Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skilsmisse, fordeling av økonomi og utgifter. Huset står på min far.


Anbefalte innlegg

Hei. er ett yngre ektepar som har vært gift i 1.5 år og skal nå gå fra hverandre. jeg lurer litt på det juridiske rundt dette.  Særlig i forhold til det økonomiske oppgjøret, da vi er i en litt spesiell situasjon.  Har lest meg endel opp emnet, men føler jeg ikke finner noen særlige gode eksempler på min situasjon. 

Saken er som følger: 
Vi kjøpte ett hus 6 mnd før jeg giftet meg. Min far tok lånet på sin egen nesten nedbetalte bolig og har satt meg, min søster og min mor som deleiere av dette huset. Jeg har ingen gjeld på huset, men jeg eier 25%. Min tidligere kone har i muntlige avtaler blitt regnet som halvparten av min del, men dette står ikke nedført noen sted.  Når vi giftet oss har både meg og henne betalte 4500 hver til en konto som min far har disponert for å betale gjelden.  Dette er blitt gjort i 20 måneder. 

Vi har oppusset noe og laget leilighet i boligen. Dette har økt verdien betraktelig, men min kone har ikke bidratt til noe her.  (Etter hva jeg har lest, er det forutsetning at begge har bidratt til oppussingen) Det er hovedsakelig, meg, min søster og min far sammen med fagfolk som har laget leiligheten. 

Samtidig er det jeg som har betalt strøm, internett, tv og lisens hele veien. Kommunale avgifter er betalt av min far, som disponerer gjelden. 

Hun har tatt studielån, strøket på eksamener og tatt forbrukslån for diverse gjenstander. Etter mine beregninger har hun ca 400 000 i gjeld. Jeg har ca 320 000. 

Jeg har ca 5000 i aksjer og har spart omtrent 50 000 på egne kontoer. 

Vi har imidlertidig kjøpt en bil og tatt lån på omtrent 170 000 til dette. Dette ble gjort i mars, og begge står som medeiere på denne.  Hun har ikke lappen, og jeg har betalt alle avdrag sålangt.  

Vi har omtrent 25 000 i verdier som skal fordeles mellom oss.

Hvordan blir regnestykket her? Særlig iforhold til bilen. Slik jeg har sett kan jeg ikke se at det blir noe verdier igjen etter at man har trukket fra gjelden. 



Anonymous poster hash: dbc3d...1b5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekteskapsloven § 58 etablerer at netto formue skal deles mellom ektefellene, med unntak for særeie og skjevdeling av gaver, arv, og midler man hadde med seg inn i ekteskapet. Du skriver veldig lite om hva formuesobjektene deres er verdt, slik at du kan ikke få noe regnestykkesvar. 

 

Det interessante her er boligen. Med unntak av boligen er det ikke noen positiv nettoverdi i boet deres, noe som vil si at hver av dere i utgangspunktet tar med ut det vedkommende selv har anskaffet/fått før eller i løpet av ekteskapet. 

 

Først og fremst må det avklares hvem som er reell eier av boligen deres. Formelt sett eier du, din søster, og din mor boligen.  

 

 - Hva var boligen verdt da den ble anskaffet, hva var boligen verdt da dere giftet dere, og hva er boligen verdt nå?

 - Hva utgjorde boliglånet på de tre ovennevnte tidspunktene?

 - Hvem betaler boliglånet? Kun du og din (eks)kone?

 - Hva var årsaken til at du, din søster, og din mor ble oppført som eiere? 

Lenke til kommentar

Ingen av de betaler vel boliglånet, står vel skrevet over.

De betaler 4500kr hver inn på en konto som hans far betaler ned lånet med.

 

Hun har ikke noen form for skriftelig avtale om å eie bolig, og man tar vel med seg ut det man tok inn.

Da boligen ble kjøp av hans far før de giftet seg, så har vel hun ingen rettigheter der?

Når det gjelder summen hun betalte inn så blir vel det mer deling av løpende utgifter, faren betaler, de betaler han.

Er vel en form for leie. Jeg tror ikke banken ville ha gått med på 3 deleiere med ulik brøk, så ser for meg at faren bare står som eneeier av bolig.

 

Ellers virket det som hun har gjort lite annet en å snylte på han i 1,5 år pluss moms.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen av de betaler vel boliglånet, står vel skrevet over.

De betaler 4500kr hver inn på en konto som hans far betaler ned lånet med.

