Gå til innhold

Get Sky/Jottacloud arkivfunksjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gjennom Get får jeg unlimited-abonement hos Jottacloud.

 

 

Jeg har lastet opp alt jeg har av bilder (rett under 2TB) nå, men vil helst at det ikke skal fjernes selv om jeg sletter det fra maskinene jeg laster opp fra. Jeg har hørt at det finnes en arkivfunksjon hos Jottacloud, men jeg klarer ikke å finne det noe sted. Er det bare meg som er dårlig til å lete?

 

 

Kan jeg flytte filene til arkivet på noen måte? Hvor finner jeg dette beryktede arkivet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gjøre det via nettsiden dems, du kan velge å åpne nettsiden ved å høyreklikke på på jottacloud ikonet, eller logge inn fra en nettleser.

 

Da får du opp dette, og som du ser, her kan du arkivere.

Bakdelen med arkiv funksjonen, er at den arkiverer alle versjonene som er tatt av hver fil. Så jeg gikk fra ca 1 TB til 4 TB med brukt plass, etter å arkivert foto mappen min.

 

080715jotta1.jpg

Lenke til kommentar

Det er en av grunnene til at Jotta nekter å snakke med meg mer. Jeg satte noen spørsmåltegn rundt at arkivet var eneste løsning for å ta vare på data, og at det var veldig lite kosteffektivt for jotta.

 

Havna rett på svartelista gitt.

 

Jeg spurte en gang jeg også ang dette, men fikk til svar at slik var det. Jeg avsluttet da med at det var jo de det gikk utover, mer enn meg.

Men det var før jeg var klar over at "ubegrenset" lagring hos Jottacloud "bare" er 10TB. F.eks nå bruker kontoen min over 4TB, men over 3 TB av dette er versjoner av filer som har fulgt med. Så la oss si at jeg skulle fylle opp kvoten min på 10TB, så er det kjipt om 3/4 av dette er versjoner og ikke fysiske filer. Håper de tar slike hensyn om de finner på å skulle sperre en konto som er over 10 TB eller kreve mer penger.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv GetSky og vi har egen online-klient / nettside, logger man inn hos jottacloud.no så blir man videresendt til Get sin.

 

Inne på Get sin online løsning er det ikke noe mulighet for arkivering, jeg har selv sett etter dette. Det har de nok utelatt med vilje.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har samme problemstilling, og tror jeg har funnet en løsning som oppnår det jeg ønsker.

 

Jeg legger ønsket mappe i opplastingsklienten og lar denne lastes opp. Når den er ferdig, går jeg inn på nettsiden og flytter mappen. På nettsiden er det en oversikt over enheter, her har jeg lagd en egen mappestruktur så jeg flytter mappen "vekk" fra enheten.

Så sletter jeg mappen på pc'n og fjerner den fra opplastingsklienten.

Når dette gjøres, legger også getsky filene i "søppelbøtten", men slik jeg oppfater det har ikke den versjonen av filene noe med den nye plasseringen å gjøre. Det virker som getsky tror jeg har slettet filene når jeg flytter de.

 

Når filene slettes fra søppelbøtten, ligger de fortsatt på sin nye plassering. Min konklusjon er dermed at filene ligger "trygt" uten at jeg må ha en kopi på min lokale pc.

 

Håper dette var forståelig;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Gjennom Get får jeg unlimited-abonement hos Jottacloud.

 

Jeg har lastet opp alt jeg har av bilder (rett under 2TB) nå, men vil helst at det ikke skal fjernes selv om jeg sletter det fra maskinene jeg laster opp fra. Jeg har hørt at det finnes en arkivfunksjon hos Jottacloud, men jeg klarer ikke å finne det noe sted. Er det bare meg som er dårlig til å lete?

 

Kan jeg flytte filene til arkivet på noen måte? Hvor finner jeg dette beryktede arkivet?

Jeg kan ikke hjelpe deg med Jottacloud, men tenkte jeg skulle forklare hvordan det fungerer med Google Drive.

