Gå til innhold

Clean install av Lollipop på Moto X?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo ut som man kan finne factory images offisielt fra Motorola, se her:

 

https://accounts.motorola.com/ssoauth/login?TARGET=https://motorola-global-portal.custhelp.com/cc/cas/sso/redirect/standalone%2Fbootloader%2Frecovery-images

 

 

edit: lagde en Moto konto for å teste, ser en viktig ting der:

 

  1. Make sure you have a Moto Pure Edition or a Developer Edition device.

altså; du må ha Pure edition eller dev edition

 

 

 

Se også her:

 

http://forum.xda-developers.com/moto-x-2014/development/factory-image-android-5-0-lollipop-moto-t3001221

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Ser jo ut som man kan finne factory images offisielt fra Motorola, se her:

 

https://accounts.motorola.com/ssoauth/login?TARGET=https://motorola-global-portal.custhelp.com/cc/cas/sso/redirect/standalone%2Fbootloader%2Frecovery-images

 

Se også her:

 

http://forum.xda-developers.com/moto-x-2014/development/factory-image-android-5-0-lollipop-moto-t3001221

 

 

Det er fortsatt ikke vanilla images

Lenke til kommentar

Nei det er sant. mulig jeg misforsto hva som menes med clean install, jeg trodde TS var ute etter en måte å få reinstallert lollipop på en ren måte, uten OTA, altså ved å bruke factory images og flashe de med fastboot, akkurat som man gjør med Nexus mobilene.

 

Hvor vil man ha vanilla images til Moto X egentlig, det er jo i så og si ingen endringer annet en et par ekstra funksjoner, det er inget UI overlay som de andre produsente legger på. eneste grunnen jeg kan se er at man får jo oppdateringere raskere med Nexus, som jo er en ganske viktig ting.

Lenke til kommentar

Nei det er sant. mulig jeg misforsto hva som menes med clean install, jeg trodde TS var ute etter en måte å få reinstallert lollipop på en ren måte, uten OTA, altså ved å bruke factory images og flashe de med fastboot, akkurat som man gjør med Nexus mobilene.

 

Hvor vil man ha vanilla images til Moto X egentlig, det er jo i så og si ingen endringer annet en et par ekstra funksjoner, det er inget UI overlay som de andre produsente legger på. eneste grunnen jeg kan se er at man får jo oppdateringere raskere med Nexus, som jo er en ganske viktig ting.

 

 

Derfor jeg skrev, "om jeg har skjønt deg riktig" Siden TS skrev offisiell så tolket jeg det som om han ville reflashe den til vanilla,samtidig som han beholdt garantien, og det er nok ikke tilfelle, dermed svarte jeg nei. Men er som du sier, skal TS bare ha tak i en fersk install av "motorola branded" lollipop så er det tut og kjør.

 

Kan hende jeg misforsto, og dermed kan du ta over madmats xD 

 

For jeg har ikke vært borti motorola verken offisielt eller uoffisielt, vel ikke etter at android kom på scenen iallefall

Lenke til kommentar

Beklager om jeg har vært uklar! Det jeg ønsker er å kjøre en clean install av Motorola-Lollipop ja. Jeg vil ikke bryte garantien, roote telefonen (?) og installere en helt ren Lollipop. Det eneste jeg ønsker er at en såpass viktig oppgradering som Lollipop ikke "limer" seg oppå KitKat, slik som vel blir tilfellet når man oppgraderer OTA? Altså en ren installasjon, ikke ren Lollipop.

 

Vanilla images? Det er til Nexus telefonene eller? 

 

Og hvordan finner jeg ut om jeg har pure edition eller dev edition?

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Vanilla er et begrep som brukes om helt ren android, altså stock android som leveres til Nexus og Google Play Edition mobiler.

 

Pure edition av Moto X er de versjonene som leveres hvis man kjøper mobilen direkte av Motorola, og de leveres da uten all den 'bloatwaren' som man får med hvis man kjøper den via AT&T eller Verizon osv i USA. derav navnet Pure.

 

Har du kjøpt fra norsk nettbutikk så er det nok Pure edition. 

Pure edition og Developer edition kan man enkelt låse opp bootloader akkurat som på Nexus telefonene.

 

Det jeg ble litt usikker på var om man trenger å låse opp bootloader for å flashe factory images. Det sto nemlig forklart i siste trinn der at man kan låse bootloaderen, eller re-locke den. men sto ingening om at måtte låse den opp først, så regner med man ikke trenger det da.

