Gå til innhold

Bor bort, folkeregistrert hjemme, bortebostipend?


heipameg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går nå på universitetet, og bor ikke lenger hjemme, grunnet til at det blir for masse bråk, trangt, og ikke bra nok for at jeg skal klare studiene.

 

Jeg bor da sammen med kjæresten min sentralt, noe som også gjør det lettere å komme til skolen.

Jeg bare lurer på om jeg kan få borteboerstipend om jeg bor hos kjæresten min, men er folkeregistrert hjemme? Skolen og hjemmet til kjæresten min er innenfor 40km til foreldrene mine sin bolig, men min kjæreste kan fint skrive en bekreftelse at jeg bor hos han. Men hvordan fungerer da evt lånekassen sin søknad? Hva om du ikke gir meg borteboerstipend, må jeg da klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regelen om avstand hjemmefra gjelder bare for videregående opplæring. For høyere utdanning er det nok at du ikke bor i samme hus som foreldrene dine for å få stipend.

 

Du behøver normalt ikke dokumentere dette når du søker, men det hender at de tar stikkprøver, da vil det bli nødvendig at kjæresten din bekrefter at du bor hos ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går nå på universitetet, og bor ikke lenger hjemme, grunnet til at det blir for masse bråk, trangt, og ikke bra nok for at jeg skal klare studiene.

 

Jeg bor da sammen med kjæresten min sentralt, noe som også gjør det lettere å komme til skolen.

Jeg bare lurer på om jeg kan få borteboerstipend om jeg bor hos kjæresten min, men er folkeregistrert hjemme? Skolen og hjemmet til kjæresten min er innenfor 40km til foreldrene mine sin bolig, men min kjæreste kan fint skrive en bekreftelse at jeg bor hos han. Men hvordan fungerer da evt lånekassen sin søknad? Hva om du ikke gir meg borteboerstipend, må jeg da klage?

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

 

Legg merke til at du ikke får noe ekstra per måned hvis du er borteboer eller ei. Når man omtaler "stipend" så mener man at du får redusert lån - altså et litt mindre tall på dataskjermen - og ikke en ekstra utbetaling til din konto.

 

For å få dette stipendet kan du ikke bo i samme hus som foreldrene dine. Står ingenting om hvor du må være folkeregistrert. Forrige semester så krevde lånekassen at man sendte inn en kopi (digitalt) av lånekontrakten, som et bevis på at man faktisk ikke bor hjemme.

 

I tillegg må du bestå fagene i semesteret (altså du kan ikke stryke) og du kan ikke tjene mer enn hva lånekassen sine grenser er (sjekk siden dems). 

 

Det du gjør er bare å søke om fullt stipend og lån og sender inn dokumentasjon på at du faktisk ikke bor hos foreldrene dine og alt skulle være i boks :).

 

Merk deg også at omgjøringen (redusering av lånet/stipendet) tar tid (som regel 1 eller 2 semestre etter du har bestått fagene).

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg mente, man får jo lån på ca 100k, men 40% ca blir vel omgjort til stipend i slutten av året, hvis jeg består og jeg bor borte. 

 

Men en annen ting, det er kun kjæresten min som bor står på kontrakten, at det er han som leier, men vi deler jo på regningene, holder det med en bekreftelse fra han, f.eks "Hei, mitt navn er xxx, og yyy bor og skal bo hos meg under utdanningen. Jeg står listet opp som leier av boligen, men yyy deler regningene med meg".

 

Holder det? Han kan evt ta en kopi av hans egen leiekontrakt, men holder det med en skriftlig bekreftelse av han, eller en skriftlig bekreftelse + hans leiekontrakt?

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg mente, man får jo lån på ca 100k, men 40% ca blir vel omgjort til stipend i slutten av året, hvis jeg består og jeg bor borte. 

 

Men en annen ting, det er kun kjæresten min som bor står på kontrakten, at det er han som leier, men vi deler jo på regningene, holder det med en bekreftelse fra han, f.eks "Hei, mitt navn er xxx, og yyy bor og skal bo hos meg under utdanningen. Jeg står listet opp som leier av boligen, men yyy deler regningene med meg".

 

Holder det? Han kan evt ta en kopi av hans egen leiekontrakt, men holder det med en skriftlig bekreftelse av han, eller en skriftlig bekreftelse + hans leiekontrakt?

Han har som regel ikke noe behov for å vise noe som helst, med mindre de tar stikkprøver. Hvertfall når jeg flyttet, så viser du bare til den nye adressen som du har flyttet til, for Lånekassen.

Så med det første trenger ikke han å gjøre noen ting, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg mente, man får jo lån på ca 100k, men 40% ca blir vel omgjort til stipend i slutten av året, hvis jeg består og jeg bor borte. 

 

Men en annen ting, det er kun kjæresten min som bor står på kontrakten, at det er han som leier, men vi deler jo på regningene, holder det med en bekreftelse fra han, f.eks "Hei, mitt navn er xxx, og yyy bor og skal bo hos meg under utdanningen. Jeg står listet opp som leier av boligen, men yyy deler regningene med meg".

 

Holder det? Han kan evt ta en kopi av hans egen leiekontrakt, men holder det med en skriftlig bekreftelse av han, eller en skriftlig bekreftelse + hans leiekontrakt?

 

Det, og kanskje kontoutskrifter av betalt leie, holder som dokumentasjon. Men det er altså bare hvis Lånekassen ber deg dokumentere at du er/var borteboer, og det er det ikke sikkert de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...