Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor langt er det mulig og Linke med TP-kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100m har jeg hørt skal gå veldig bra. (nesten uten tap i hastighet), så jeg tipper du klarer 300m dersom du nøyer deg med et høyere pakketap og dermed lavere effektiv hastgihet. Kanskje du får effektivt 10-50Mbit/s på et 100Mbit nett.

 

Men det finnes noen løsninger:

* Nettverk over fiber (koster rundt 2-3000kr per nettverkskort)

* Sette en switch for hver 100m av kabelen

* Trådløst nett med reflektorer i hver ende (lavere hastighet)

Lenke til kommentar

hmm... vi har en kabel liggende over mellom to hus som er nja ca. 90 - 100 meter... klarer ikke å kjøre 100 Mb på den.. kun 10... hvis du da har en svitsj så vil ikke den automatisk sette hastigheten til 10 den vil prøve 100... då fungerer det vertfall ikke hos oss.. vi måtte få tak i en HUB før det virket... å nå virker det som bare juling!

 

/*-H2H

Lenke til kommentar
hmm... vi har en kabel liggende over mellom to hus som er nja ca. 90 - 100 meter... klarer ikke å kjøre 100 Mb på den.. kun 10... hvis du da har en svitsj så vil ikke den automatisk sette hastigheten til 10 den vil prøve 100... då fungerer det vertfall ikke hos oss.. vi måtte få tak i en HUB før det virket... å nå virker det som bare juling!

 

/*-H2H

Det merkelige er at det ikke funka når jeg kobla TP'en rett til nettverkskortet mitt (Intel 1000CT) og satte ned hastigheten til 10Mb/s Halv/Full duplex. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar

jeg får ikke det til å stemme 3500m er vel bare mulig med fiber

 

med multimode fiber kan du strekke 3500m

med spesial TP kan du strekke 300+ (svinvanskelig å få og mye dyrere enn cat5)

(singlemode fiber tar jeg ikke med da bare en konverter TP/FIBER koster 2000+)

 

med vanlig tp kan du sammenkoble tp ledere slik at de 8 blir 4 eller 2

da vil du få mer kobber til å overføre med og bedre signal

(tp kontakten vil se litt mobbet ut...)

Lenke til kommentar

PÅ Skolen lærte vi 108 meter som offesielt tall men vi gjorde tester opp mot 140 meter uten særlig pakketap med vanlig TP kabel 10/100 nett

 

Derimot kan du mellom to hus bruke coax nett om du har noen gamle kort liggende, da kan du lett klare 400-500 meter uten forsterker.

 

Men her i nabolaget bruker jeg en vanlig 3com 54mb accesspunkt med antenne ( 1400 på komplett data) og dermed har jeg 150 meter med 10 mb trådløst, og innenfor 50 meter har jeg 54 mb :-) koster litt mer med trådløst, men er mye mer fleksibetl og kulere :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...