Gå til innhold

[Løst] Bytte ut iPad 2 - Sony Xperia Z4 Tablet eller iPad Air2


  

3 stemmer

  1. 1. Vilken tablet skal jeg velge?

    • Sony Xperia Z4 Tablet (WiFi)
      2
    • Apple iPad Air2 (64GB WiFi)
      1


Anbefalte innlegg

Står å vipper mellom å kjøpe Sony Xperia Z4 Tablet eller en iPad Air2 nå før sommeren. Både jeg og kona har SONY telefoner (Z1 og Z3 Compact) og er veldig fornøyde med disse. Tableten jeg har idag er en iPad 2, og den begynner virkelig å føles treg, derav ønsket om å oppgradere...
 
Har hørt rykter om at Android og deres apper fortsatt ikke egner seg så godt i tablet-formatet som Apple's apper. Er det noen som har personlige erfaringer omkring dette som de ønsker å dele?

Jeg vil IKKE at dette skal være en diskusjon om att Android/iOS er best!
 
Tableten brukes mest til Surfing, Tapatalk, Facebook, spill til barna (OK, kanskje litt til meg også), YouTube, iMDB, MyMovies osv, ikke noe produksjon av matriale.
 
Valgte iPad 2 som min første tablet, rett og slett fordi det var ting man kunne gjøre med iOS som man ikke kunne gjøre med Android og vice versa. Personlig føler jeg at dette gapet har minsket ettersom Android har utviklet seg en hel del siden iPad 2 kom ut. Finnes mange klare fordeler og ulemper for begge modellene, og det er vanskelig å bestemme seg...
 
Fordeler Sony Xperia Z4 Tablet:
Har Android på flere telefoner i huset
Godt integrert med Googles økosystem
Finnes flust av MicroUSB kabler i huset, samme lader som til telefonene
32GB minne, oppgraderbart med minnekort
Bedre skjermformat for film/YouTube
 
Fordeler Apple iPad Air2
Backup/restore av nåværende iPad, alt blir som det var
Slipper å kjøpe appene på nytt til Android
Bedre skjermformat for surfing og alt annet enn film (tror jeg)
Apper bedre tilpasset tablet-størrelse på skjerm
 
Vanskelig valg, hva ville dere ha valgt om dere var i mine sko?
 
Som sagt, vil IKKE ha noen fanboy-diskussjon her, og det er disse to modellene det står mellom. Ikke intressert i andre alternativer som det ser ut nå.
 
Tusen takk for hjelpen!
Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har både iPad og Android nettbrett selv, og ville nok valgt iPad air av de du nevner, da utvalget i nettbrett-tilpassede apper er mye bedre for iOS enn for Android. I tillegg er det vanskelig å velge bort fingeravtrykkssensoren, både for sikkerhet for tilgang til enheten og for bruk i apper i stedet for passord/PIN. Begge er raske og lette, regner med at du har sett på denne: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6742&idPhone2=7069. Z4 er vanntett, men for et nettbrett har dette imo liten betydning.

Lenke til kommentar

For meg har det stor betydning. Mobilen og nettbrettet mitt er Sony fordi det takler vann.

Genialt å slippe å være nervøs hver gang det regner eller det kommer ei bølge på båttur.

Nettbrettet brukes bla. som wifi-router og til sjøkart. Jeg skal ikke ha utstyr som ikke tåler vann!

 

For andre er det kanskje et argument som er irrelevant. Men jeg har stor nytte av at det tåler vann. Jeg har det opprinnelige Xperia Tablet Z. Lanseringen av Tablet Z2 og 3 må ha gått meg hus forbi, men det er muligens på tide å modernisere med Z4 nå for min del :-)

Lenke til kommentar

Har både iPad og Android nettbrett selv, og ville nok valgt iPad air av de du nevner, da utvalget i nettbrett-tilpassede apper er mye bedre for iOS enn for Android. I tillegg er det vanskelig å velge bort fingeravtrykkssensoren, både for sikkerhet for tilgang til enheten og for bruk i apper i stedet for passord/PIN. Begge er raske og lette, regner med at du har sett på denne: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6742&idPhone2=7069. Z4 er vanntett, men for et nettbrett har dette imo liten betydning.

