Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? beina mine er ute av symmetri :(


Anbefalte innlegg

Hei, en gutt på 18 her. Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre. Overkroppen er rimelig kompakt, og jeg trener bryst/skuldre, og man kan se at jeg har litt større bryst enn normalen. Magen er også ganske så «slank». Hvis du skulle sett overkroppen ville du ment at jeg trener, og jeg ser bra ut i spessielt slim fit t-skjorter, fordi brystet kommer framover og magen ikke synes. Med andre ord man ser at jeg trener.

 

Det som er problemet er beina/underlåret. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal bli kvitt fettet der. Jeg mener at jeg har en blanding av muskler og fett på beina. Jeg har spessielt fett på baksiden av året, men samtidig har jeg noe muskler og som gjør at beina ser så store ut. Dette gjør at uansett hvilke jeans jeg har på meg vil symmetrien virke ødeleggende, pga undekroppen. Låret er på en måte veldig tykt. Jeg bruker w:30/31/32 avhengig av type bukse. Jeg er 173cm høy.

 

Kan noe hjelpe meg å forstå hva jeg skal gjøre? Jeg redd for at hvis jeg trener noe bein nå så vil beina bli enda større.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du bli kvitt fett, må du forbrenne fett over hele kroppen. Dette sier vi i alle tråder som handler om dette; du kan ikke VELGE hvor du skal legge på deg, eller forbrenne fett.

 

Men å unngå å trene legs er i stor grad uakseptabelt med mindre du har veldig spesielle hensyn. Det som vil skje når du trener videre med et fornuftig kosthold er at fettprosenten din synker. Da vil beina dine gå over til å ha en større mengde muskler i forhold til fett, og proporsjonene vil sannsynligvis falle på plass.

 

Og for the love of all that is holy, ikke tren kun bryst/skuldre. Tren hele kroppen. Og jeg vil påstå at ryggen er viktigst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal du bli kvitt fett, må du forbrenne fett over hele kroppen. Dette sier vi i alle tråder som handler om dette; du kan ikke VELGE hvor du skal legge på deg, eller forbrenne fett.

 

Men å unngå å trene legs er i stor grad uakseptabelt med mindre du har veldig spesielle hensyn. Det som vil skje når du trener videre med et fornuftig kosthold er at fettprosenten din synker. Da vil beina dine gå over til å ha en større mengde muskler i forhold til fett, og proporsjonene vil sannsynligvis falle på plass.

 

Og for the love of all that is holy, ikke tren kun bryst/skuldre. Tren hele kroppen. Og jeg vil påstå at ryggen er viktigst.

Iforhold til høyden ser det dårlig ut, også pga fettet.

 

Og du har ikke store lår om du bruker 30-32 i bukser.

Hva foreslår du hatt jeg skal trene? Jeg synes det er vannskelig å trene bein, jeg kan bruke de maskinene, noe jeg synes går veldig bra, jeg føler det skikkelig i låret. Men å bruke vektet og sånt, synes jeg er vannskelig, fordi jeg føler det ikke rett. Jeg føler det mer i nakken en i beina for å si det sånn.

 

Og hadde vært greit hvis du/noen kunne anbefalt meg noe program for hele kroppen.

Lenke til kommentar

 

Skal du bli kvitt fett, må du forbrenne fett over hele kroppen. Dette sier vi i alle tråder som handler om dette; du kan ikke VELGE hvor du skal legge på deg, eller forbrenne fett.

 

Men å unngå å trene legs er i stor grad uakseptabelt med mindre du har veldig spesielle hensyn. Det som vil skje når du trener videre med et fornuftig kosthold er at fettprosenten din synker. Da vil beina dine gå over til å ha en større mengde muskler i forhold til fett, og proporsjonene vil sannsynligvis falle på plass.

 

Og for the love of all that is holy, ikke tren kun bryst/skuldre. Tren hele kroppen. Og jeg vil påstå at ryggen er viktigst.

Iforhold til høyden ser det dårlig ut, også pga fettet.

 

Og du har ikke store lår om du bruker 30-32 i bukser.

Hva foreslår du hatt jeg skal trene? Jeg synes det er vannskelig å trene bein, jeg kan bruke de maskinene, noe jeg synes går veldig bra, jeg føler det skikkelig i låret. Men å bruke vektet og sånt, synes jeg er vannskelig, fordi jeg føler det ikke rett. Jeg føler det mer i nakken en i beina for å si det sånn.

