Gå til innhold

Kjøp av stasjonær maskin


Anbefalte innlegg

Hei.

Over lenger tid har jeg hatt en laptop som har skrantet på sine siste dager og er nå på jakt etter en stasjonær maskin. Har ingenting fra før, så alt må kjøpes inn. Brukte laptopen til tider i forbindelse med plex men pga liten plass ble det begrenset hva en kunne lagre. Har en haug med filmer som skal legges inn på den nye maskinen. Så den må være så rask som overhodet mulig, spesielt på å konvertere filmer, samtidig burde den takle spill ganske greit, på så høy grafikk innstilling som mulig smile.gif En del lagringsplass må det være i og med at jeg skal ha plex media server på den. Kanskje kravene er litt for høye i forhold til budsjettet, som forøvrig lyder på 11500 kr +/-, men ikke så alt for mye + smile.gif
Kan gjerne kjøpe brukt, men da må det være i nærheten av Trondheim og så nytt som mulig.

Bare å fyre løs hvis det er noen som sitter inne med noen forslag, kommer ikke til å se negativt på det smile.gif

Har tittet litt inne på komplett.no nå og funnet en maskin til det budsjettet. Skulle gjerne hatt litt mer lagringsplass og helst 4790k. Her er maskinen jeg så på https://www.komplett.no/komplett-gam...988#!tab:extra

Fant også en maskin på finn.no som jeg tittet litt på http://www.finn.no/finn//torget/anno...ckthrough=true

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen av de gode kjøp eller finnes det bedre alternativer? Sette opp en maskin selv blir ikke aktuelt så jeg må ha den ferdig oppsatt. Denne har da i7 prosessor ser jeg http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE57330000/lenovo-ideacentre-h530-stasjonar-pcog da skal jeg ha råd til skjerm,tastatur og slikt ved siden av. Skulle hatt mer lagringsplass da. 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

11.500,- er, etter min mening, litt lite hvis du skal ha en god spillmaskin med mye lagring.

 

Regn ca 10.000,. for bare maskinvare + 1000,- til Windows. Det er hvis du skal ha GTX 970 GPU (som (nesten) er et minimumskrav til en god spillmaskin) med god CPU en SSD. Dette er hvis du bygger selv.

 

Billigste HDD jeg fant i farta Du trenger hvertfall 4-6TB vil jeg si hvis du skal ha mye film som du sier, jeg tolker det som en god del hundre i toppkvalitet :)

 

Tror du bør strekke budsjettet til nærmere 15.000,- hvis du skal bli skikkelig fornøyd i noen år.

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10954#!tab:info Ikke "K" CPU

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i35-gtx970-edition/10946 "K" CPU

 

Du må uansett kjøpe fler HDD'er.

Lenke til kommentar

Vurdert å skaffe deg 2 maskiner?

1 "server" og 1 gamer?

 

Nei. Det skal gå greit med en maskin, er vel plassbesparelse også. Vet ikke om det hadde blitt noe særlig ut av det innenfor budsjettet heller?

 

11.500,- er, etter min mening, litt lite hvis du skal ha en god spillmaskin med mye lagring.

 

Regn ca 10.000,. for bare maskinvare + 1000,- til Windows. Det er hvis du skal ha GTX 970 GPU (som (nesten) er et minimumskrav til en god spillmaskin) med god CPU en SSD. Dette er hvis du bygger selv.

 

Billigste HDD jeg fant i farta Du trenger hvertfall 4-6TB vil jeg si hvis du skal ha mye film som du sier, jeg tolker det som en god del hundre i toppkvalitet :)

 

Tror du bør strekke budsjettet til nærmere 15.000,- hvis du skal bli skikkelig fornøyd i noen år.

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/10954#!tab:info Ikke "K" CPU

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i35-gtx970-edition/10946 "K" CPU

 

Du må uansett kjøpe fler HDD'er.

Da må jeg ha skjerm og HDD'er i tillegg? Muligens jeg går for bruktmarkedet i stedet, i og med at det blir jo en del mer en får ut av det.

 

Sikker på at det ikke er aktuelt å bygge selv? Sparer fort 2000 kroner på kun det.

Er som å bygge Lego :p

 

Kan jo hende jeg heller ikke taper på å kjøpe ferdig bygd? Om jeg bruker den tiden det tar på noe annet som gir penger i kassa?  :ohmy:

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

 

Sikker på at det ikke er aktuelt å bygge selv? Sparer fort 2000 kroner på kun det.

Er som å bygge Lego :p

 

 

Kan jo hende jeg heller ikke taper på å kjøpe ferdig bygd? Om jeg bruker den tiden det tar på noe annet som gir penger i kassa?  :ohmy:

Tja.. Hvis du tjener 650 kroner timen, og jobber overtid istedenfor å bygge pc, så kan du godt kjøpe ferdig bygd pc ;)

Men hvis du hadde tjent så mye, så hadde du sikkert kunnet bruke litt mer enn 11,5k :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sikker på at det ikke er aktuelt å bygge selv? Sparer fort 2000 kroner på kun det.

Er som å bygge Lego :p

 

Kan jo hende jeg heller ikke taper på å kjøpe ferdig bygd? Om jeg bruker den tiden det tar på noe annet som gir penger i kassa?  :ohmy:

Tja.. Hvis du tjener 650 kroner timen, og jobber overtid istedenfor å bygge pc, så kan du godt kjøpe ferdig bygd pc ;)

Men hvis du hadde tjent så mye, så hadde du sikkert kunnet bruke litt mer enn 11,5k :p

 

Sparer mer på å skru bil fortiden og prioriterer tiden der i og med at det er mer lønnsomt enn å bygge en pc. Å montere data er vel ikke verdens beste besparelse? Burde tenke to ganger før du skriver det første som faller deg inn, det er ikke alltid det kommer like godt ut hver eneste gang....

Lenke til kommentar

Støtter forslag om 2 pc'er (1 server, 1 pc), men ser at budsjett ikke dekker det. Kjøpte nylig Komplett sin "Summer gamer" m K4790, ssd,16gb ram gtx960 (som min sønn er fornøyd mht spilling) kom på 12' blank - men den selges ikke lenger. Bruker den primært til videoredigering. Dersom du skal spille ville jeg prøvd å få med SSD disk dersom mulig (eks 256gb), og en sekundær snurredisk som ikke koster allverden for 

 

Det er endel faktorer som ikke kommer frem. Er dere eksempelvis flere i hustanden og du har ok ruter, evtl kablet nett, ville jeg vurdert et NAS (eksempelvis WD som koster veldig lite i forhold til TB). 

 

Forslag: Begynn med 1 PC og utvid med NAS når du får behov for det. Sikker på at du ikke kan bruke den gamle lap top'en som en ren plex server?

Lenke til kommentar

Kan jo selvfølgelig vurdere en rein server ved senere anledning. Vi har Asus AC68 ruter og 10 enheter er koblet til denne. Eneste som kommer til å kjøre kablet er den stasjonære jeg skal kjøpe. Angående den laptopen så er den nå historie. Slo seg av i tide og utide. Forsøkte å åpne den opp for å rengjøre litt innvendig. Det var en Acer forsåvidt. Umulig å komme til. Endte til slutt med at jeg bare røsket og dro i f...skapen. Så nei, den var ikke brukbar før og nå er den i alle fall ikke brukbar i det hele tatt.

 

Har lagt inn bud på 10.000 på den maskinen på finn.no så får jeg se om jeg får noen respons

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...