 

Ser nå att Xperia Z4 Tablet har FM-radio med RDS! Da blir jo valget enkelt! :-)

 

Neida, fra spøk til alvor. Har du noen eksempler på hvilke apper som IKKE fungerer så bra på Android tablets? Føler ikke at det vil være noe stort problem for de relativt standard-appene som jeg trolig kommer til å bruke. Når det gjelder fingeravtrykkssensoren, så vet jeg ikke om det er noen deal-breaker for min del. Tableten befinner seg i 99,5% av tiden innenfor huset fire vegger, og jeg bruker ikke engang pin-kode for å låse den opp idag, kun veipefunksjonen. Veldig sjelden jeg er inne på sider hvor jeg må logge meg inn med tableten også (har 3st stasjonære PC'er hjemme også).

 

Når det gjelder vanntett-funksjonen, så har nok ikke det vært noe jeg har savnet på min iPad 2, men med tanke på at den til stadighet ligger på stuebordet ved siden av vannglass og -flasker og barn som leker rundt, så er det jo en grei forsikring.

 

Det som dog taler til iPad Air2 sin fordel er utvalget av tillbehør. Har et SmartCase til min iPad 2 som jeg synes er en VELDIG bra investering, med tanke på både å beskytte hele tableten mot støt ved fall, og muligheten til å sette den fra seg på bordet...

 

Som sagt, vanskelig valg syns jeg...

Lenke til kommentar

Jeg bruker 4 banker for familiens økonomi, og ingen av disse har nettbrett-app for Android, mens alle har nettbrett-app for iOS. På Android-nettbrett blir det som å kjøre en forstørret iPhone-app, mens man på iPad får en app med utvidet funksjonalitet tilpasset den større skjermen. 

 

iPad sitt 4:3-format er bedre egnet til surfing og det meste av vanlig bruk, mens 16:9(10) er bedre for film. Du nevner ladekabel med Micro-USB, jeg lader også iPad med det, via en slik: http://store.apple.com/no/product/MD820ZM/A/lightning-til-mikro-usb-adapter. Har ofte med en powerbank, der har jeg micro-USB og en slik overgang.

 

Smarte cover finnes i alle varianter for alle tablets.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker 4 banker for familiens økonomi, og ingen av disse har nettbrett-app for Android, mens alle har nettbrett-app for iOS. På Android-nettbrett blir det som å kjøre en forstørret iPhone-app, mens man på iPad får en app med utvidet funksjonalitet tilpasset den større skjermen. 

 

iPad sitt 4:3-format er bedre egnet til surfing og det meste av vanlig bruk, mens 16:9(10) er bedre for film. Du nevner ladekabel med Micro-USB, jeg lader også iPad med det, via en slik: http://store.apple.com/no/product/MD820ZM/A/lightning-til-mikro-usb-adapter. Har ofte med en powerbank, der har jeg micro-USB og en slik overgang.

 

Smarte cover finnes i alle varianter for alle tablets.

 

Nettbank kjører jeg alltid på PC, aldri på tablet... Kan bruke telefonen om det er noe som haster. Men jeg ser poenget ditt! 179kr for en adapter fra Lightning til MicroUSB? Joda, Apple vet å ta seg betalt, men da vet jeg at det finnes en mulighet for det i hvert fall!

 

Når det gjelder cover så finnes det antageligvis et ganske mye større utvalg til Air2 enn til Z4 tablet, med tanke på at den er helt ny....

Lenke til kommentar

Og ikke minst pga. at den er Apple.

Apple får 90% av all publisiteten, så det er ikke rart at de fleste deksel-produsentene velger å produsere for det mest lønnsomme merket.

 

Men du trenger ikke over 9000 forskjellige cover. Du trenger kun ett. Om du finner et deksel som du liker til Sony, har det ingen betydning hvor mange andre som finnes på markedet. Du trenger kun det ene.

Lenke til kommentar

Og ikke minst pga. at den er Apple.

Apple får 90% av all publisiteten, så det er ikke rart at de fleste deksel-produsentene velger å produsere for det mest lønnsomme merket.

 

Men du trenger ikke over 9000 forskjellige cover. Du trenger kun ett. Om du finner et deksel som du liker til Sony, har det ingen betydning hvor mange andre som finnes på markedet. Du trenger kun det ene.

 

Full forståelse for det. Men spørsmålet er om det i det hele tatt finnes noe bra cover til Z4 Tablet enda!? Er ut etter samme funksjonalitet som SmartCase fra Apple.