 

Og hadde vært greit hvis du/noen kunne anbefalt meg noe program for hele kroppen.

 

Les litt rundt på treningsforumet her. Vi har svart på helt like spørsmål mange ganger før. Da vil du i tillegg lære mer enn om vi bare gir deg ett program. Er det for mye ork, har du vel egentlig ikke lyst nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SQUATS N' OATS
 

Jeg synes det er vannskelig å trene bein, jeg kan bruke de maskinene, noe jeg synes går veldig bra, jeg føler det skikkelig i låret. Men å bruke vektet og sånt, synes jeg er vannskelig, fordi jeg føler det ikke rett. Jeg føler det mer i nakken en i beina for å si det sånn.

Sjekk ut low bar squats. Da skal stanga ikke plasseres helt oppå ryggen (nesten på nakken), men litt lengre ned. Skulderplatene presses litt mot hverandre og så legges stanga i det som vil føles som en naturlig "grop". Her er et bilde som illustrerer hva jeg mener:
 
highvslow.jpg
 
Får du vondt i nakken kan det også hende at formen din rett og slett er litt feil, for eksempel at du lener deg litt for mye forover. Squats/knebøy skal ikke gjøre vondt i nakken i det hele tatt, det skal bare brenne godt i lårene etter de første øktene. Knebøy er rett og slett et must!(!!!!!!!!!1one) sammen med benkpress og markløft.

 

Du er for øvrig ikke "feit" i lårene sett ut i fra buksestørrelsen din, det er rett og slett typisk nordisk (disclaimer: har jeg hørt) at overflødig fett legger seg nederst på magen og øverst/innerst/bakerst på lårene, jeg er akkurat lik selv, sett bort i fra at jeg ikke har trent så fryktelig lenge og dermed ikke har stort bryst å skryte av. ;) Og, som nevnt tidligere, så går det ikke an å "spot-slanke" seg, man forbrenner fett over hele kroppen og det er genetisk bestemt hvor man slanker seg først. Sånn generelt kan man si at man slanker seg sist der man legger vekt på seg først... *sukk*

 

Noe treningsprogram får du ikke her, det bør du finne på nett selv og deretter tilpasse deg selv fordi vi er alle sammen forskjellige. Men et spørsmål har jeg: hvor mye klarer du i benkpress, knebøy og markløft? Eller, du trenger ikke å si det dersom du ikke ønsker selv, men for å si det slik skal man klare mer i knebøy enn i benk, og litt mer i markløft enn i knebøy igjen. Løfter du mer eller like mye i benk enn du gjør i knebøy er du faktisk skjevtrent...

 

Nevnte jeg at squats er et must? EVERY DAY IS LEG DAY

Lenke til kommentar

SQUATS N' OATS

 

Jeg synes det er vannskelig å trene bein, jeg kan bruke de maskinene, noe jeg synes går veldig bra, jeg føler det skikkelig i låret. Men å bruke vektet og sånt, synes jeg er vannskelig, fordi jeg føler det ikke rett. Jeg føler det mer i nakken en i beina for å si det sånn.

Sjekk ut low bar squats. Da skal stanga ikke plasseres helt oppå ryggen (nesten på nakken), men litt lengre ned. Skulderplatene presses litt mot hverandre og så legges stanga i det som vil føles som en naturlig "grop". Her er et bilde som illustrerer hva jeg mener:

 

highvslow.jpg

 

Får du vondt i nakken kan det også hende at formen din rett og slett er litt feil, for eksempel at du lener deg litt for mye forover. Squats/knebøy skal ikke gjøre vondt i nakken i det hele tatt, det skal bare brenne godt i lårene etter de første øktene. Knebøy er rett og slett et must!(!!!!!!!!!1one) sammen med benkpress og markløft.

