Gå til innhold

Har jeg muligheten til å bli svartruss etter byttet linje?


Anbefalte innlegg

Gikk HO/HEA, går nå TIP. Siden jeg har gått tre år når dette skoleåret er omme, vil jeg kunne være svartruss, eller er det kun regnet etter to år yrkesfag med studiekompetanse? Regner med at siden jeg har bytta at jeg er utelukka, men kjenner en som gikk et år TIP og så HO/HEA, og likevel ble russ. Er veldig usikker på normene rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje eigentleg noken reglar på dette. Men som hovedregel så feirer yrkesfaglig som svartruss når dei er ferdig med andre året (site året alle er samla på skulen før dei går ut i diverse bedrifter for å ta lærlingtida). Dei som går andre rettningar feirar som raudruss etter tredjeåret, med unntak av øk/adm som er blå og skogbruk som er grønne.

 

Uansett så må du, eller bør du sjekke med dei andre i klassa eller på skulen. Dersom du vil være russ så er det ingen som kan nekte deg det, men det er ikkje like kjekt dersom du er den einaste som vil være russ.

 

Det er dette som er grunnen til at mange som går yrkesfag ikkje har russefeiring, rett og slett fordi det er veldig få av dei som vil feire. Som svartruss der flesteparten berre er 17 år så vil det også være begrensa kor inkludert dei blir når dei ikkje kjem inn på russearrangementa. Nå er ikkje dette eit problem for din del, men mitt tips vil uansett være at du sjekker stemmninga for å være russ internt fyrst, deretter velger du russefarge alt etter kva som passer best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...