Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innspill på lakkrepp og rustfjerning på 10 år gammel Golf V


Illus

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Tenkte å ta en liten shineup på min 10 år gamle Golf V som er pent brukt og moderat kjørt. Det er snakk om å shine lakken for diverse parkeringsmerker/steinsprut pluss at det er noen små rustflekker der skadene har gått ned i selve metallet.

 

Var på en sånn smartpaint sjappe og fikk en takst på 16k for følgende:

 

5k panser - Her var det såpass mye småskader med rustflekker pluss at det på helt andre område er ørsmå bobler i lakken som de mente skyldes rust under som potensielt kan stamme fra produksjon. De lakkerer om hele panseret selv om det egentlig er litt for stort i forhold til det de driver med.

2k sidelister (plast) - En del parkeringsskader

2k sider bak - En del parkeringsskader inkludert liten bulk

2-3k kant ene bildør - Her er det noen hakk i kanten der et par har gått rust i

 

Pluss mva. blir dette i overkant av 15k. Firmaet gir ingen garanti mot at rusten blir borte. "De gjør så godt de kan garanti".

 

1) Er dette rimelig pris for nevnte skader ?

2) Er det strengt tatt nødvendig å gjøre dette ?

3) Burde jeg ha gjort dette hos et annet verksted som kan garantere rustbehandlingen ? Dette medfører vel hellakkering av plater rundt området med en dertil høyere pris ?

 

I tillegg så mener svigers at det er antydning til rust i en/begge hjulbuer foran. Dette stod ikke på menyen til smartpaint firmaet og må derfor tas hos noen andre om jeg vil ha dette fikset også.

 

Og til slutt. Jeg antar bilen har en verdi på rundt 60k og jeg synes det er litt mye penger å spandere på dette. På den andre siden så vil det vel koste betydelig mer å kjøpe nyere (2-3 år gammel) bil.

 

Innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lik Golf som deg høres det ut, 2005 mod.

Jeg tenker, hva får du utav det?

 

Er du ute etter en bil som ser flott og shiny ut så er det jo noe å vurdere, men jeg tenker litt økonomisk på det. Hva tjener du på det? Vil du kunne selge bilen for 75K senere?

 

Jeg har (hadde) litt sånn smårust på bilen og i hjulbuene. Ikke noe stort, men vi kunne se det når jeg kjøpte den. Jeg tok å fikset det selv, ikke for utseenede, men siden jeg ikke ønsket at rusten spiste opp bilen. Fjernet rusten og la på en epoxy grunning, sånn at det ikke skulle spre seg. Planen var å lakkere over, men grunningen hadde en grå/sølv farge, og bilen selv er grå/sølv, så jeg endte opp med å ikke lakkere over. Det er ikke noe jeg merker til når jeg ser på bilen. Ca 2-3 cm opp på hjulbuen på begge sider fremme.

Ser du på bilen så merker du det, men så sitter jeg mesteparten av tiden inni bilen også  :p

 

Jeg vet egentlig ikke stort om dette, om det er riktig pris de kommer med eller om du burde gjøre dette. Jeg lufter bare mine tanker. Spar penger, fjern rusten selv vist det er nødvendig.

 

Men må si, jeg er ikke en kresen fyr når det kommer til utseenede  :blush:  Så valget mitt var enkelt, men du vet vel selv best hvordan du vil ha det. Jeg er gjerrig og liker å spare penger vist det er mulig, hvertfall på ting jeg tror jeg klarer selv.

 

EDIT: Ønsker du å gjøre det selv, ikke spør meg om hjelp. Jeg er ikke riktig person å spør, det finnes helt sikkert flere der ute som kan det bedre enn meg. Jeg leste litt på nett og gjorde litt av det som sto der.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Takk for innspill :)

 

Mitt primærønske er å ha bilen i 10 år til. Dette vil være det mest økonomiske for meg med tanke på at den gjør nytten sin og har gått som en klokke fram til nå *knock wood*

 

Så det jeg ønsker er å ta rusten. Jeg vil ikke gjøre det selv. Ikke det at jeg ikke kan, men rustfjerning er ikke mitt fagfelt og det er bedre at jeg jobber noen timer ekstra med det som er mitt fagfelt kontra bruke fritiden på noe som ikke nødvendigvis blir bra på noen som helst måte.

 

De kosmetiske lakkskadene tar jeg kun fordi de er i umiddelbar nærhet av rustskadene og det er ikke de som koster mest i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Plastikk ruster som kjent ikke så å utbedre lister, fanger etc. av plast blir kun for det kosmetiske.

Løse metalldeler (forskjermer, panser og for så vidt dører) kan skiftes men jeg ville ha fikset skader på disse. De små boblene i lakken er mest sannsynlig såkalt sinkslipp og er et problem som ikke bare VW (med underbruk) sliter med. Men ja, det kan/vil utvikle seg rust der også, hvis det ikke utbedres.

 

Det TS ikke nevner men som er vel så viktig er understellet. Bilprodusentene har sjelden (les: aldri) tatt 100% høyde for det ugjestmilde veiklimaet i Norge med salt, vekslende temperaturer o.a. Beskyttelse av understellet med understellsbehandling er ofte nærmest fraværende. Hvis bilen er kjørt kun i tørt innlandsklima uten veisalt kan du være heldig men hvis ikke... Hvis du sjekker understellet (altså bilens karosseri på undersiden) og i hjulbuene bak innerskjermene av plast vil du med stor sannsynlighet finne gryende rust som i verste fall kan gjøre bilen kondemnabel en god stund før den passerer 20 år...

 

Jeg har ikke noen forslag til firma som kan fjerne det som måtte være av rust på understell/undersiden av bilen (i hvilken del av landet holder  TS til?) men du vil finne flere firma som kan foreta en antirustbehandling av bilen når rusten er borte, f. eks. disse.

Lenke til kommentar

Understellet/Hjulbuer er planlagt å sjekke/utbedre i løpet av høsten. Dette kan vel potensielt også komme på 15 lapper eller mer worst case (!?) Og da snakker vi 30k utbedring på en 60k bil.

 

Kanskje det mest økonomiske er å la den være som den er ? Om rusen tar den så bør den vel kunne rulle i 5-6 år til og likevel ha en restverdi mht. deler/innbytte ?

Lenke til kommentar

Oppdatering: Dropper nevnte operasjon og går heller for fix av rust i hjulbuer og sjekk/fix av resten av undersiden. Panseret kan tas ved en senere anledning (worst case bytte om 5-10 år). De andre små flekkene observeres og tas en og en ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...