er på andre skoler, men det kan neppe være veldig forskjellig da det er samme grad.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Nhh krever s2 eller r1 matte som opptakskrav, og det gjør de fleste bachelorprogrammene innenfor økonomi og administrasjon. Ser ut som BI krever kun generell studiekompetanse så der er det mulig for deg å komme inn.

 

Det blir uansett mye nytt for deg på mattefronten, slik som sheasy nevner. Dette er emner de tar for gitt at du kan, selv på et forkurs. Forkurset på NHH er et oppfriskningskurs der de speeder gjennom alle relevante emner.

Lenke til kommentar

Nhh krever s2 eller r1 matte som opptakskrav, og det gjør de fleste bachelorprogrammene innenfor økonomi og administrasjon. Ser ut som BI krever kun generell studiekompetanse så der er det mulig for deg å komme inn.

 

Det blir uansett mye nytt for deg på mattefronten, slik som sheasy nevner. Dette er emner de tar for gitt at du kan, selv på et forkurs. Forkurset på NHH er et oppfriskningskurs der de speeder gjennom alle relevante emner.

 

Det stemmer ikke. Jeg vet at NHH har R1-krav, men de er den eneste av Norges 8 handelshøyskoler som har det. Studiet finnes vel omtrent på alle landets høgskoler, så at noen har det er jo ikke umulig.

 

 

For å gi mitt svar til trådstarter: Jeg studerer øk/ad og har tatt matten. Jeg har både R1, R2 og matte fra siv.ing på NTNU fra før, så matten var ikke et problem for min del. Det som er poenget her er at på skolen min (HiST) hadde ca. halvparten av studentmassen hatt S- eller R-matte, og halvparten hadde "bare" P. De aller fleste kom seg greit gjennom faget og strykprosenten var ikke kjempehøy. På skolen min kjørte de i tillegg et ekstra kveldskurs i matte, ment for de som slet med faget. :) Så, det er fullt mulig for deg å klare det. Anbefaler deg å bruke f.eks. KhanAcademy om det er temaer du sliter med.

 

Forøvrig var temaene i mattekurset på Handelshøyskolen i Trondheim omtrent de samme som de som ble nevnt over av Sheasy.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Nhh krever s2 eller r1 matte som opptakskrav, og det gjør de fleste bachelorprogrammene innenfor økonomi og administrasjon. Ser ut som BI krever kun generell studiekompetanse så der er det mulig for deg å komme inn.

 

Det blir uansett mye nytt for deg på mattefronten, slik som sheasy nevner. Dette er emner de tar for gitt at du kan, selv på et forkurs. Forkurset på NHH er et oppfriskningskurs der de speeder gjennom alle relevante emner.

 

Blant annet så er opptakskravet til HioA generell studiekompetanse, men jeg tenker uansett at det er anbefalt å ta forkurset for folk som ikke har gjennomgått R1 matte fra før av. 

 

Jeg har også et ekstra spørsmål hvis noen kan svare på det. Hva slags yrke er det man får en god kontorjobb av ved å ta en bachelorgrad i ledelse og administrasjn også eventuelt kombinerere det med noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat begynt på første året økad på Hioa og hadde P-matte som bakgrunn fra videregående. Jeg gikk ut med 6 i matte, men merker at jeg henger litt etter selv om jeg brukte en god del av sommeren på å lære meg mer matte. Forkurset går i et veldig raskt tempo, men hvis du har god forståelse for matematikk så burde det for all del gå fint. For min del så kan det hende at jeg rett og slett ikke har vært flink nok til å disponere tiden riktig i forhold til matematikken.

 

Uansett valg, lykke til :-)

Lenke til kommentar

Matten er mer avansert enn 2P, men om du har litt anlegg for matte, så burde det gå helt fint.

 

Jeg var i samme situasjon som deg, bare P2 fra VGS. Jobbet en del med faget i løpet av semesteret, særlig med gamle eksamenssett. Endte opp på en A, så det er absolutt overkommelig så lenge man legger inn litt arbeid. Hjelper en del å like faget også da..  =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...