Gå til innhold

Lage kabinett fra bunnen av


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å lage et ITX kabinett fra bunnen av og lurer på om noen har erfaring med dette. Er det i hele tatt mulig uten avansert verktøy?

 

Ellers har jeg noen spesifikke spørsmål:

 

Hva slags materiale er anbefalt?

Hva slags verktøy trengs?

Hvor mye penger må man regne å investere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig ;)

 

Hvis du ikke har tilgang på avansert verktøy, vil jeg anbefale å bygge i tre.

 

Da trenger man ei stikksag, litt pussepapir, filer, håndsag, tappjern

 

Du må nokk regne med minimum 1000 kr. Lakk og materialer er ikke alltid enkelt å kjøpe i små kvantier...

Selv bygde jeg et kabinett i vår, som jeg holder på å innrede nå. Det bla lagd i aluminium, med avanserte verktøy, og har kostet meg langt over hva jeg så for meg... Ligger godt over 10k, kun i kabinett nå.

Lenke til kommentar

Det er mulig ;)

 

Hvis du ikke har tilgang på avansert verktøy, vil jeg anbefale å bygge i tre.

 

Da trenger man ei stikksag, litt pussepapir, filer, håndsag, tappjern

 

Du må nokk regne med minimum 1000 kr. Lakk og materialer er ikke alltid enkelt å kjøpe i små kvantier...

Selv bygde jeg et kabinett i vår, som jeg holder på å innrede nå. Det bla lagd i aluminium, med avanserte verktøy, og har kostet meg langt over hva jeg så for meg... Ligger godt over 10k, kun i kabinett nå.

Takk for svar :) prosjektet ditt høres spennende ut. Har du en build log/bilder?

Sett rundt på nettet og tenker på om plexiglass er en mulighet. Ser bedre ut enn tre, men litt vanskeligere å bearbeide?

Lenke til kommentar

 

Det er mulig ;)

Hvis du ikke har tilgang på avansert verktøy, vil jeg anbefale å bygge i tre.

Da trenger man ei stikksag, litt pussepapir, filer, håndsag, tappjern

Du må nokk regne med minimum 1000 kr. Lakk og materialer er ikke alltid enkelt å kjøpe i små kvantier...

Selv bygde jeg et kabinett i vår, som jeg holder på å innrede nå. Det bla lagd i aluminium, med avanserte verktøy, og har kostet meg langt over hva jeg så for meg... Ligger godt over 10k, kun i kabinett nå.

Takk for svar :) prosjektet ditt høres spennende ut. Har du en build log/bilder?

Sett rundt på nettet og tenker på om plexiglass er en mulighet. Ser bedre ut enn tre, men litt vanskeligere å bearbeide?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1646104

Veldig kult kabinett :)

Lenke til kommentar

Du fikk linken over ser jeg :) Prosjektet er ikke ferdigstilt, men blir tatt opp igjen snart.

Du finner litt info om mine andre prosjekter (av tre/mdf) her; kreativpc.com/casemod

 

Plexi kan være helt forferdelig å jobbe med! Sprekker veldig lett!

Det som kan gå, er å lage en ramme av tre, for så å kle den med akryl/plexi. Kan gjøres ganske enkelt, men ser likevell bra ut.

 

Har du tenkt ut et designe som du kunne ha tenkt deg?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke bor langt unna Fredrikstad kan jeg tilby et brukt kabinett du kan kappe deler av. Dette er et digert svart Lian Li kabinett med store svarte alu sideplater som sikkert kan kappes opp og ellers en del perforering som kan kappes for å lage lufting og slikt. Platen for hovedkortet er selvsagt stor, men man kommer langt med en baufil eller en dremel. Si ifra om du er interessert og tror at transport kan ordnes. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du fikk linken over ser jeg :) Prosjektet er ikke ferdigstilt, men blir tatt opp igjen snart.

Du finner litt info om mine andre prosjekter (av tre/mdf) her; kreativpc.com/casemod

 

Plexi kan være helt forferdelig å jobbe med! Sprekker veldig lett!

Det som kan gå, er å lage en ramme av tre, for så å kle den med akryl/plexi. Kan gjøres ganske enkelt, men ser likevell bra ut.

 

Har du tenkt ut et designe som du kunne ha tenkt deg?

Mye kult du har! Jeg har jobbet litt med plexi før og ja, sprekker veldig lett, spesielt når jeg driller hull. Tror jeg går for tre, og kanskje plexi bare på enkle sider. Jeg har flere ideer, vurderer å bygge en som er liten, flat og fungerer som en monitor stand. Vurdere også å bygge en oddball som ser litt ut som et stykke kunst. 

 

Jeg ser du har holdt på med Arduino som viftestyring og custom display. Har mekka litt med Arduino tidligere, men er dette noe du anbefaler å bruke tid på? Finnes jo små og billige ferdigversjoner av viftestyring på nettet. 

Lenke til kommentar

 

Du fikk linken over ser jeg :) Prosjektet er ikke ferdigstilt, men blir tatt opp igjen snart.

Du finner litt info om mine andre prosjekter (av tre/mdf) her; kreativpc.com/casemod

 

Plexi kan være helt forferdelig å jobbe med! Sprekker veldig lett!

Det som kan gå, er å lage en ramme av tre, for så å kle den med akryl/plexi. Kan gjøres ganske enkelt, men ser likevell bra ut.

 

Har du tenkt ut et designe som du kunne ha tenkt deg?

Mye kult du har! Jeg har jobbet litt med plexi før og ja, sprekker veldig lett, spesielt når jeg driller hull. Tror jeg går for tre, og kanskje plexi bare på enkle sider. Jeg har flere ideer, vurderer å bygge en som er liten, flat og fungerer som en monitor stand. Vurdere også å bygge en oddball som ser litt ut som et stykke kunst. 

 

Jeg ser du har holdt på med Arduino som viftestyring og custom display. Har mekka litt med Arduino tidligere, men er dette noe du anbefaler å bruke tid på? Finnes jo små og billige ferdigversjoner av viftestyring på nettet. 

 

Anbefaler ikke å bruke Arduino :rofl: Så lenge du ikke vil lære mere/eller du er veldig flink.

Det er MYE arbeid, og MANGE feller å gå i... Styringen min er enda ikke oppe å går-

Men jeg gjør det for læringen sin del, ikke det praktiske. Mulig det er billigere å gjøre det selv, men det er så mange geniale styringsenheter som er plug&play.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...