Gå til innhold

Hvilke terminaler skal man koble til på høyttalere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kjøpte jeg noen B&W 686 og der er det to par terminaler. Er det det samme hvilkene av disse en kobler til forsterkeren? De er jo paret med terminal linker men jeg synes høyttalerne ikke hadde like mye punch som jeg forventet. De er koblet til en NAD C356BEE.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Kan du poste et bilde?

Skrevet (endret)

Her er bilde. foreløbig har jeg kun koblet til det øverste paret med terminaler. 

post-1713-0-27582000-1435132618_thumb.jpg

Når det gjelder kabler er det kabler av dette designet brukt. De ble i sin tid overtatt av min svoger så er usikker på kvaliteten på de så burde kanskje oppgradere til noe bedre når jeg først er i gang med å oppgradere resten av anlegget.

post-1713-0-94715300-1435132857_thumb.jpeg

edit:

*snip*

Så det går fint å koble begge parene med terminaler til samme utgang på forsterkeren?

Endret av ilpostino
Skrevet

yepp, men har du to utganger kan du kjøre en til øverste del av høyttaler og en til nederste. Det er fordi øverste/nederste del er for diskant/mellomtone og en for bass.

På bildet ditt ser du det er "broer" som knytter sammen kanalene slik at en kabel blir "som to" på en på forsterker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring

Skrevet

Når det gjelder å koble sammen kanalene på selve forsterkeren tror jeg det skal gå bra, men dobbeltsjekk det før du prøver ;)

Men det tjener ingen hensikt så lenge du kan koble separat som skal være det "optimale"

Skrevet

Forsterkeren som bruker per se har mulighet for å koble til fire høyttalere så det skal ikke være noe problem å bruke to utganger på hver høyttaler. 

Skrevet

Ta bort broene mellom terminalene på høyttalerne hvis du skal bruke bi-amp/bi-wire, og husk å sette opp riktige innstillinger for dette på forsterkeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...