Gå til innhold

Hvordan bli eiendomsmegler?


Fearling

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bli eiendomsmegler, men er litt usikker på hvilken utdanning jeg må ha da og hvor høyt snitt det er for å komme inn. Så på samordna opptak at snittet varierte fra 3,2-3,8 for å komme inn på eiendomsmegling (bachelor). Er det virkelig så lite? Eller er dette bare en del av utdanningen?? Jeg har 4,5 i snitt og går nå studiespess, begynner på vg2 til høsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eiendomsmegling er et 3-årig studium (bachelor som du sier) som tilbys ved flere høyskoler. Hvis SO sier at snittet varierer fra 3,2-3,8, er det nok det som er tilfellet.

Og man kan bli eiendomsmegler rett etter eller må man ta noe mer utdanning? Vet du om det er lett å få seg jobb som eiendomsmegler? Og vet du om utdanningen er vanskelig?

Lenke til kommentar

Det skal holde med 3 års høyere utdanning. Du kan lese mer om bl.a. utdanningen, arbeidsmarkedet og lønnen her: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/eiendomsmegler

Vil ikke uttale meg om hvorvidt utdanningen er vanskelig eller ikke siden jeg ikke studerer det, men hvis snittet er så lavt som du selv nevner og du sålangt har en god del bedre karakterer, bør det jo være en slags indikator. :) 

Lenke til kommentar

Nå er det slik at snittet for å komme inn på et studium heller er en indikator på hvor popoulært studiet er, og selvfølgelig mest av alt hva karaktersnittet til søkerne er. Snittet sier altså svært lite om vanskelighetsgraden på studiet, og det finnes flere studier som "alle" kommer inn på, men som likevel kan være nokså utfordrende. Om en utdannelse som eiendomsmegler er vanskelig eller ikke, vet jeg dog for øvrig ikke.

Endret av Alpha Centauri
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om høyt snitt betyr høy populæritet vil jeg heller ikke mene noe for generelt om. Hvordan kan det for eksempel ha seg at førstegangskvoten på nanoteknologi v/ NTNU år etter år er langt høyere enn hhv. 2. og 3. valg, uten at det er spesielt mange folk som konkurrerer om plassene? Grunnen til at jeg trakk fram at det lave karaktersnittet kunne være en slags indikator, var fordi det virket som TS hadde undersøkt linja på forskjellige skoler, over forskjellige år. Det var ikke meningen å høres så generell ut, men det går jo an å se på strykprosenter/karakterfordelinger. Et rask googlesøk over eiendomsmeglingsemner ved BI viser at stryktallene er forholdsvis lave sammenliknet med andre emner. 

Lenke til kommentar

Etter endt og bestått bachelor får du tittelen eiendomsmeglerfullmektig, dette betyr i praksis lærling. Du kan få jobb i meglerselskaper og jobbe under en ansvarlig megler. Etter litt opplæring kan du jobbe så godt som på egenhånd, men være under "oppsyn". Deretter må du fullføre 2 år som fullmektig før det kan søkes godkjenning av finanstilsynet og du blir autorisert eiendomsmegler.

 

Når det gjelder karaktersnitt er det helt riktig at disse er relativt lave. En ting som skiller seg litt ut med denne utdanningen er at de som får jobb ofte får dette på bakgrunn av sin personlighet, altså hvor god selger du er, fremfor gode karakterer. Det er veldig mange som tar denne utdanningen (over 2000 i fjor som søkte utdanningen på de forskjellige institusjonene), og meglerselskapene leter etter de beste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...