Gå til innhold

Cola i PC


Anbefalte innlegg

Klarte å velte en boks Cola Light ned på PCen i går morges, det sildret ca. 1 dl væske gjennom viftegitteret i toppen av kabinettet, og rant videre ned i kassa og traff hovedsakelig skjermkortet. Det smalt/gnistret ikke, men skjermen ble svart etter noen få sekunder. Man kunne jo være fristet til å utbryte "fillern" eller enda sterkere uttrykk i en slik fortvilet situasjon.

 

Skrudde opp kassa og tørket opp det jeg fant av væske, fikk så bootet opp igjen, kjørt memtest, Sandra og fikk spilt en hel runde QuakeIII, men da var det også slutt, fikk fler og fler artifacts på skjermen og det eneste jeg kan se nå er en slags 'DOS-tekst på syre' i BIOS, vil ikke boote Windows. Det kan se ut som piltaster/menyvalg funker i BIOS, men bildet er svært forvrengt, med masse fargeprikker og forvrengning. Synes også at minnebrikkene på kortet blir svært varme: slik at jeg nesten brenner meg på dem, før kunne jeg holde fingeren på dem en stund...

 

Skjermkortet er et Asus GeForce Ti4200 8X, og regner med å måtte erstatte dette, men noen har kanskje noen tips om hva jeg kan gjøre for å vaske/gjenopplive pasienten?

 

takk

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et uhell med vannkjølingen min under demont.og sølte litt vann m/frostveske på skjermkortet..Så ut som Matrix(som du får) på skjermen etter på...

Prøvde å tørke det med en håtføner uten at det ble bedre...

 

Så tok jeg neglelakk fjerner og spruta godt over hele kortet..lot det tørke og vips så var det OK igjen...

 

Isopropanol(blå)Ikke esso sak burde gjøre samme nytten da den også fortrenger vann som neglelakk fjerneren..

 

 

TaZ

Lenke til kommentar

Dette burde være en lærepenge til de fleste her at cola eller andre vesker (ikke kjølevesker til kjøling) har ingenting verken oppå eller inni en pc. Nå som det er sakt kan du prøve å vaske den med rødsprit som nevnt ellers finnes aceton eller teknisk sprit bruk for all del ikke vann sånne ting har ikke noe å gjøre direkte på pc komponenter. :p:

Lenke til kommentar

og jeg som trodde jeg var uheldig da jeg for en stund siden sølte cola over det gamle tastaturet mitt 3 ganger på samme dag :wow:

 

Tips til alle :nice:

Ikke ha væske av noe slag på pulten iallefall som ikke er lukket i flaske eller liknende :D

Mye bedre som jeg har gjort selv etter min(e) episoder med tastaturet.

Jeg kjøpte et eget lite bord til og ha brus og mat på som står ved siden av pc pulten :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, jeg skal innom biltema og hente destillert vann + rødsprit + elektronikkrens etterpå, så tipper jeg at fremgangsmåten blir:

 

1) Bade skjermkort i destillert vann så 'guffa' løser seg opp

 

2) Skylle i rødsprit for å få vekk vannet

 

3) Spyle over med elektronikkrens

 

4) Tørke foran vifteovn over natten

 

Evt. gjøre det samme med hovedkort

 

Så er det bare å krysse fingre...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Dette burde være en lærepenge til de fleste her at cola eller andre vesker (ikke kjølevesker til kjøling) har ingenting verken oppå eller inni en pc. Nå som det er sakt kan du prøve å vaske den med rødsprit som nevnt ellers finnes aceton eller teknisk sprit bruk for all del ikke vann sånne ting har ikke noe å gjøre direkte på pc komponenter. :p:

Ikke bruke aceton! Den kan jo smelte ned hele pc`en! Sterke saker det!!

Lenke til kommentar

Jupps her er resultatene av gårsdagens vaskeoperasjoner og noen læringspunkter:

 

1) Ha aldri væsker i nærheten av PC'en ;-)

 

2) Hvis ulykken er ute: SLÅ AV PC'en FORT og utfør pkt. 3, det gjorde nemlig ikke jeg, etter at det svartnet for maskinen første gang bootet jeg den bare opp igjen og dro gjennom en runde Quake + memtest for å se om det virket og det gjorde det jo en liten stund. Antakelig var det dette som tok knekken på skjermkortet mitt :-( Tydeligvis tålte etellerannet ikke kombinasjonen av Cola Light og varme/spenning. Kortet (Ti4200) var jo max klokket til 300/600 eller.no også da... Det er jo bl.a. fosforsyre i Cola som antakeligvis ikke er gunstig for elektroniske komponenter.

 

3) Etter at PC'en er slått av kan HK + grafikkort vaskes først i destillert/demineralisert vann (skyllet kortene i 15-20 minutter i en balje), deretter spyles med store mengder Elektronikkrens (gjøres utendørs!!!), begge deler finnes på Biltema. Lot de deretter tørke foran en vifteovn i ca. 4 timer. Dette gjorde ingen (ytterligere) skade på mine kort iallefall, og de ble veldig rene og pene. Men problemet med grafikkortet var det samme som før da :(

 

Fikk lånt et grafikkort av Ano-Tech Computers, og da smalt maskinen rett opp i Windoze uten problemer med pent bilde og greier, derfor tolker jeg det dithen at grafikkortet mitt er ødelagt og jeg må ut og shoppe.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...