 

Edit: Fant denne nå, og den ser jo perfekt ut: http://www.sonymobile.com/global-en/products/accessories/style-cover-scr32/

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Nettbank kjører jeg oftere fra nettbrett enn fra PC, da jeg ikke alltid har med PC. Bruker telefonen til småting, men nettbrett funker bedre.

 

Lenke og pris til produktet var for å vise at det finnes. Bedre priser finnes andre steder: https://www.123elektronikk.no/lightning-adapter/lightning-adapter-micro-usb.asp

 

Skjønner godt at nettbrett fungerer bedre enn telefon, men SVÆRT sjelden det er noe som haster såpass at jeg ikke kan vente til jeg sitter ved en PC eller ikke kan løse det med telefonen. Har som sagt stort sett aldri med meg tableten noe sted, annet enn på ferieturer, og de er sjelden spesielt lange, eller uten tillgang til PC.

 

Har du noen andre eksempler på apper som fungerer dårlig på Android tablets?

Lenke til kommentar

For min del er den største grunnen til at jeg velger iPad det at nettleseren fungerer mye bedre til mitt bruk enn på Android. Jeg kan ikke si at jeg har testet alle på Android, men har nå testet en del av de.

 

Ellers fungerer min bank app bedre. Lokal avis appen er mye bedre. Hearthstone, Wimp og alle tv appene jeg bruker synes jeg fungerer bedre på iPad enn på Android.

 

Og så synes jeg at batteriet er bra på iPad. Vet ikke hvordan det er på Z4

Lenke til kommentar

 

Vanskelig valg, hva ville dere ha valgt om dere var i mine sko?

 

...

Vel, jeg ville valgt iPad, men det er fordi den passer best sammen med resten av min infrastruktur. Det kan virke som du har valgt å blande og mikse produkter og da bør du kanskje bare velge det produktet du liker best. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du liker Sony bittelitt bedre, da kjøper du i så fall det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vanskelig valg, hva ville dere ha valgt om dere var i mine sko?

 

...

Vel, jeg ville valgt iPad, men det er fordi den passer best sammen med resten av min infrastruktur. Det kan virke som du har valgt å blande og mikse produkter og da bør du kanskje bare velge det produktet du liker best. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du liker Sony bittelitt bedre, da kjøper du i så fall det...

 

Det ble Sony. Syns svaret ditt var helt supert, og innerst inne så har du nok rett. Klarte å få litt rabatt på den også, så jeg skal hente den nå i lunchen! :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Vanskelig valg, hva ville dere ha valgt om dere var i mine sko?

 

...

Vel, jeg ville valgt iPad, men det er fordi den passer best sammen med resten av min infrastruktur. Det kan virke som du har valgt å blande og mikse produkter og da bør du kanskje bare velge det produktet du liker best. Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at du liker Sony bittelitt bedre, da kjøper du i så fall det...

 

Det ble Sony. Syns svaret ditt var helt supert, og innerst inne så har du nok rett. Klarte å få litt rabatt på den også, så jeg skal hente den nå i lunchen! :-)

 

Kan jeg spørre hva slags rabatt du fikk ordnet på den? Har lyst på selv, men sitter egentlig og håper på at den skal dukke opp i bundla pakke med det flotte bluetooth tastaturet. I flere andre land får man med den gratis. Koster 1500,- ekstra i Norge :/

Lenke til kommentar

Jeg bor i Sverige og fikk 300kr rabatt. 5.200kr i stedet for 5.500kr (SEK) som den koster her. Fikk rabatt kun pga bekjentskaper i butikken, så ikke noe "gud og hverman" kan regne med å kunne prutte til seg på et helt nytt produkt som det virker som det er leveranseproblemer på...

Lenke til kommentar

Jeg bor i Sverige og fikk 300kr rabatt. 5.200kr i stedet for 5.500kr (SEK) som den koster her. Fikk rabatt kun pga bekjentskaper i butikken, så ikke noe "gud og hverman" kan regne med å kunne prutte til seg på et helt nytt produkt som det virker som det er leveranseproblemer på...

Ok, var jo ikke rare greiene det da. Her koster den fra 4995 for wifi og 5995 for LTE versjonen. Men håper som sagt på at det skal dukke opp med tastatur snart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...