Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort. Maskinen fryser


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Maskinen har følgende specs:

CPU: i5 750 @ 4 ghz

HK: Asus P7P55 pro

RAM: Corsair 1600 mhz

PSU: Mist 800 W

GPU: 2x Radeon 7850 / GTX 970

 

Ettersom crossfire med 7850 fungerte til tider dårlig, kjøpte jeg et gtx 970 kort.

Med 970 kortet installert fryser operativsystemet (win 8 og win10) kort tid etter jeg har kommet inn i windows. Rett etter oppstart henger også muspekeren et lite sekund. Normal innen 10 minutt etter oppstart fryser maskinen.

 

Dette er blitt gjort for å feilsøke problemet:

 

- Bios reset (ikke overklokket cpu igjen)

- Byttet psu (xfx 500W)

- Byttet ram (corsair 1333 Mhz)

- Reinstall win 8

- Clean install win 10

- Byttet ekstern hardware (mus / tastatur)

- installert tidligere version av nvidia driver

- Byttet pci-e slot

- Bios oppdatert til nest nyeste versjon

 

- Byttet gpu til 1x radeon kort (ingen problemer)

- Satt GTX 970 kortet inn i en annen maskin (1150 chipset) (ingen problemer)

 

Vil også nevne at jeg har ikke problemer med 970 kortet før etter driveren er installert.

 

Jeg vil konkludere med at hovedkortet ikke er kompatibelt med 970 kortet, men noe skurrer. Jeg har sett 3dmark scores hvor folk bruker samme oppsett. Jeg vil helst slippe å kjøpe nytt hk og psu om jeg kan ungå dette.

(Prøvde meg på et brukt hk fra finn. Men kortet ble ødelagt under sending)

 

Jeg har gått tom for ideer på hva jeg kan gjøre. Er det noen som ser noe jeg ikke har kommet på?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjipt å måtte fortelle deg dette , men Nvidia sliter med driverne i Windows 10 for tiden ,visse kombinasjoner av skjermkort og hovedkort i Windows 10 er ustabilt...

 

Ser også at du har byttet MIST'en , noe som var et bra valg...

 

Min anbefalning , test mange forskjellige drivere til Nvidia , antar du vil finne en som fungerer etter en stund , du er ikke den eneste med dette problemet.

Lenke til kommentar

Ok.

Det aller siste du kan gjøre er jo å sjekke om du kan oppdatere bios på hovedkortet.

Men som du sikkert forstår nå er problemet ditt trolig skjermkortet og driveren der.

 

Det begynner å se bedre ut.

Jeg måtte virkelig kjempe mot windows. Av en eller annen grunn ville den legge inn nyeste nvidia driver automatisk fra windows update, selv om jeg hadde skrudd av driver install fra windows update, gjemt driver updaten i windows og dermed sørget for at den ikke var huka av i update lista. Likevel installerte windows denne updaten.

 

Løsningen var DDU.

 

I tillegg oppdaterte jeg bios til nyeste versjon. Selv om denne, i følge asus, bare inneholdt fix for raid, så ser det ut til at den har rettet på noe mer. Jeg installerte også skjermkort driveren fra safemode.

Nå har jeg ikke opplevd krasj med en gang jeg kommer inn i windows. Skal stress teste systemet senere idag.

 

Tusen takk for all hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre holdt den ikke gjennom stress testen (furmark). Får krasj under normal windows bruk også. 

Da blir vel løsningen å kjøpe nytt hk og cpu.

 

Tja?

Har du testet med Amd skjermkortene om du får krasj under furmark?

Hvis ikke så er neppe feilen i hk / cpu , jeg hadde for sikkerhets skyld sjekket spenninger for å se om du har noen problemer med psu eller kabling.

 

Det er dog litt kjipt å feilsøke på sånn , kan være vanskelig å finne feilen.

 

Kjør også en grundig memtest86 .

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ingen feil funnet på minnet i memtest86.

Kjørte 970 kortet inn i en annen maskin og kjørte furmark. Ingen problemer. Den andre maskinen er helt stabil.

 

Med radeon kortene har jeg små problemer. For å installere amd driveren må et skjemkort kobles ut, hvils ikke får jeg bsod. Med unntak av små grafikk feil i diverse spill så er det stabilt. Den tryner ikke.

 

Jeg får desverre ikke sjekket spennngen. Men 2x 7850 kort trekker like mye som 970 kortet under load.

 

Er nok hovedkortet mitt og 970 kortet som ikke er helt venner :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det ser ut til å fungere nå. Maskinen fryser ikke.

 

Ser ut til at det å endre PCIE frequency i bios fra 100 til 105 var alt som skulle til.

 

Jeg lurer nå på om jeg har fått et annet problem pga dette. Nå opplever jeg litt "lagg".

Det kan best beskrives som om lydkortet spiller et lite sekund med dubstep samtidig som maskinen henger litt.

Noen andre som har erfaring med dette?

 

edit: dette oppstår bare når det spilles lyd: youtube / spill

Endret av aenima
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...