Gå til innhold

Har jeg ungdomsrett?


Myoxox

Anbefalte innlegg

Hei, skal gå påbygg til generell studiekompetanse nå etter sommeren(som består av 1 år). Tidligere har jeg gått 2 år yrkesfag etterfulgt av 2 år som lærling som jeg nå er ferdig med. Jeg skal søke stipend og lurer da på om jeg har ungdomsrett?

 

På lånekassen sine sider må jeg også velge om hva jeg ska søke:

 

Jeg vil søke om stipend og lån for:

Om stipend og lån for: "Videregående opplæring".
Eller:
Om stipend og lån for: "Høyere og annen utdanning i Norge og utlandet"
 
Hva skal jeg da velge? Jeg er usikker...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell Studiekompetanse er utdanning som bergnes som "Videregående opplæring" så det er dette du skal søke om. Og dette skal du i teorien kunne få, skader iallefall ikke å søke :)

Det er riktig i dette tilfellet, men premisset er feil. Har man ikke ungdomsrett, skal man søke om støtte etter de samme reglene som til høyere utdanning.

 

Nei du har ikke ungdomsrett etter fagbrev. Men det finnes muligheter, se her:

 

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

Dette er feil. Som det står på siden du viser til, er svaret gammelt og det kan ha skjedd endringer i lovverk og regelverk siden den tid. Det er nettopp det som har skjedd – nå har man faktisk rett til å ta påbygging til generell studiekompetanse etter fullført fagbrev.

Lenke til kommentar

 

Generell Studiekompetanse er utdanning som bergnes som "Videregående opplæring" så det er dette du skal søke om. Og dette skal du i teorien kunne få, skader iallefall ikke å søke :)

Det er riktig i dette tilfellet, men premisset er feil. Har man ikke ungdomsrett, skal man søke om støtte etter de samme reglene som til høyere utdanning.

 

Nei du har ikke ungdomsrett etter fagbrev. Men det finnes muligheter, se her:

 

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

Dette er feil. Som det står på siden du viser til, er svaret gammelt og det kan ha skjedd endringer i lovverk og regelverk siden den tid. Det er nettopp det som har skjedd – nå har man faktisk rett til å ta påbygging til generell studiekompetanse etter fullført fagbrev.

 

 

Seder ja!  Har blitt endring fra 2014 forstår jeg, men det finnes noen unntak bare sånn til info for de som måtte ramle innomdenne tråden i fremtiden:):

 

 

Du har rett til ett års påbygging til generell studiekompetanse etter at du har fullført og bestått fag- og yrkesopplæring og fått yrkeskompetanse (med eller uten fag-/svennebrev). 

  • For å få denne retten innenfor ungdomsretten må du avslutte opplæringen innen utgangen av det året du fyller 24 år. Bestemmelsen om at hele ungdomsretten må være tatt ut i løpet av fem, alternativt seks år, gjelder altså ikke her. Retten gjelder også deg som har fullført og bestått fag- og yrkesopplæring uten ungdomsrett (for eksempel fordi den var brukt opp eller tapt).
  • Retten gjelder alle som har bestått fag- og yrkesopplæring i 2014 eller senere. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...