Gå til innhold

Kommer min "ideelle" laptop i år? (High-end, Skylake, SSD, USB Type C, Win10 m.m.)


Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket en Sony Vaio Z12 som er over fem år gammel, og nærmer seg tid for utskifting. Er på utkikk etter en kvalitetslaptop som skal holde like lenge. Har ikke stasjonær maskin utenom, så det må være en allround-maskin til bl.a. bilderedigering, litt videoredigering og unntaksvis spilling.

 

Høstens modeller begynner å bli annonsert nå, så jeg starter tråden litt tidlig (satser på å kjøpe i august eller september). Har følgende krav/ønsker:

 

  • Pris irrelevant, betaler heller ekstra for kvalitet og en maskin som holder lenge.
  • Kompakt/portabel maskin. Har tidligere hatt 13", men en kompakt 14" eller 15" er også aktuelt.
  • Bra skjerm - både laveste/høyeste lysstyrke og fargegjengivelse. Spiller ingen rolle om det er touch eller ikke.
  • Minimum 512 GB SSD.
  • Bra byggekvalitet.
  • Windows 10 direkte (ikke Windows 8.1 + oppgradering).
  • Intel Skylake-CPU, minimum i5.
  • Minst 8 GB RAM
  • Bakgrunnsbelyst tastatur.
  • Bra batteritid.
  • Minst mulig viftestøy / varmeutvikling.
  • Helst fingeravtrykkleser.
  • Helst bra nok GPU til litt spilling. For eksempel Skyrim på høye innstillinger og litt nyere spill på medium.
  • Gjerne USB Type C. Ideelt sett minst én Type C og én USB 3.0 for å slippe adapter de neste par årene.
  • Minst mulig medfølgende bloatware.
  • Helst ethernet-port
  • Minnekortleser (SD)

 

Er noe annonsert som er i nærheten av dette? 

 

Edit: la til et par punkter.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier ikke å bruke dockingstasjon, så det er ikke viktig (men skader selvfølgelig ikke).

 

Det nærmeste jeg har funnet ønskene mine (som er på markedet i dag) er 2015-versjonen av Dell XPS 13, den har det meste utenom Skylake, fingeravtrykkleser, Windows 10 og USB Type C. Hva er Latitude/ThinkPad bedre på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier ikke å bruke dockingstasjon, så det er ikke viktig (men skader selvfølgelig ikke).

 

Det nærmeste jeg har funnet ønskene mine (som er på markedet i dag) er 2015-versjonen av Dell XPS 13, den har det meste utenom Skylake, fingeravtrykkleser, Windows 10 og USB Type C. Hva er Latitude/ThinkPad bedre på?

Docking er en av dem. Samt ganske rå specs. Byggekvaliteten er ganske god, samt gode garantiordninger, veldig viktig for bedrifter. Akkurat nå sitter jeg på en rykende fersk Dell Latitude E7250 fra jobben, som jeg nå finsliper OSet på. Det er en 12" ultrabook med en Intel Core i7 5600U, 16 GB RAM, 256 GB SSD og 1080p skjerm.

 

Privat har jeg en Dell Latitude E7440, også den er ganske hvass.

 

Du bruker kanskje ikke docking-stasjon nå, men hvis du får deg en kommer du til å lure på hvordan du kunne klare deg uten. Tenk å f.eks. kunne koble til 2 stk. store skjermer med DisplayPort, tastatur, mus osv når du er hjemme. Og når du skal et sted med laptopen er det bare å ta den med deg, slippe å måtte nappe ut kabler hver gang. Ja, og forresten, slike laptoper støtter noe som heter vPro, noe som betyr OS-uavhengig KVM-støtte. De kan nemlig fjernstyres så lenge de er tilkoblet nett.

Lenke til kommentar

Selv venter jeg spent på hvordan XPS 15 blir med Infinity Display, dvs 15" skjerm i mindre innpakning. 

 

For min del kan den ellers være med 1080p, ikke grafikkort og 'evig' batteritid, men den blir nok med 4K og 960M f.eks.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Selv venter jeg spent på hvordan XPS 15 blir med Infinity Display, dvs 15" skjerm i mindre innpakning.

 

For min del kan den ellers være med 1080p, ikke grafikkort og 'evig' batteritid, men den blir nok med 4K og 960M f.eks.

Video fra Computex som bekrefter USB type C:

 

 

XPS 13 kommer med fire konfigurasjoner man kan velge mellom (bl.a mellom full-HD og QHD), håper det blir noe lignende for XPS 15.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Pleier ikke å bruke dockingstasjon, så det er ikke viktig (men skader selvfølgelig ikke).

 

Det nærmeste jeg har funnet ønskene mine (som er på markedet i dag) er 2015-versjonen av Dell XPS 13, den har det meste utenom Skylake, fingeravtrykkleser, Windows 10 og USB Type C. Hva er Latitude/ThinkPad bedre på?

 

Hvor får du tak i Dell XPS 2015-versjonen?

 

Jeg skulle gjerne hatt den, men den er ikke til salgs – i alle fall i Dell Norge sin nettbutikk. Jeg forhørte meg med kundeservice og fikk vite at de ikke ventet å få den inn før langt ut i neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...