Gå til innhold

[Løst] Må jeg ha kort?


Anbefalte innlegg

Jeg er nyinnflyttet i en bolig der det er satt opp parabolantenne (CanalDigital). Siden tvn min har innebygget dekoder håpet jeg det var bare å plugge i antenna, og jeg hadde iallefall NRK-kanalene. Men nope, det gikk ikke. Må jeg ha et kort eller en boks for å få disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man bare skal se NRK uten abonnement så er løsningen å sette opp en vanlig UHF-antenne for å motta via bakkenettet/RiksTV. Men dette forutsetter at man har dekning.

 

Grunnen til at man må ha abonnement for å se NRK via satellitt er opphavsrettigheter. Signalene må kodes fordi de spres over et veldig stort område. I bakkenettet er ikke dette noe problem da senderne dekker små områder og eneste dekning utenfor Norge er stort sett små områder av svenske skoger.

 

Det er fullt mulig å ta inn satelittsendinger uten dekoder hvis man har TV som støtter dette (se lenke i posten over), men det krever CAM (kortholder), kort og abonnement. I tillegg er det noen som sliter litt fordi det er mange parametere å stille inn, men man kan få hjelp av Canal Digital, produsent eller butikk (hvis de har kompetansen).

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er egentlig bare interessert i NRK-kanalene, så abbonnement er ikke aktuelt for meg.

 

 

Har du vurdert å bare se TV over internett? Alle NRK-kanalene er fritt tilgjengelig: https://tv.nrk.no/  Har du internetthastighet på 4-5Mbps får du fullgod kvalitet.

Selv har jeg en HTPC koblet til TV-en som jeg bruker en del - ypperlig løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...