Gå til innhold

Velge studie, hjelp..


egen9

Anbefalte innlegg

Så nå begynner jeg da

i det fine tredjeåret, og

neste sommer skal jeg

høyst sansynelig flytte ut,

og begynne å studere.

Tingen er at jeg aner ikke

hva. Er ikke det at jeg står

imellom forskjellige valg, og

er usikker på hva jeg vil velge..

Har virkelig ikke peiling på noe

jeg kunne tenke meg å studere.

Så lurte rett og slett på om noen

viste om noen tips for hvordan å

finne ut av det, hvordan bestemme

seg. Evt. hvordan dere fant det dere

studerer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må rett og slett ta dine interesser, styrker og svakheter og utifra det se hvilke yrker du kan se for deg deg å bruke mesteparten av ditt voksne liv på å gjøre, deretter finner du ut av hvilken utdanning som leder til de yrkene. Da du er i tredjeåret ditt så har du valgt fag ? Kanskje se hvilke studier som du har kravene for ? karakterer osv osv... er rett og slett noe du må finne ut av selv.

Når det gjelder hvordan jeg kom frem til min utdanning så er det en lang og kjedelig historie som spaner tilbake til barndommen, Ja jeg er en av de som "alltid" visste hva jeg skulle bli når jeg var stor  :rofl:

 

Lykke til iallefall! Får bare spørre igjen om du setter deg fast lenger videre i prosessen jeg skrev om over. Så får du nok noen råd og slikt

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Hvilket fag liker/likte du på vgs? Kanskje det kan gi deg en pekepinne på hvilke studie du kan studere?

 

Matematikk/Naturfagene (kjemi,fysikk,biologi) - Sivilingeniør/ingeniør-studie eller realfagsstudie. 

Markedsføring/Økonomistyring og o.l - Økonomistudier.

 

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Du må rett og slett ta dine interesser, styrker og svakheter og utifra det se hvilke yrker du kan se for deg deg å bruke mesteparten av ditt voksne liv på å gjøre, deretter finner du ut av hvilken utdanning som leder til de yrkene. Da du er i tredjeåret ditt så har du valgt fag ? Kanskje se hvilke studier som du har kravene for ? karakterer osv osv... er rett og slett noe du må finne ut av selv.

Når det gjelder hvordan jeg kom frem til min utdanning så er det en lang og kjedelig historie som spaner tilbake til barndommen, Ja jeg er en av de som "alltid" visste hva jeg skulle bli når jeg var stor  :rofl:

 

Lykke til iallefall! Får bare spørre igjen om du setter deg fast lenger videre i prosessen jeg skrev om over. Så får du nok noen råd og slikt

Har greie nok karakterer til å komme inn på det meste, så tror ikke det blir det største problemet :)

Interesser..tja, det var nå det da..hehe.

Er nå aktiv innenfor politikken hverfall, men ser ikke helt

hvordan det skal lede en til noe yrke... :hm:

 

Hvilket fag liker/likte du på vgs? Kanskje det kan gi deg en pekepinne på hvilke studie du kan studere?

 

Matematikk/Naturfagene (kjemi,fysikk,biologi) - Sivilingeniør/ingeniør-studie eller realfagsstudie. 

Markedsføring/Økonomistyring og o.l - Økonomistudier.

 

Håper dette kan være til hjelp.

Favorittfagene må vel være sammfunsfag, mediekommunikasjonsfag og engelsk, men..huff

Problemet er at jeg ikke aner hva en kan få gjort med det. Er liksom det; Sitt og tenkt, og

finn ut hva du er interesert i. Brukt en del tid på akkurat det, og er like langt.. :(

Lenke til kommentar

 

.

 

Har greie nok karakterer til å komme inn på det meste, så tror ikke det blir det største problemet :)

Interesser..tja, det var nå det da..hehe.

Er nå aktiv innenfor politikken hverfall, men ser ikke helt

hvordan det skal lede en til noe yrke... :hm:

 

 

.

Favorittfagene må vel være sammfunsfag, mediekommunikasjonsfag og engelsk, men..huff

Problemet er at jeg ikke aner hva en kan få gjort med det. Er liksom det; Sitt og tenkt, og

finn ut hva du er interesert i. Brukt en del tid på akkurat det, og er like langt.. :(

 

 

Tenker journalistikk og den retningen når jeg ser svaret ditt

 

http://studievalg.no/studier/arsstudium/mediekommunikasjon

 

Journalist,Programleder,Pressekontakt(?)...mange yrker som kan passe. Må nok bare peile deg ut yrker, lese litt om de og bestemme. Eventuelt ta en utdanning videre som gir deg åpne veier for senere å peile deg inn mot yrke når du er eldre

 

Ingen som kan ta det valget for deg 

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å dra til en ordentlig karriereveileder. Det koster noen tusenlapper, men det er bare en liten brøkdel av hva det koster å ta feil utdanning. 

 

Ellers - som andre skriver, så må du tenke litt over hvem du egentlig er og hva du trives med. Du kan tenke litt over om du er utadvendt eller innadvendt. Om du ønsker å jobbe selvstendig eller mer i team. Og så videre.

 

Det virker som at du er mer på samfunnsfag enn realfag. Det er greit. Da er du allerede et stykke på vei. Når det gjelder samfunnsfag og engelsk, så kan du f.eks. bli lærer eller lektor. Mediekommunikasjonsfag vet jeg egentlig ikke helt hva er. Har du noen spesielle interesser? Leser du noe på fritiden for eksempel? 

 

Det ligger også mange karrieretester på nettet som er gratis. Noen av de er selvsagt litt dårlige, men det kan hende du kan få noe ut av det. Som for eksempel denne: https://www.123test.com/career-test/ eller denne http://www.roguecc.edu/Counseling/HollandCodes/test.asp

Det handler bare om å bli litt kjent meg seg selv. Det er ikke så lett å vite alt når man kommer rett fra vgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...