 

sjekk første linken jeg la ut, du må ha en Motorola mobility konto for å se instruksjonene (eller bare bruk google kontoen din)

 

edit: så det stor der at det var valgfritt å slette userdata og cache, det må du jo nesten gjøre hvis du vil ha en clean install, så husk å gjør dette før du flasher factory images (jeg gjør alltid dette på Nexus mobiler hvertfall)

 

edit2: OK, skjønte nå hvorfor de snakker om re-lock av bootloader (guiden heter jo det) ; det er fordi den hovedsakelig er ment for de som har lagt inn custom ROM på Motoen sin, og da har de jo låst opp bootloader for å kunne installere det.

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Bootloader er kort fortalt mobil versjonen av BIOS, men du trenger ikke bry deg om det, man trenger ikke gjøre noe med den.

 

Det du hadde trengt er å kunne litt om fastboot, for det er det som bruker her, ikke ADB (tipper det var det du brukte når du flashet Nexus 5)

 

Jeg bruker fastboot når jeg flasher min Nexus. Det er ikke veldig vanskelig, men rimelig kronglete hvis du ikke har brukt det før.

I tillegg blir det litt værre her for det ser ut som man må bruke Motorola sin egen variant av fastboot, og det ser ut som noen har slitt med å få tak i:

 

https://forums.motorola.com/posts/650cf49fd9?page=1

 

 

Hvis du har problemer etter du la inn OTA, så kan du vel like gjerne gjenopprette til fabrikkinstillinger. Både sletteprosessen og gjenoppretting fra en sikkerhetskopi funker mye bedre i Android 5.0 enn før

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke akkurat problemer, men det er vel egentlig ikke helt heldig å oppgradere en så stor oppdatering via OTA? Man bør vel helst fjerne det gamle og installere fra scratch? Android 5.1 er ute for Moto X, ser jeg, men jeg har ikke fått den over OTA enda.

 

Men sendte en forespørsel til Motorola for å få link til å laste ned 5.1 (måtte gjøre det) og fikk da en link til nedlasting med denne meldingen: "This link will give you access to the software you requested. To re-lock an unlocked Motorola device, you must first re-load the original Motorola device software image. Download the image we’ve shared with you here to a computer, and using the Android SDK, follow the instructions on this page to flash and re-lock your device:"

 

Bah...

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke akkurat problemer, men det er vel egentlig ikke helt heldig å oppgradere en så stor oppdatering via OTA? Man bør vel helst fjerne det gamle og installere fra scratch? Android 5.1 er ute for Moto X, ser jeg, men jeg har ikke fått den over OTA enda.

 

Men sendte en forespørsel til Motorola for å få link til å laste ned 5.1 (måtte gjøre det) og fikk da en link til nedlasting med denne meldingen: "This link will give you access to the software you requested. To re-lock an unlocked Motorola device, you must first re-load the original Motorola device software image. Download the image we’ve shared with you here to a computer, and using the Android SDK, follow the instructions on this page to flash and re-lock your device:"

 

Bah...

 

 

Var da utrolig kronglete de skulle gjøre det... 

Lenke til kommentar

Ja enig at det er litt kronglete, men det er akkurat det samme som google gjør.

Siden de skriver at man kan bruke Android SDK så er det vanlig fastboot man bruker, så bare se bort ifra det jeg skrev i forrige post (jeg blanda med instruksjoner som sto i XDA posten).

 

 

Det er litt pes å lære seg, men det er ikke noe problem hvis du er over gjennomsnittet interessert i data. Finnes nok mange bra guider på nett. Ser også at du må finne hvilken versjon av Pure edition du har, det finnes jo flere hvis du ser på linkene der.

 

Hvis du ikke orker, eller synes det er gøy å lære deg slike ting, så kan du jo bare vente til du får OTA, deretter slette alt av brukerdata og cache så får du jo en ren installasjon til slutt

Lenke til kommentar

Det skal ikke ha noe å si om du oppdaterer fra scratch eller OTA hvis du resetter telefonen etter oppdatering OTA.

Selv har jeg aldri brydd meg med å ta fullstendig reset eter OTA, men har noen ganger tatt (ekstra) wipe av Cache-partisjonen via recovery hvis det har oppstått problemer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk Lollipop straks jeg slo på telefonen da den var ny. Hadde ikke installert en eneste app. Å oppgradere var det første jeg gjorde. Så da blir det ganske ren installasjon da?

 

Men visste ikke at det hjelper å gjenopprette til fabrikkinnstillinger etter oppdatering. Det skal jeg huske når jeg får 5.1. Tror ikke at jeg orker å oppgradere på annen måte enn via OTA.

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...