Gå til innhold

Ekstern Harddisk fryser fryser alt!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hjelper en venn med å fikse en ekstern harddisk. Han har mye verdifull data der, så formatering er ikke en løsning. Selv om jeg tror ikke jeg ville fått til det heller!

Problemet er at når jeg setter strøm på harddisken, så fryser Explorer.exe
Jeg har prøvd å gå inn til Disk Behandling, denne vil ikke laste seg inn. Jeg har prøvd Command Line og denne bare fryser seg. Så jeg vet virkelig ikke...

Så fort jeg kobler fra enheten så blir alt normalt og fortsetter.
Ikke noe forskjell om den kobles på USB 3 og USB 2.

Får sneket meg inn i Enhetsbehandling, der finner jeg volum F.
Derav så får jeg se en hendelsesliste som sier Feil Kernel PnP. Den ser sånn ut:
 

Device SWD\WPDBUSENUM\{d109defb-4147-11e5-8295-485ab619d146}#0000000000100000 could not be migrated.
 
Last Device Instance Id: SWD\WPDBUSENUM\_??_USBSTOR#DISK&VEN_HUAWEI&PROD_TF_CARD_STORAGE&REV_2.31#8&16C9E89B&0&0123456789ABCDEF&1#{53F56307-B6BF-11D0-94F2-00A0C91EFB8B}
Class Guid: {eec5ad98-8080-425f-922a-dabf3de3f69a}
Location Path: 
Migration Rank: 0xF000FFFF0000F102
Present: false
Status: 0xC0000719

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din venn her har muligens et stort problem hvis han har viktige data i disken. Det er ikke veldig mye dere kan gjøre, men en ting gjenstår. Det er å ta ut disken av kabinettet sitt og koble den til en stasjonær pc direkte med satakabel og strøm, eventuelt i en dockingstasjon. Hvis symptomet da fortsatt er at Explorer fryser så er Ibas neste.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Din venn er har muligens et stort problem hvis han har viktige data i disken. Det er ikke veldig mye dere kan gjøre, men en ting gjenstår. Det er å ta ut disken av kabinettet sitt og koble den til en stasjonær pc direkte med satakabel og strøm, eventuelt i en dockingstasjon. Hvis symptomet da fortsatt er at Explorer fryser så er Ibas neste.

Lest noe om dette. Men ville ikke byne å bryte opp før jeg anså det som siste mulig løsning.

Lenke til kommentar

 

Din venn er har muligens et stort problem hvis han har viktige data i disken. Det er ikke veldig mye dere kan gjøre, men en ting gjenstår. Det er å ta ut disken av kabinettet sitt og koble den til en stasjonær pc direkte med satakabel og strøm, eventuelt i en dockingstasjon. Hvis symptomet da fortsatt er at Explorer fryser så er Ibas neste.

Lest noe om dette. Men ville ikke byne å bryte opp før jeg anså det som siste mulig løsning.

Går det ikke an å skrue opp kabinettet?

Lenke til kommentar

Kabinettet er ikke problemet. Plastikk dekselet som er rundt harddisken pleier å være designet til å sitte veldig godt fast i sånne stropper som hekter seg fast og må klemmes inn innenfra. Men fått den ut, og det ser ut til at Windows ikke vil laste seg inn nå. Står på innlastningslogoen i evigheter... Får prøve litt software selv om jeg ikke har troen på at det er noe bedre enn MS sitt innebygde system.

Lenke til kommentar

Typiske symptomer på defekt harddisk. Én ting som muligens kan hjelpe:

Koble harddisken til en PC hør om den jobber. Hvis den gjør det (uten at du prøver å åpne noe som helst på den) så kan du la den stå på til den slutter å jobbe. Kan fort ta et døgns tid før den er ferdig men jeg har redda en god del harddisker på den måten.

 

Det som skjer er at ved "bad clusters/sectors" så har harddisken en egen "repareringsfunksjon" hvor den kartlegger dårlige sektorer og allokerer disse til andre plasser på disken som ikke er defekte. Så lenge dette pågår vil du ikke få tilgang til disken og den vil ofte få hele systemet til å fryse. Når dette er ferdig kan det hende at du får tilgang til harddisken og får kopiert ut dataene raskt og greit. Muligens med noen ødelagte filer.

 

Hvis dataene er virkelig viktige så bør du kontakte IBAS først da det er en sjans for at harddisken tar fullstendig kvelden om du prøver på dette. Det har aldri hendt meg dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...