Gå til innhold

[Løst] Beste løsningen på trådløs wifi med dårlig rekkevidde?


GeirHH

Anbefalte innlegg

Det kan være at mye er skrevet om dette før, men jeg må hjelpe noen og har ikke særlig tid til søk.

 

Det er i et standard 70-tallshus (trevegger). Modemet heter CISCO EPC3010 og på  routeren står AirLink 12612C (Jensen?) uten ekstern antenne. Sannsynligvis 2-3 år gammelt, men finner ikke routeren ved nettsøk.

 

Problemet er for svake signaler til spesielt den ene hybelen i 1. etg. - datautstyret er på et kontor i motsatt ende av 2. etg., men dette er ikke et stort hus. Så ligger det en hybel på linje med kontoret med to trevegger imellom, avstand kanskje 3 m. Studenten der får såvidt inn signal på laptop etter at jeg plasserte routeren høyere, men ikke signal på hans iPhone (som er testet korrekt tilkoblet).

 

Jeg har sett meg ut to løsninger:

 

1. Ny router fks. Asus RT-AC68U - gode tester.

2. Koble en wifi usb-adapter på pcen, har sett meg ut en ASUS til 599.- hos Expert, men det løser ikke mobilproblemet.

 

Testet forresten hastigheten på utleiers stasjonære pc og den viste 24.7 Mbps (Canal Digital).

 

Ser bort ifra at det blir lagt opp fysiske ledninger, men dette bør ordnes raskt for de to leieboerne.

 

Noen tips/råd? Som nevnt hjalp det litt å plassere router høyere så ikke mere å hente der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powerline må testes, kan gi veldig forskjellig ytelse avhengig av kurser/faser som er i bruk. En extender kan være en grei løsning.

 

Ja, i Norge (og Albania :D) er det vel mye nettstøy og i utgangspunktet ikke ideelt. Så ja, jeg kom til at en nettverksutvider (Jensen eller Netgear) var beste løsningen her. Blir spennende å prøve.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

Jensen er aldri den beste løsningen...

Nja, som storleverandør i Norge gjennom mange år vil de jo naturligvis få mest kritikk også. 

Har ikke klart å finne hvor stor markedsandel Jensen har. Men hvis du leter litt i forumet her så vil du finne overraskende mange tråder med rare nettverksproblemer med en Jensen innblandet. Andelen må være vesentlig større enn markedsandelen hvis man sammenlikner med andre kjente merker som f.eks. Asus og Netgear.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uansett ble det kjøpt en Jensen AL1500 og den gjorde susen - superdekning nesten overalt. Tenkte jeg fikk teste ut Netgear hvis denne ikke holdt mål - noe den altså gjorde.

 

PS: Hvor sundt det er med alt dette trådløse blir en annen debatt, selv er jeg litt skeptisk og vil ha mest mulig fysisk ledningsforbindelse.

Lenke til kommentar

God dekning er én ting, men hvordan er ytelsen i praksis? En nettverksutvider vil ofte halvere hastigheten og øke responstiden.

 

Når en del her er en smule negative til Jensen-produkter så skyldes det en del erfaringer med at det fungerer greit til å begynne med, men etter en tid dukker det opp rare problemer, dårlig ytele, behov for hyppig restart o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...