Gå til innhold

Løpesko - har Asics Gel kayano, problemer med stivhet i kneet, bytte sko?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har Asics Gel kayano, og har nok brukt de lite. Nylig ble løping aktuelt pga jobbsituasjon, problemet er at etter forhåndsvis kort tid blir kne/ankel stiv/støl når jeg løper med skoene. Disse skoene er 17 modellen, så er vel 3 år gamle?

Jeg fikk beskjed i en butikk at årsaken og hva de opplevde hadde vært med andre var at skoene dempet for mye og de anbefalte Nike Lunarglide. Jeg ser på enkelte sider at disse også nevnes som bedre alternativ enn Kayano.

 

Noen som har tanker/erfaringer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt hode er det flere elementer som spiller inn:
Ankelstyrke
Vekt
Generell fysisk form
Sko

Er det lenge siden du har løpt, er det naturlig at du trenger tid til å tilpasse deg den nye aktiviteten.

Om skoa demper for mye eller ikke, er vel en diskusjon for en annen tråd ☺

Tror heller at de demper feil,slik at belastningen på anklene dine blir større. Ta deg en tur til löplabbert eller en annen butikk med høy fagkompetanse.
Ta med deg et billig balansebrett med det samme du holder på. Bruk onkel google til å sjekke hvordan du bruker det.

Er du som meg, litt for tung, blir også belastningen større, som gjør at du bør bruke balansebrett. Trener du for mye eller har for høy intensitet i starten, kan du også oppleve en meget stiv kropp, (men kanskje ikke i ankelen først og fremst?)

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Kan være en god ide. Anbefaler også adidas boost serien. Fantastisk sko sammen med kayano og nimbus!

Støttes! Bruker selv adidas energy boost sammen med asics kayano 21. Kjempekombo, selv for tunge meg på over 100 kg.

Har også ett par adidas response boost, men de er ikke like gøye å løpe med som energy boost.

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Var innom og testet lunarglide i dag..likte de godt. Fikk vel beskjed at "ferskheten" på løpesko er drøye 2 år med normalt bruk. Men mine er jo modell 11 og 17 så er vel da drøye 10 år og 5 år pluss minus. Skal uansett ta en tur innom en butikk til og noen der jeg bor og spørre litt så er helt sikker :) takk for hjelpen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har gått på tur med dem så har du nok tråkket ned dempingen like mye som om du hadde jogget med dem en eller to ganger i uka. Du kan jo tenke deg slitasjen på dempingen når du går, den blir over en lengre tid enn når du jogger (så lenge du ikke driver med 10km + hver økt da ;) ).

 

Ville kjøpt nye sko, og ikke satset på å løpe 7 km annenhver dag nå i startfasen. Hvertfall ikke siden du allerede beskriver litt vondt i knærne. Vet det er kjedelig, men det kan lønne seg å gå litt mer gradvis frem, eller hvertfall ta litt kortere distanse hvis du MÅ jogge annehver dag. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...