Gå til innhold

Optikk til barneidrett?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

 

Jeg har små barn, som om etter hvert blir gamle nok til å være med på organisert idrett slik som fotball, håndball etc. Men ta utgangspunkt i at de kommer til å trene noe med ball, noe som ikke er helt uvanlig. Planlegger litt optikk til dette. Jeg har i dag en 70-200 f/2.8 VR2, men ser for meg at denne kan bli tung å dra på. Jeg vurderer derfor å bytte denne i en 70-200 f/4 VR i stedet, og etter hvert kjøpe den nye 300mm f/4. Så spørmålet til dere som har litt erfaring med foto av barn i bevegelse i forskjellig lys, er om f/4 blir for «tregt» med tanke på ønsket lukkertid en gjerne må ha, og eventuelt blir autofokusen på f/4-gutta for treg i forhold?

Og hva tenker dere om foreslått brennvidde?

 

 

Kan legge til at jeg fortiden bruker et D750.

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barneidrett er morsomt å fotografere :)

Det er ingen grunn til å tro at f/4 vil ha for langsom autofokus, tvert i mot blir den omtalt som veldig rask.

f/4 er etter min erfaring nok, det blir uansett ofte litt liten dybdeskarphet med 2,8. 

Fast 300 er lite anvendelig, uten et ekstra kamerahus, men 200 er ofte litt lite på en fotballbane. Har du vurdert 70-300? Du mister en f-stop, men med D750 kan du gå ganske høyt i ISO. 

Lenke til kommentar

Har i flere år fotografert barneidrett både innendørs og utendørs med forskjellige utstyr så har gjort meg noen erfaringer:

- 70/200 f2.8 vil jeg si er den mest fleksible optikken du kan bruke

- De få tilfellene hvor 200mm blir for kort så kan man bare beskjære bildet, moderne kameraer takler dette fint

- Om sommern utendørs vil lukkertid sjeldent være et problem. Men innendørs vil du fort oppdage at selv et f2.8 objektiv ikke vil gi deg raske lukkertider uten at du drar opp også ISO ganske heftig. Vil derfor si at et kamera som takler ISO fint opp mot 2000-4000 er viktigere.

- Lukkertider bør holdes over 1/500 er min generelle regel selv om det er mulig å få kule bilder på lavere lukkertider også :)

- Objektiv med stabilisering er en fordel, du kan da få kule bilder på lave lukkertider ved og bruke panoreringsteknikker

 

Lykke til :)

Endret av TheBoxhead
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for flotte svar, og fint at dere deler deres erfaringer. Det spørs om det kan være lurt å beholde mitt 70-200 f/2.8 og heller bruke monopoden flittig.

 

 

 

For å kunne ta med en lettere løsning, innimellom, uten at det koster for mye, titter jeg litt på Nikon sin «gamle» 180mm f/2.8. Er dette er bra objektiv til sport og eventuelt portrett på litt avstand? Eller holder ikke dette «følge» med de nyere høyoppløselige kameraene?

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt beholdt 70-200'en du allerede har. En monopod kan være en veldig fin måte å redusere belastningen fra vekten. Det samme kan en god reim gjøre. Jeg bruker en Black Rapid strap, som jeg fester på tripod-foten på min 70-200. Mye tykkere stropp, så du slipper remma som sliter på nakken mens du lar kameraet henge, og ikke minst, så henger en tung tele + hus mye bedre langs siden av hofta \ bak ryggen med en slik løsning.

 

Når det gjelder lenger tele, så brukte jeg en stund forrige versjon av Nikons 300mm F4. Den var mer enn rask og skarp nok for 1. divisjons fotballkamper og annen sport ihvertfall, så lenge det var lys nok:)

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar, og fint at dere deler deres erfaringer. Det spørs om det kan være lurt å beholde mitt 70-200 f/2.8 og heller bruke monopoden flittig.

 

 

 

For å kunne ta med en lettere løsning, innimellom, uten at det koster for mye, titter jeg litt på Nikon sin «gamle» 180mm f/2.8. Er dette er bra objektiv til sport og eventuelt portrett på litt avstand? Eller holder ikke dette «følge» med de nyere høyoppløselige kameraene?

 

70-200 er litt bedre optisk en 180mm

Mange fremhever vekt og størrelse når det diskuteres de to objektivene. 180mm er virkelig mye lettere og hendigere å ha på kameraet. Har en fin bokeh som gjør det fint til portretter også. Det er mitt fattigmanns 200mm f/2 

 

Har også brukt det på barneidrett og det funker helt fint. Fokus på 70-200 er raskere.

Dette med å holde følge på høyoppløste kameraer føler jeg blir litt teoretisk. Har brukt det på D800. Går helt fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...