Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vond lukt på jobb


trekkoppfugl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått sommerjobb på et kommunalt vaskeri, og inne på skittentøysrommet kan den vonde lukten bli ganske intens. Jeg vet at dette er noe man venner seg til på sikt, men vil gjerne gjøre det lettere å takle.

 

Derfor lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å "stenge ute" / "minimalisere" den vonde lukten, på en måte? Får beskjed om å puste gjennom munnen, men jeg lukter gjennom nesen allikevel. Jeg har prøvd neseklype, slik svømmere bruker, men synes det er litt vel upraktisk.

 

Har lest et sted at åstedsgranskere bruker noe under nesen for vond lukt: er det noen som vet hva det er? Er det krem av noe slag som smøres under nesen for å kamuflere lukten? Noen som har erfaring / forslag i det hele tatt?

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ta en titt på doktorgraden til Grete Breievne (mail: grete.breievne[at]ldh.no), "Lukt og lidelse: fortolkning og håndtering av ubehagelig lukt i hjemmesykepleie". Den inneholder intervjuer med 30 sykepleiere og 11 pasienter for hvordan de håndterer dette, så da har du nok av erfaring å ta av...

Endret av blured
Lenke til kommentar

Tusen takk for forslag. Da rådfører jeg meg hos apoteket og ser hvordan det går.  :) 

 

Stinker skittentøyet noe så jævlig?
 
De som har brukt skittentøyet må jo ha brukt det som en dass/bleie, og bæsjet og tisset det til noe jævlig:)

 
Hovedkundene til vaskeriet er sykehjem og hjemmetjenesten i kommunen, så det er ikke så veldig rart. De kan selvfølgelig ikke noe for det.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

Har du forresten spurt på arbeidsplassen korleis dei håndterer lukta?

Kanskje dei har noken egne triks som fungerer godt.

 

Du bør også være oppmerksom på at du kan muligens møte argumenter for at du ikkje skal bruke slike kremmer for å dekke over lukta. Dette er ikkje eit område som eg veit så mykje om, men slikt skittentøy kan i perioder være smittefarlig pga sjukdomsutbrudd på sjukeheimen, det er mulig at lukt er ein av måtane som ein identifiserer slike farer på og dermed avgjer om ein skal bruke ytterligare vernetøy under arbeidet.

Lenke til kommentar

Har du forresten spurt på arbeidsplassen korleis dei håndterer lukta?

Kanskje dei har noken egne triks som fungerer godt.

 

Du bør også være oppmerksom på at du kan muligens møte argumenter for at du ikkje skal bruke slike kremmer for å dekke over lukta. Dette er ikkje eit område som eg veit så mykje om, men slikt skittentøy kan i perioder være smittefarlig pga sjukdomsutbrudd på sjukeheimen, det er mulig at lukt er ein av måtane som ein identifiserer slike farer på og dermed avgjer om ein skal bruke ytterligare vernetøy under arbeidet.

 

De har ikke sagt annet enn at jeg blir vant til det. Ellers får jeg lov til å takle det som jeg vil, så fremt jeg får gjort jobben min.

 

All skittentøy med smittefare blir lagt i egen smittepose før det sendes til oss. Dessuten bruker vi hansker når vi håndterer skittentøyet, så jeg får ikke smurt på noe krem mens jeg er inne på selve skittentøyrommet uansett. Det er i påkledningsrommet hvor vi tar på oss (ren) frakk og (engangs)munnbind at jeg kommer til å påføre eventuelt krem. Jeg kan ikke tenke meg at de skulle ha noen innvendinger mot det. De hadde iallefall ikke noen innvendinger mot neseklypa.  :lol:

 

Bør kanskje nevne at det ikke er første gang jeg har hatt sommerjobb hos det kommunale vaskeriet, men de har byttet lokaler siden sist jeg var der. Før var det delt inn i tre mindre vaskerier, så det var en hel del mindre tøy per vaskeri og da var lukten langt mer overkommelig. Nå er alt samlet i et stort vaskeri, minst et titalls traller skittentøy per skift, og alle de stramme luktene blandet sammen. Dessuten er det nesten 5 år siden sist jeg jobbet der, så det er ikke så rart at jeg ikke er vant til lukta lenger.  :p

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...