Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har i grunn kommet på en forretningside som jeg tenkte å dele og høre hva dere tenker. Jeg har i grunn en elsk for VR og dets muligheter. Og har tenkt tanken; Hva med å leie ut fullverdig sett med slikt utstyr? Altså ha et lokale med alt fra 2 til 8stk fullpakket vr løsninger. Tenker da disse mulighetene:

 

Oculus Rift som VR headset. Det er et headset som man tar på seg og får en veldig levende følelse når man spiller. Videoer kan sees på youtube hvordan det fungerer og info kan sjekkes ut på www.oculus.com

 

For bevegelighet har jeg tenkt Virtuix Omni som en spille tredemølle. Mer om den kan sjekkes ut på www.virtuix.com. Altså en erstatter tastatur/kontroller med en moderne tredemølle som er beregnet for VR verden.

 

For kontrollere så tenker jeg å gjøre innkjøp av noen pistoler/gevær som kan erstatte mus/kontroller for eksempel FPS spill. For bilspill og slikt kan en vanlig xbox kontroll brukes.

 

Fordelen med alt dette oppsettet er at spillene blir VELDIG livlig og en føler at en er med i spillet. I tillegg så får en veldig god trening ved å løpe selv i spillet i stedet for å bare taste på noen spaker for å løpe. Tenker i grunn å selge oppsettet som timepris eller halvtimepris. 

 

Min bakgrunn er utdannet som regnskapsfører og finansmann. Er langt over gjennomsnittet interessert i teknologi og har god erfaring med slikt utstyr. 

 

Lurer i bunn og grunn på om folk hadde vært villig til å betale for noe slikt? Hva tenker dere? Om det er ønskelig så kan jeg linke til noen youtube videoer som viser hva jeg tenker :)

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For bilspill og slikt kan en vanlig xbox kontroll brukes.

 

Øh... burde ikke bilspill faktisk få et skikkelig oppsett med stol, ratt, girspak, pedaler, osv? Du får ikke en skikkelig god VR-følelse i bilspill med bare kontroller.

 

Du sier noe der :) Skal undersøke hva som er bra der nå til dags :)

Lenke til kommentar

Kanskje BITTE LITT mer kostbart enn hva du tenker deg, men dette er tingen! - http://io9.com/virtual-reality-theme-park-will-let-you-step-inside-a-v-1702854886

Konseptet ser veldig bra ut, men også veldig kostbart! Ser også ut som om det er langt fra ferdig utviklet. Kunne vært muligheter for å utvikler bedriften videre hvis det blir en suksess med hva som jeg har planlagt nå.

 

Også tenkt en del på prising. Kommer til å være mange ungdommer som vil prøvde det og er viktig å ha rett pris. Har regnet med en 100 000kr +/- noen tusen for innkjøp av alt utstyr. PCér, Virtuix Omni, Oculus Rift, Gun kontroller, Rat/pedal, kabler, Spill, etc...

 

Kommer til å spare mange penger på at jeg fører regnskapet selv. Andre utgifter er leiekostnader lokaler, strøm, internett, div vedlikehold, lønn må jeg passe på å få dekket ved nok utleid timer.

Lenke til kommentar

Liker absolutt idéen du har. Utfordringen blir vel, logisk nok, å lage et såpass attraktivt tilbud at forbrukerne velger ditt tilbud istedenfor å skaffe et eget utstyr :p  Her tipper jeg Virtuix Omni-systemet hjelper en del på. Kunne godt tenkt meg det utstyret der selv! 

Skaff deg nok av dem, så kan du også konkurrere med SATS på fitnessfronten :lol:

Lenke til kommentar

Liker absolutt idéen du har. Utfordringen blir vel, logisk nok, å lage et såpass attraktivt tilbud at forbrukerne velger ditt tilbud istedenfor å skaffe et eget utstyr :p  Her tipper jeg Virtuix Omni-systemet hjelper en del på. Kunne godt tenkt meg det utstyret der selv! 

Skaff deg nok av dem, så kan du også konkurrere med SATS på fitnessfronten :lol:

Et av salgsargumentene er jo å ha det gøy mens du trener! Uten tvil. Vet at om en 3-5 år så er det en allmannseie sikkert hvor de selger slikt på alle elkjøp og lefdal butikker. Tenker derfor at å starte ASAP når alt av utstyr blir tilgjengelig blir bra. Akuratt nå er det kun entusiaster som meg selv som tar seg rå til slikt :) Tenker da at jeg få en 3-5 gode år før det er blitt for vanlig :)

 

Kan også nevne at jeg for tiden driver et ENK hvor jeg reparerer iPhone og iPad som går veldig bra. Tanken er å drive begge disse bedriftene på samme lokalet :)

Endret av stigzy
Lenke til kommentar

 

Liker absolutt idéen du har. Utfordringen blir vel, logisk nok, å lage et såpass attraktivt tilbud at forbrukerne velger ditt tilbud istedenfor å skaffe et eget utstyr :p  Her tipper jeg Virtuix Omni-systemet hjelper en del på. Kunne godt tenkt meg det utstyret der selv! 

