Gå til innhold

fx5900 råd ( nei skal ikke ha 9800)


GRendal

Anbefalte innlegg

Det var ikke bare Nvidia som jukset i 3dmark (*host ATi host*)

Det er forskjell på å senke billedkvaliteten for å få flere fps slik

Nvidia gjorde og på å skrive om rutinene slik at man ikke senker

bildekvaliteten men allikevel får flere fps, slik ATi gjorde.

 

Hvis du fortsatt liker et firma ved navn Nvidia så synes jeg utrolig synd på deg. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist gang jeg spilte NWN (fullførte SoUndrentide, tror det var navnet på addon pakken) på mitt 9700PRO gikk det forsåvidt helt greit, til og med i 1600x1200. Men når man zoomer inn går det fort tregt (under 15FPS) og med antialiasing og skygger går det enda tregere. Når jeg spilte til vanlig, gikk det vel på 1280x1024 i 4xAA og 16xAF tror jeg, og lå på ~40FPS (bortsett fra når jeg zoomet inn). Vannet så ganske dårlig ut også i forhold til hvordan det skulle se ut på et nVidia kort. Spilet ble nok designet for nVidia kort, ikke så mye å gjøre med det egentlig. Var vel samme historien når Unreal skulle "konverteres" ifra Glide til D3D/openGL?

 

Men det var et par måneder siden :)

Lenke til kommentar

må dere slutte med og si at ati har så mye bedre ytelse

enn fx-kortene og bedre bildekvalitet..

 

tror fx 5900 er et utmerket kort.

 

man blir jo nesten stemplet her på forumet hvis man ikke kjøper

ati-kort.noen tror det er best uannsett serie(9200-9600-9800)selv

om de aldri har prøvd et ge-force kort eller sett tester på disse kortene.

 

hvis trådstarter vil ha et fx-5900 kort må han jo få kjøpe det,han vil

vel neppe ha folk som kritisere kortet eller at noen sier "kjøp ati det er best"

 

eneste fordel jeg kan se med at ati-kort er prisen(litt billigere enn fx-kortene)

noe som kan avgjøre et kjøp for mange...

 

tror nok fx 5900 yter like bra i direct x8 spill som ati 9800(ja.har sett mange tester)i direct x9 er det litt forskjell mellom kortene.

men er jo ingen problem og spille tom raider eller hl2(beta)med et gf ti-4200

kort også.(selv om det er et direct x8 kort)

 

vil annbefale trådstarter et fx-5900non ultra(mest får pengene)

Endret av mr x
Lenke til kommentar

FEIL, er påvist at R9800 har litt bedere bildekvalitet i noen spill...

Men ikke en stor forskjell.

Når det gjelder ren edge AA kommer ATi best ut hver gang.

 

Det er forskjell på å senke billedkvaliteten for å få flere fps slik Nvidia gjorde og på å skrive om rutinene slik at man ikke senker

bildekvaliteten men allikevel får flere fps, slik ATi gjorde.

ATi gjorde uansett noe "ulovlig". Men jeg syns det er litt rart at ATi risikerte å gjøre seg til kjeltring for så lite.

 

eneste fordel jeg kan se med at ati-kort er prisen(litt billigere enn fx-kortene)

noe som kan avgjøre et kjøp for mange...

 

tror nok fx 5900 yter like bra i direct x8 spill som ati 9800(ja.har sett mange tester)i direct x9 er det litt forskjell mellom kortene.

Litt er ikke det ordet jeg ville ha valgt, men du innrømmer at det er forskjell og likevel så mener du at prisen er den eneste fordelen med å velge ATi?

Lenke til kommentar
ja..litt forskjell

etter at de nye driverene til fx-kortene er kommet er det

ikke så stor forskjell lengere i direct x9(noe mange kan leve med  ;) )

 

Hvordan kom du egentlig fram til den konklusjonen? Pga den store forbedringen i TR:AoD? Jeg tviler sterkt på at den testen sier så mye om hvordan ytelsen i f.eks HL2 vil være. Men usansett er forskjellen fremdeles i TR:AoD på opptil ~45% (FX5900Ultra vs R9800Pro), er det litt? Har du sett shadermark 2.0 (som er basert på ren MS HLSL kode) resultatene med den nye driveren? forsatt tragisk. Selv Nvidia innrømmer at dem har problemer i DX9, dette er ikke så mye å nekte på lenger.

 

lurer på hvorfår jeg hadde misttanke at du(MistaPi)ville poste etter meg.. :lol:

You tell me..

Lenke til kommentar

MistaPi..

opptil 45% i TR:AoD !!!

 

http://www20.tomshardware.com/graphic/2003...38-nv36-31.html

 

fx 5900ultra hadde 45.9 fps

ati 9800pro hadde 57.2fps .11-12 fps noe du aldri kommer til og se med

det blotte øye.

