Gå til innhold

Forberedende i utlandet


lissom

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har lyst til å ta fag som Ex.phil og Ex.fac i utlandet, slik at jeg får fritak for disse ved et evt. studium på NTNU. Jeg ser at det er ulike varianter av fellesfagene, men jeg vurderer først og fremst en retning innenfor naturvitenskap og teknologi.

 

Jeg har sett på skoler som f.eks. GoStudy eller Gateway College. Et tilbud som dette:

http://www.kulturakademiet.no/barcelona-exphil-exfac-og-idehistorie/

 http://www.kulturakademiet.no/kostnader-barcelona/ 

tror jeg vil passe meg ypperlig, da jeg har en stor interesse for spansk fotball og Barcelona spesielt. Dersom jeg forstod riktig, vil det koste meg ca. 30k om jeg består eksamenene mine. Vil dette studiumet bli godkjent på NTNU?

 

Jeg er også tilbøyelig for å ta forberedende her i Norge, dersom prisen er god og opplegget er bra.

 

Uansett,

jeg lurer på om dere kan anbefale lignende studium - som kan gi fritak på NTNU. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det er ikke mange dagene du trenger å lese til Ex.phil-eksamen. Hadde det selv i 1. klasse på NTNU og bare tanken på å betale masse penger for å ta dette faget i utlandet er ganske fjernt.

Lenke til kommentar

Examen philosophicum er relativt enkelt å få fritak fra - da jeg søkte fritak i min tid (riktignok ved UiO) holdt det med grunnleggende filosofihistorie og logikk, fag man kan plukke opp ved nær sagt ethvert studiested med respekt for seg selv. 

 

Examen facultatum er verre. Det ser ut som om NTNU har relativt høy grad av spesialisering på dette emnet. Du bør derfor spørre studieadministrasjonen ved NTNU om de gir fritak basert på ditt studium. 

Lenke til kommentar

For din egen del, ikke gjør det. Avhengig av dine karakterer fra vgs. Ta deg et halv/helt år ved et anerkjent universitet i utlandet. Ta et fag i et eller annet filosofi relatert og du får mest sannsynlig fritak.

 

Disse studiene fra GoStudy ol. er sikkert artig. Men som en investering i din utdanning er det bortkastet. Arbeidsgivere ser på det som useriøst og det koster masse penger.

 

For samme mengde penger kan du dra til USA/Australia med fint vær og kultur og du kan gå på anerkjente institusjoner som gir deg mye mer enn et papir fra Høyskolen i Nesna.

 

Jeg studerer for tiden ved et av de beste universitetene i Australia og kan trygt si at jeg får valuta for pengene mine, og ja, vi har filosofi her også.

 

Det er også gode betingelser fra lånekassen for studier i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...