Gå til innhold

IT vs IKT


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser ut som det muligens blir IKT utdanning på meg i høst da jeg ikke kommer inn på IT i hjembyen, med mindre jeg flytter østover og tar IT der.

Har lest litt om IKT på Universitets sin hjemmeside, og vet ikke om jeg liker det eller ei.

 

Jobbene man kan få av IKT, er de lik/lignende IT jobber? Kan jeg jobbe med IT hvis jeg er utdannet IKT?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at det er unødvendig å debatere IT vs. IKT. Det er uansett forholdsvis vanlig at IT-studenter skriver oppgaver som lener mer mot telematikk enn «ren» informatikk. Hvor lett det er å få seg jobb avhenger av hva man spesialiserer seg innen, hvor dyktig man er og det nettverket man har, og det finnes tross alt ganske mange felt innenfor både informatikk og telematikk. To med mastergrad i informatikk kan ha så forskjellig spesialisering at de ikke forstår hverandres masteroppgaver, men vil som regel ha den samme grunnleggende kompetansen.

Lenke til kommentar

Er IKT ren informatikk da? Bachelor i IKT jeg tenker på, tror ikke på master.

 

Kan jeg bli systemutvikler med bachelor i IKT?

 

Når jeg ser på jobb-stillinger, ser jeg på de under IT?

Informasjonsteknologi på Høyskolen går under ingeniør og inneholder mye av det samme som dataingeniør utdanning, er det slik med IKT også?

 

Hva kan jobb innen IKT være, noen som kommer på noe i forbifarten?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hva kan jobb innen IKT være, noen som kommer på noe i forbifarten?

Det er så utrolig mye at det vil være en håpløs oppgave å liste opp alt. Det kan være salg, brukerstøtte, drift, ledelse, systemutvikling, sikkerhet med mer. Innenfor hver av disse er det mange ulike ting man kan spesialisere seg innen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aha.

1. Vet du hvordan lønnen er vs IT? Det virker som om lønn innen forskjellige IT yrker varierer alt fra 300k til over en million. Er det slik med IKT også?

 

2. Jeg sliter med å skjønne forskjellen mellom IT og IKT. IT har programmering, IKT har programmering og vitenskap? Jeg valgte bort datavitenskap utdanning, kommer dette inn i IKT utdanningen ...?

 

3. Jeg har lyst å bli dataingeniør. Kan jeg bli det med IKT utdanning? IT har flere dataingeniørfag, er det slik med IKT? I tillegg virker IT-konsulent og IT-administrator kjekt, jeg kan bli dette med bachelor i IKT?

Lenke til kommentar

1: Lønnen varierer veldig, basert på formell utdannelse, erfaring og dyktighet. En som er ufaglært, eller har fagbrev, vil i hvert fall starte med lavere lønn enn en som har bachelor-, master- og/eller doktorgrad. Lønnsutviklingen er vanskeligere å spå, fordi det avhenger av sektor, arbeidsoppgaver, dyktighet med mer.

 

2: Jeg har IT-utdannelse (informatikk), men et visst innhold av både telematikk og kybernetikk. Jeg orker ikke diskutere forskjellen mellom IT og IKT, men sånn generelt er de frie studiene i større grad åpne for individuelle valg enn det profesjonsutdannelsene er.

 

3: Dataingeniør er ikke en beskyttet tittel, og sier heller ikke så mye om hva man jobber med. Man trenger ikke noen form for utdannelse for å kalle seg ingeniør, men vanligvis brukes tittelen om de som har 3-årig teknisk utdannelse (bachelor). IT-konsulent er en tittel som er omtrent like diffus som dataingeniør. IT-administrator er også diffust, men jeg forbinder tittelen med drift. Noen utdannelser har mest fokus på programmering, mens andre har mer fokus på drift – generelt vil jeg si at uten utdannelse innen programmering vil man slite med å få jobb innen det, men med utdannelse innen programmering kan man nok få jobb innen drift.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar?

 

1. Er IKT et profresjonsstudie da, jeg går ikke akkurat ut som en bestemt tittel? Eller mener du at IT er mer fritt?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg liker tanken med vitenskap og ex.phil greiene på universitetet der IKT er...

 

2. Kom over dette: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-_konsulent

Også blar jeg ned og se hva folk med IKT utdanning blir: 3. Plass; butikkmedarbeider

Hva betyr dette, at jeg kan ende opp med å jobbe i butikk med IKT utdanningen?!?

 

Jeg finner ellers lite om IKT og jobb. Tittlene jeg finner er IKT-servicemedarbeider og IKT-drift. Det høres ut som det er kun innen dette jeg kan jobbe med?! Eller er det slik at innen IKT-drift kan jeg jobbe med prpgrammering?

 

Når jeg skal se etter jobber under IT kategorien, hvordan vet jeg hvilke jobber jeg kan søke på?

 

Det står mellom og flytte til Oslo og ta IT PÅ Høyskolen eller være her hjemme og ta IKT på Universitetet. Jeg har ikke så lyst å flytte ...