 

Du er for øvrig ikke "feit" i lårene sett ut i fra buksestørrelsen din, det er rett og slett typisk nordisk (disclaimer: har jeg hørt) at overflødig fett legger seg nederst på magen og øverst/innerst/bakerst på lårene, jeg er akkurat lik selv, sett bort i fra at jeg ikke har trent så fryktelig lenge og dermed ikke har stort bryst å skryte av. ;) Og, som nevnt tidligere, så går det ikke an å "spot-slanke" seg, man forbrenner fett over hele kroppen og det er genetisk bestemt hvor man slanker seg først. Sånn generelt kan man si at man slanker seg sist der man legger vekt på seg først... *sukk*

 

Noe treningsprogram får du ikke her, det bør du finne på nett selv og deretter tilpasse deg selv fordi vi er alle sammen forskjellige. Men et spørsmål har jeg: hvor mye klarer du i benkpress, knebøy og markløft? Eller, du trenger ikke å si det dersom du ikke ønsker selv, men for å si det slik skal man klare mer i knebøy enn i benk, og litt mer i markløft enn i knebøy igjen. Løfter du mer eller like mye i benk enn du gjør i knebøy er du faktisk skjevtrent...

 

Nevnte jeg at squats er et must? EVERY DAY IS LEG DAY

Knebøy har jeg så vidt startet med, så ikke spør. Her har jeg foreløbig bare satt på veldig lavt med vekt, lets say 10 /5på begge sider hehe, mange reps though. På benkpressen tar jeg alltid 10 på begge sider, dvs 10x2, 40kg, med 10 reps, 3 sets.

 

Hehe, forstår ikke definisjonen din av feit. Hvordan er man feit da, hvis det at det legger seg på bagen ikke er feit? 

 

Skulle gjerne trent bein hver dag, det er ikke det at det gjør vondt som er problemet, fordi det takler jeg ganske greit. Men hvordan? Det er liksom vannskelig med teknikk og alt. Noen ganger føler jeg at det er bedreå  bare bruke maskinene, for etter at jeg er ferdig klarer jeg så vidt å gå. Jeg kjenner det skikkelig i låret.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

30-32 i buksemål er ingenting. Jeg er litt høyere enn deg, og har siden mai i år brukt 33 i jeans. Gikk ned fra 36 til 33 i løpet av april måned. Har ingen intensjoner om å gå ned enda en størrelse, da vil jeg se merkelig ut...

Skulle gjerne trent bein hver dag, det er ikke det at det gjør vondt som er problemet, fordi det takler jeg ganske greit. Men hvordan? Det er liksom vannskelig med teknikk og alt. Noen ganger føler jeg at det er bedreå  bare bruke maskinene, for etter at jeg er ferdig klarer jeg så vidt å gå. Jeg kjenner det skikkelig i låret.

Jeg er ingen ekspert, bare nybegynner (dog har jeg lest veldig mye), men jeg stusser litt over det du skriver og håper noen av de mer erfarne løfterne her på forumet kan si noe her...
 
Det høres nesten ut som du trener litt uten mål og mening, ingen system, ingen program, stemmer det?. Jeg startet å løfte denne sommeren (men seriøst) og løfter nå vesentlig mer i benk enn det du gjør, og jeg startet med cirka null brystmuskler, nå har jeg litt. At du trener til du knapt klarer å gå betyr ikke at treningen er effektiv eller at den nødvendigvis virker i det hele tatt. Det ligger en del vitenskap i styrketrening, både når det gjelder å øke styrke og øke muskelmasse.
 
Hva om du prøver å følge et styrkeprogram heller? Selv kjører jeg 5x5 Stronglifts som er verken vanskelig, avansert eller tidkrevende. Slike begynnerprogram (det finnes flere) er enkle å følge og er garantert å gi raske resultater. Muskelmasse får man også (selv om styrke er fokus), i alle fall med 5x5 og spesielt første året slik som med all annen vektløfting. Jeg angrer allerede på at jeg ikke tok et før-bilde i uke 1, for jeg ser stor forskjell til nå... Spesielt lårene mine har endret seg, de har gått fra å bare være feite til å være kraftige. Jeg liker det jeg ser i speilet. :p
 
Prøv ut Stronglifts 5x5, Starting Strength eller et annet begynner-styrkeprogram i to-tre uker og jeg kan nesten garantere deg at du vil bli hekta. Drit i kroppsfettet nå, denne drittsommeren er nesten over uansett, bygg heller muskler og styrke i hele høst og vinter mens du spiser mye god mat, så kan du jo eventuelt "cutte" litt til våren når du løfter 150+ kg i markløft... Som bare er en start.  ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...