 

Og spørsmålet er hvem som faktisk betaler ned på lånet, eller, sagt med andre ord: hvordan skal man karakterisere innbetalingene - leie, gave, eller nedbetaling av lån. Det vet vi ikke nok til å si noe om.

 

 

 

Hun har ikke noen form for skriftelig avtale om å eie bolig, og man tar vel med seg ut det man tok inn.

Norge er et av få land hvor man ikke har krav om skriftlighet for overdragelse av eiendom, eller for å opparbeide seg rettigheter i eiendom.

 

Man tar med seg ut de verdier man tok med seg inn. Her er det spørsmål om hva man skal ha med seg ut av verdier bygget opp under ekteskapet - per definisjon ikke "det man tok inn".

 

Det finnes flere muligheter, fra "hun har ikke krav på noe" til "hun har krav på få tilbake den summen hun har betalt inn" til "hun har krav på en forholdsmessig andel av eiendommens verdi på dagen for samlivsbruddet".

 

 

 

Da boligen ble kjøp av hans far før de giftet seg, så har vel hun ingen rettigheter der?

 

Hvis hun ikke hadde noen rettigheter der ville jeg sagt det i stedet for å komme med utdypende spørsmål for å avklare om hun har rettigheter.

 

 

 

Når det gjelder summen hun betalte inn så blir vel det mer deling av løpende utgifter, faren betaler, de betaler han.

Er vel en form for leie.

 

Det er det jeg ikke vet, og som jeg derfor stiller spørsmål for å finne ut av.

 

 

 

Jeg tror ikke banken ville ha gått med på 3 deleiere med ulik brøk, så ser for meg at faren bare står som eneeier av bolig.

 

Det du gjør nå kalles å spekulere i faktum, og er ganske dumt. Særlig når du tydeligvis ikke vet at hva banken ville gått med på ikke er relevant for å bedømme eierforholdet.

 

 

 

Ellers virket det som hun har gjort lite annet en å snylte på han i 1,5 år pluss moms.

 

Det er heller ikke relevant.

Lenke til kommentar

Hei! TS her. Når den ble anskaffet ble den kjøpt for ca 2 millioner.  Det var gjort noe oppussing på det stadiet når den ble pusset opp, trolig for rundt 150-300 000 . Det ble laget hoveddelen av leiligheten vi har laget i huset.  I etterkant har det blitt laget bad for ca 120 000. Samtidig har hun ødelagt endel inventar i raseri utbrudd og ripet opp endel møbler, laget store merker i vegger og ødelagt ett par dører.  Hun har som sagt ikke bidratt noe til oppussingen.  Hva boligen er verdt i dag er vanskelig å estimere, men vi håper på rundt 2,5-2,6. 

Boliglånet var 2.1 når vi kjøpte det, tror jeg. 2,3-2,4 ved bryllupet og rundt 2,4 nå.  Jeg sitter ikke på nøyaktige tall her, da det er min far som disponerer og betaler lånet.  

Leiligheten ble laget for at min søster skal kunne bo i en separat bo enhet fra oss som ektepar. I utgangspunktet ble bolig kjøpt av mine foreldre til sine barn for at vi skal få en litt lettere entre på boligmarkedet. 

Meg, min far, min mor og min søster eier 25% hver. Dette er nedført i alle papirer. 

Det har vært slik at jeg , min tidligere kone og min søster har hver betalt 4500 hver inn til en konto som min far disponerer. Han betaler boliglånet fra denne kontoen. Jeg vil tro dette blir å regne som "leie" , hvor min far er utleier, selv om vi aldri har kalt dette "leie" da vi eier huset selv.  Jeg kan heller ikke vite helt hvordan man skal vite hva man kan karakterisere dette. 



Mye av inventaret fikk vi med på kjøpet fra tidligere eier av huset. Vi kommer til å fordele gavene fra bryllupet og gjenstander vi har fått etter bryllupet så likt som mulig for at begge skal bli fornøyde. Jeg kommer til å regne salgsverdi som verdi på dette, det er vel innafor? Vi har endel møbler, en seng, endel spisetøy, bestikk og en ren raset valp som skal fordeles. 

Jeg har forstått det som at jeg hadde med meg huset inn i ekteskapet, og dette går derfor som særeie. 

Det jeg lurer på er bilen og hvordan jeg skal løse dette. Jeg må undersøke om hun står på lånet av bilen, noe jeg ikke husker helt. 
 

Skal imøte onsdag kveld med henne, for å fordele eiendelene. 


 




Anonymous poster hash: dbc3d...1b5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...