 

EDIT:

Lite spm til. Jeg har lyst å jobbe som IT-admin: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-administrator

Kan jeg bli dette med bachelor i IKT?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg er potensielt din fadder til August da dem pleier å slå sammen Informasjonsvitenskap og IKT  :w00t:

 

Det som er veldig greit med UiB er at du får valg mulighet. Det skal være helt mulig å få en SysAdmin jobb så vell som en Programmerings/Konsulent jobb etter studiene. Jeg anbefaler deg forøvrig å starte programmering og holde på med prosjekter ved siden av.

 

Bare PMe om du har spørsmål angående UiB, eller så kan du møte meg og/eller andre som studerer eller har studert på Pils og Programmering i Bergen.
https://www.facebook.com/pilsprog

Endret av Foxboron
Lenke til kommentar

Aha :)

 

Jeg var kanskje litt for kjapp, men jeg er ikke akk kommet inn på på Universitetet ennå. Jeg er i dag nr 1 på venteliste etter suppleringsopptaket i går. Dette setter meg i en vanskelig situasjon om hva jeg skal gjøre, da det helt sikkert vil være en eller annen som slutter når studiet har begynt. Men for det må jeg takke nei til Oslo, og hvis ingen slutter på Uni. er jeg fucked.... Men jeg vet fortsatt ikke hva jeg aller helst vil. Universitet virker skummelt mtp på det med oppfølging av elever tydeligvis ikke er så mye av ift. Høyskole. Men da må jeg flytte om jeg skal til IT og Oslo.

 

Håper på noen svar på det innlegget mitt over her!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar

 

1. Er IKT et profresjonsstudie da, jeg går ikke akkurat ut som en bestemt tittel? Eller mener du at IT er mer fritt?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg liker tanken med vitenskap og ex.phil greiene på universitetet der IKT er...

Informatikk og tilsvarende studier er de fleste steder ikke profesjonsstudier, så man står gjerne ganske fritt til å velge innhold utover hovedprofilen.

Ved NTNU utgjør ex. phil. 7,5 studiepoeng, og ved UiB tror jeg det er 10 studiepoeng. Det er nesten ingenting i den store sammenhengen. For øvrig mener jeg ex. phil. er interessant – det var i hvert fall det da jeg tok det ved NTNU – men mange har en veldig dårlig holdning til det.

 

2. Kom over dette: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-_konsulent

Også blar jeg ned og se hva folk med IKT utdanning blir: 3. Plass; butikkmedarbeider

Hva betyr dette, at jeg kan ende opp med å jobbe i butikk med IKT utdanningen?!?

Som jeg har nevnt før, er IT-konsulent en veldig generell tittel. Dersom du ser på hva slags utdannelse som er vanligst, troner videregående skole på topp – da er det naturlig at noen jobber i butikk. Du finner neppe så mange med mastergrad som jobber som selgere i butikker.

 

 

Lite spm til. Jeg har lyst å jobbe som IT-admin: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/it-administrator

Kan jeg bli dette med bachelor i IKT?

Det har jeg allerede svart på.

 

 

Jeg er i dag nr 1 på venteliste etter suppleringsopptaket i går.

 

Dersom UiB har samme praksis som NTNU, vil du nesten garantert ikke få plass. Ved NTNU overbookes studiene fordi man forventer at noen faller fra. Dersom mange faller fra vil noen flere kunne få tilbud i suppleringsopptaket, men det er svært lite sannsynligvis å få plass etter suppleringsopptaket – og det tilbudet kommer i så fall trolig etter studiestart. UiB-studenten over her kan sikkert si noe mer om hvordan det foregår der.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!?

 

Når jeg skal finne jobber og ser under kategorien IT, hvordan vet jeg hvilke jobber jeg skal/kan søke på med bachelor i IKT? Kan jeg søke på alt under IT, eller er det begrenset?

 

Edit: Og litt som det over: er jeg mer begrenset i jobber og på noen måte "dårligere" fremstilt i arbeidslivet ved IKT utdanning enn IT?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ja, har sett over kjapt noen jobber på Finn.

Det som er gått igjen er:

 

"IT-konsulent:

Er utdannet på bachelor- eller masternivå innen IT. Gjerne innen IT-drift."

 

"Systemansvarlig for Kommunikasjons- og samhandlingsløsninger søkes til Norges største handelshus:

Utdanning:

• Høyskole / Universitet

• IT"

 

Kan jeg søke på de to over der? Har ikke sett noe til der det står akkurat IKT.

 

Også er det ulike sertifiseringer. Kan jeg også ta slike kurs for å få sertifisering?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ja, har sett over kjapt noen jobber på Finn.

Det som er gått igjen er:

 

"IT-konsulent:

Er utdannet på bachelor- eller masternivå innen IT. Gjerne innen IT-drift."

 

"Systemansvarlig for Kommunikasjons- og samhandlingsløsninger søkes til Norges største handelshus:

Utdanning:

• Høyskole / Universitet

• IT"

 

Kan jeg søke på de to over der? Har ikke sett noe til der det står akkurat IKT.

 

Også er det ulike sertifiseringer. Kan jeg også ta slike kurs for å få sertifisering?

 

Ja, du kan søke på begge stillingene.

 

Ja, sertifiseringer får du ved å ta kurs. 

 

Lykke til  :wee:

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...