Gå til innhold

Verdens kraftigste kvantedatamaskin er klar for markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Du vil ha en veldig enkel forklaring på hva kvantedatamaskinen gjør? Den prøver alle løsningene samtidig, ender opp med de løsningene som er mest sannsynlig og velger en av dem. "

 

Forstår du denne forklaringen, ja eller nei?

 

AtW

det var jo den samme forklaringen jeg brukte

 

ja , den prøver ut alle mulighetene og så tester den hvor sannsynlig hver alternativ er

å gjøre det på den måten tar tid

ikke minst da det må mange forsøk til men også ikke mins å få finne ut hvilket svar som er mest rett

( det er ingen 100% fasit her )

Lenke til kommentar

Bra med forskning og utvikling, men skal jeg være ærlig syntes jeg mye av konseptet med kvantamaskiner lukter av snake oil og opticom... Det er ett veldig kommersielt felt hvor man lett kan få investorer til å spy inn penger i håp om det perfekte verktøyet til de mest fantastiske ting med astronomiske avkastninger...

Akkurat med tanke på D-Wave så er eg litt einig. Det er interessant at dei har klart å selge denne maskina, og at dei tilsynelatande får med seg investorar på laget, uten at dei har klart å bevise at maskina faktisk kan gjere noko spesielt betre enn ei klassisk maskin. Men på den andre sida er det jo bra at folk spyttar pengar inn i dette, då det sikkert er mange forskarar hos til dømes Intel som blir litt ekstra stressa av suksessen til D-wave.

Lenke til kommentar

 

ja , den prøver ut alle mulighetene og så tester den hvor sannsynlig hver alternativ er

å gjøre det på den måten tar tid

ikke minst da det må mange forsøk til men også ikke mins å få finne ut hvilket svar som er mest rett

( det er ingen 100% fasit her )

 

Det kule med kvantedatamaskiner er at de tester hvor sannsynlige alle er samtidig. Ikke en etter en, alle på en gang. 

 

 

spørmålet ert jo hva den er sammenlignet med  når den skal være 600 ganger rasker en en vanlig pc.

de har sikker sammenlignet epler og bananer  og funnet ut at epler kommer i flere farger

Vanlige datamaskiner er bedre på epler, kvantedatamaskiner er bedre på bananer.

 

EDIT: Hvis du faktisk er interessert så er det primtallsfaktorisering som er den store greia man pleier å sammenligne.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Så denne maskinen er mellom 2 og 15 ganger så raskt som en vanlig PC som bare kjører med en kjerne.  Algoritmen som brukes skalere ganske greit med antall kjerne - jeg ville anta at med alle 8 kjerner i gang ville PC'en slår den stort sett hver gang.  Og med en pris som er kanskje 1000 - 10000 ganger så mye som PC'en, ser jeg ikke særlig poeng i D-Wave maskiner.

 

Det er imponerende ingenør kunst, spesielt kjølesystemet.  Men til regning er totalt bortkastet.

Lenke til kommentar

Det praktiske problemet for bruk hos andre enn spesielt interesserte er jo den fysiske størrelsen i dag, linker: http://www.dwavesys.com/press-releases/d-wave-systems-announces-general-availability-1000-qubit-d-wave-2x-quantum-computer

 

Video som beskriver computeren kan ses her:

http://www.dwavesys.com/blog/2015/05/tour-d-waves-lab

 

Kanskje den om noen år vil være krympet nok til å få plass på en stor hybel og opereres av den vanlige bruker. :green:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er det kun veldig konkrete oppgaver kvantemaskiner er effektive til. Altså ikke gaming, desktop, etc.

 

Noen andre som vet noe mer om dette?

 

Slik jeg har forstått kvantemekanikk, så vet du ikke resultatet før etter at du har matet maskinen med all data som skal prosesseres. Så om du tenker å bruke den til spill så vil det nok bli ett problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...