Gratisversjonen der lagrer 15TB.

 

Det er to måter å bruke Google drive på.

Ene måten er å laste enkeltfiler/mapper direkte opp til Google drive uten å ha installert Google drive på (noen) maskin(er) lokalt. Da er det ingen synkroniseringsfunksjon, du laster opp og det er det hele. Så laster du ned etter behov.

 

Den andre måten er å installere Google drive på maskinen(e) lokalt. Da legger du til/fjerner filer til Google drive mappe på lokal maskin, og denne Google drive mappa vil automatisk synkronisere innholdet på din Google drive konto i skyen. Legger du til lokalt så lastes det automatisk opp, sletter du fra mappe lokalt så slettes det også i skyen. Du kan også her velge å laste ei fil direkte opp til Google drive i skyen. Da vil din(e) Google drive mapper på din(e) lokal(e) maskiner automatisk synkroniseres med det du gjør på Google drive i skyen.

 

Hvis jeg har installert Google drive lokalt og ønsker å slette filer fra denne Google drive mappa på lokal maskin så må jeg først "koble fra" Google drive kontoen på den maskinen. Da blir tidligere Google drive mappe på denne maskinen som ei hvilken som helst annen mappe på maskinen og jeg kan slette eller legge til så mye jeg vil uten at dette synkroniseres med Google drive i skyen.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jeg har samme problemstilling, og tror jeg har funnet en løsning som oppnår det jeg ønsker.

 

Jeg legger ønsket mappe i opplastingsklienten og lar denne lastes opp. Når den er ferdig, går jeg inn på nettsiden og flytter mappen. På nettsiden er det en oversikt over enheter, her har jeg lagd en egen mappestruktur så jeg flytter mappen "vekk" fra enheten.

Så sletter jeg mappen på pc'n og fjerner den fra opplastingsklienten.

Når dette gjøres, legger også getsky filene i "søppelbøtten", men slik jeg oppfater det har ikke den versjonen av filene noe med den nye plasseringen å gjøre. Det virker som getsky tror jeg har slettet filene når jeg flytter de.

 

Når filene slettes fra søppelbøtten, ligger de fortsatt på sin nye plassering. Min konklusjon er dermed at filene ligger "trygt" uten at jeg må ha en kopi på min lokale pc.

 

Håper dette var forståelig;)

 

Jepp!

 

Har forsøkt dette nå, og det ser ut som at det fungerer! :)

 

 

Jeg kan ikke hjelpe deg med Jottacloud, men tenkte jeg skulle forklare hvordan det fungerer med Google Drive.

 

Takk, men jeg vil helst unngå å laste opp alle mine private bilder til et utenlandsk selskap, sånn sett føles Jottacloud og Get Sky tryggere. Der trenger jeg heller ikke å tenke på størrelsesbegrensning (Selv om jeg ikke har toppet 15TB per nå så kan det fort skje senere)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke hjelpe deg med Jottacloud, men tenkte jeg skulle forklare hvordan det fungerer med Google Drive.

Gratisversjonen der lagrer 15TB.

Takk, men jeg vil helst unngå å laste opp alle mine private bilder til et utenlands selskap, sånn sett føles Jottacloud og Get Sky tryggere. Der trenger jeg heller ikke å tenke på størrelsesbegrensning (Selv om jeg ikke har toppet 15TB per nå så kan det fort skje senere)

Opps, det skulle være 15GB, ikke 15TB :D

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke hjelpe deg med Jottacloud, men tenkte jeg skulle forklare hvordan det fungerer med Google Drive.

Gratisversjonen der lagrer 15TB.

Takk, men jeg vil helst unngå å laste opp alle mine private bilder til et utenlands selskap, sånn sett føles Jottacloud og Get Sky tryggere. Der trenger jeg heller ikke å tenke på størrelsesbegrensning (Selv om jeg ikke har toppet 15TB per nå så kan det fort skje senere)

Opps, det skulle være 15GB, ikke 15TB :D

 

Ahh. Da er det ikke aktuelt uansett :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...