 

 

You tell me..skriver du

ser bare ut som "noen" gjør alt for og forsvare ati-kortene...

 

 

ser ut som mange i dette forumet ikke klarer at noen foretrekker fx forann

ati !

 

sitter jo her med et ati 9800 selv(er jo ikke helt dum ennå)

hadde 3 ge-force kort før.fikk ikke problemer før jeg bytte til ati.nå må jeg kjøre med agp x4,ikke x8 som mitt hk støtter.og fastskriv må jeg ha av.

og denne store forskjeller i bildekvalitet når jeg bytte kort har jag aldri sett noe av.

bagateller javel,men de fins der iallefall.. ;)

 

derfor synes jeg at ati også har sine problemer...

Lenke til kommentar

Nå Må dere gi dere!!

Han sier han vil ha ett FX kort,Som ikke er noe dårlig kort..da vil han av personlige grunner ha ett fx kort...da skal man ikke blande ATI kort inn.

Jeg ville kjøpt FX 5900 non ultra med 2,2ns ram...eller kjøpt 5900ultra...5950 blir for dyrt.

 

og det å si at bilde kvaliteten er MYE bedre er PISSPREIK,etter at nvidia lanserte de nyeste driverne så er det ikke mye som skiller de...litt i vinkler men ikke noe man merker til vanlig..og ja,jeg har testa...fra FX5600 til R9500

 

Lykke Til med kjøpet trådstarter :yes:

Lenke til kommentar
MistaPi..

opptil 45% i TR:AoD !!!

 

http://www20.tomshardware.com/graphic/2003...38-nv36-31.html

 

fx 5900ultra hadde 45.9 fps

ati 9800pro hadde  57.2fps .11-12 fps noe du aldri kommer til og se med

det blotte øye.

Når frameraten er så lav i utgangspunktet er 11-12FPS ganske mye. Disse testene er tatt med uten depth of field, med DOF er forskjellen faktisk så stor som opptil ~45%

 

You tell me..skriver du

ser bare ut som "noen" gjør alt for og forsvare ati-kortene...

Jeg har faktisk her anbefalt Nvidia kort for NWN. Jeg reagerer bare på din bagatellisering av Dx9 problemet til FX serien.

 

og det å si at bilde kvaliteten er MYE bedre er PISSPREIK,etter at nvidia lanserte de nyeste driverne så er det ikke mye som skiller de...litt i vinkler men ikke noe man merker til vanlig..og ja,jeg har testa...fra FX5600 til R9500

Kan du bidra med noen skjermbilder som viser AA forbedringene? Gjerne med Tommti-Systems FSAA Tester. Fra det jeg har sett og hørt er det ikke noen endringer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det var ikke bare Nvidia som jukset i 3dmark (*host ATi host*)

Det er forskjell på å senke billedkvaliteten for å få flere fps slik

Nvidia gjorde og på å skrive om rutinene slik at man ikke senker

bildekvaliteten men allikevel får flere fps, slik ATi gjorde.

 

Hvis du fortsatt liker et firma ved navn Nvidia så synes jeg utrolig synd på deg. :yes:

Det er den verste kommentaren jeg noen sinne har hørt. Alt for mange som tror ATi er bedre enn Nvidia. Nvidia gjør et kjempearbeid med driverne og nye kort! Dette er rett og slett grunnen til at jeg liker Nvidia. ATi har jeg (med egne erfaringer) hatt store og da mener jeg store driverproblemer med.

Han skal ha 5900 og trenger ikke "forsvarings"poster om at Ati er så mye bedre. Har bestemt meg for å vente til 2004 og Nvidias nye brikkesett. Dette ser på med stor spenning og tror dette blir meget meget bra.

 

Forresten jeg synes ikke synd på deg som liker ATi(og nei sa ikke, og skal ikke si at jeg ikke liker ATi for de er bra de også)

Endret av IwwY^^
Lenke til kommentar

hvis du finner et rimelig 5900 non-ultra med 2.2 ns minne så ville jeg anbefalt det.. du klarer sikkert å klokke det opp til et 5950u.. (er bare klokkefrekvensen som er forskjellen (gpu og minne))

 

ville ikke kjøpt 5950u... koster for mye.. ethvert 5900u vil du kunne klokke til et 5950 uten problemer..... og selv om du ikke vil klokke så er det bare snakk om et par tre fps...

alle tre kortene har samme gpu... forskjellen er frekvensen på gpu og minnet... (ultrakortene har vel alle 256 MB RAM....)

 

Jeg er hvertfall fornøyd med mitt msi 5900ultra... ut i fra benchmarkene så ligger jeg rimelig godt an i forhold til r9800pro-folka.... ( Jeg skulle egentlig kjøpe r9800pro, men så var d plutselig et demokort til salgs for2600.... så da var det gjort...)

 

 

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...