Skaff deg nok av dem, så kan du også konkurrere med SATS på fitnessfronten :lol:

Et av salgsargumentene er jo å ha det gøy mens du trener! Uten tvil. Vet at om en 3-5 år så er det en allmannseie sikkert hvor de selger slikt på alle elkjøp og lefdal butikker. Tenker derfor at å starte ASAP når alt av utstyr blir tilgjengelig blir bra. Akuratt nå er det kun entusiaster som meg selv som tar seg rå til slikt :) Tenker da at jeg få en 3-5 gode år før det er blitt for vanlig :)

 

Hehe, du får kjøre en risikoanalyse :p  Blir i alle fall gøy å se hvordan det går om du får gjennomført det ^^

Lenke til kommentar

Har regnet med en 100 000kr +/- noen tusen for innkjøp av alt utstyr. PCér, Virtuix Omni, Oculus Rift, Gun kontroller, Rat/pedal, kabler, Spill, etc...

 

Da lurer jeg på hvor lite utstyr du regner med å ha i hus. Et skikkelig sett med ratt og pedaler koster fort 10k, og med tanke på at dette er noe som kommer til å bli mye brukt er det lurt å ikke kjøpe den billigste plastdriten. Og det er en fordel å ha 3-4 stk slik at venner kan spille sammen. Så da er det fort 40-50k for kun utstyr til bilspill. Nå snakker jeg altså om fullt oppsett. Sete, girspak, ratt, pedaler, osv. Et plastratt og pedaler ville vært ekstremt stusselig i en "Arcade". 

 

Du må også regne med mye mer slitasje på utstyr i en sjappe som det du beskriver enn hjemme hos en selv. Folk behandler generelt alt som ikke er deres egne eiendeler dårligere enn de ellers ville gjort. Hvis du skal leie lokaler i en storby må du også regne med høy leie, strømmen som skal drive alt dette er ikke billig, og internett til bedrifter er ikke billig. Hvis du ønsker fiber må du regne med alt fra 1000-10 000kr/mnd avhengig av om fiberselskapet må legge til gravekost osv for bygget du skal være i. 

 

Siden jeg har tilgang på fiberkost for bedrift kan jeg gi deg en pekepinn her. Kongens Gate 14, Oslo har allerede fiber lagt inn sånn at gravekost ikke lenger er noe man må ta i betraktning. Dersom du kjøper 100Mbps binder deg for 12mnd koster det deg like under 3000kr/mnd. Og du må ha bra nett dersom du skal drive en sånn sjappe, med mindre du tenker å kjøre alle spill lokalt (noe som ikke er like spennende).

 

Håper ikke dette virker alt for demotiverende, men det er viktig at du er klar over at dette kan bli grisedyrt. Jeg tror faktisk konseptet er noe som kan slå skikkelig an siden det ikke finnes noen skikkelige Arkader i Norge så lenge du har alt av logistikk og markedsføring på plass. 

Lenke til kommentar

Som nevnt, utstyr som lånes ut slites veldig mye mer enn det man eier privat. Utstyr i spillhaller osv koster enten vesentlig mye mer fordi det tåler bruken, eller vesentlig mindre fordi det er beregnet som forbruk. Som regel det førstnevnte.

 

Og her har du dyrt utstyr som er beregnet på forbrukere, ikke utleie. Dette bør du ta høyde for og forvente en god del kortere levetid på utstyret.

 

Vurder også kundegruppen. Sikter du mot lavkost og ungdommer så får du høyere slitasje og mer bruk.

 

Og så er det dette med hygiene. Folk svetter. Her har du utstyr som skal sitte tett på kroppen i høy aktivitet, og det vil være klissvått etter ett par runder og da er det ingen som ønsker å ta det på seg/bruke det. Det ble nevnt trening her. Se på treningsstudioene. Der klages det støtt og stadig på hygiene og at folk ikke tørker av utstyr etter seg. Hva er planen her?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det med hygiene var faktisk noe jeg ikke hadde tenkt for mye igjennom. Og i en slik type lokale, så blir det nok en del svetting. Sier også noe der om at det er beregnet for forbruker og ikke utleie. Kommer til å undersøke mer for å finne ut av ting mer nøyaktig.

 

Vi snakker forøvrig om vestlandet her, så leieprisen er ikke så høy. Fiber har vi også til en god pris :)

 

Takk for alle tilbakemeldingene :)

Endret av stigzy
Lenke til kommentar

Det er en god idé med bra timing, vi står på terskelen til en ny tid i disse dager og jeg håper (og tror) at VR kommer til å bli enormt. Det største problemet ditt er vel innkjøpsprisen av utstyret kontra mengden vanlige mennesker som faktisk vet at dette finnes. I dag er det entusiastene som venter i spenning, hvermannsen har ikke en gang fått med seg mulighetene til det som kommer.

 

Gjennomførbarheten er nok helt avhengig av at du klarer å markedsføre dette riktig og få folk til å i det hele tatt ville prøve. Jeg støtter prosjektet helhjertet ettersom slike tjenester blir kritisk i å få VR til å bli en suksess på verdensmarkedet.

 

Jeg ville nok satset på en relativt ung målgruppe i starten, dvs studenter og tenåringer. Disse får du nok neppe så stor økonomisk vinning ut av men ordet må spres. Ønsker deg lykke til om du prøver dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...