Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte å få meg en sommerjobb siden jeg har lite penger og vil ha noe å putte på CVen, så det ville vært fint å få litt ekstra penger og noe å putte på CVen.

 

Så jeg har skrevet en åpen søknad som jeg skal levere til butikkene i nærheten og lurer på om det jeg har skrevet er bra nok:

 

Åpen søknad

 

Jeg er en gutt på 18 år som bor i *X* og jeg er ferdig med VG2 18.juni.2015 og har søkt på VG3 i *X VGS* neste skoleår.

 

 

Jeg er interessert i en sommerjobb med mulighet for forlengelse utover skoleåret. Jeg er interessert i data,biler og møte nye mennesker, noe som gjør at jeg i lengre tid har hatt lyst til å få meg en jobb og tenker at en jobb hos dere vil passe perfekt.

 

 

Jeg har jobbet i butikk tidligere ( Elkjøp Stormarked *BY*), der jeg lærte en del om varepåfyll og lagerarbeid. Jeg blir sett på som høflig, utavendt og hjelpsom, og skjønner at god kundebehandling er viktig.

 

I sommeren kan jeg jobbe heltid, men kan også jobbe deltid om det er mulig.

 

 

Jeg vet at jeg trives i et hektisk, sosialt miljø og arbeider effektivt. Jeg gjør det som kreves av meg og ofte mer til. Jeg stiller mer enn gjerne opp til intervju og kan besvare ytterlige spørsmål dere måtte ha om meg. Jeg kan kontaktes på mobilnummeret oppgitt oppe og ser frem til ytterlige kontakt med dere.
 

 

Mvh

 

 

X

 

 

Og jeg har lagt ved min CV og lurer på om den også ser grei ut fordi jeg har bare arbeidserfaring fra Elkjøp fra arbeidsuken på ungdomsskolen, så den er litt tynn.

CV 123.docx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte du å søke sommerjobb i år? Det er ikke mulig å få sommerjobb nå. Du er fire måneder for sent ute. Så jeg foreslår at du venter til neste år.

 

Det som er bra med søknaden din er at den er lettlest og at den har få skrivefeil, selv om det kan forbedres. Det som ikke er bra, er at den er altfor generell. Det er ikke meningen å skrive en søknad du kan levere til 100 potensielle arbeidsgivere, men å skrive en søknad spesielt for hver enkelt arbeidsplass og jobb du søker.

 

Du kan skrive mer utfyllende om den ene erfaringen din og hvordan du kan få bruk for det du har lært i den jobben du søker. Det er ingen vinneroppskrift å skrive at du arbeider effektivt. Alle skriver nettopp det eller tilsvarende påstander uten å underbygge dem. En person som arbeider effektivt sier ikke det eksplisitt, men skaper tillit og et inntrykk av at man er effektiv gjennom det man forteller om det man har gjort og hvilke holdninger man har. Å si at kundebehandling er viktig og at du strekker deg etter å gjøre mer enn forventet er bra, men du må altså si mer om det. Du bør også si noe om samarbeidsevnene dine når du søker på en butikkjobb.

 

Når det gjelder CV, er det mange syn og det er vanskeligere å finne en fasit. Mine bemerkninger:

  • Malen du bruker er oversiktlig og fin.
  • Rett skrivefeil!
  • Du kan endre rekkefølgen på overskriftene. Det viktigste bør komme først.
  • Det du kan sette en dato på bør listes opp i omvendt kronologisk rekkefølge.
  • Nøkkelkvalifikasjoner er unødvendig å ha med. Det punktet skal oppsummere det viktigste i CV-en. Det er ikke behov for en oppsummering før du har mye mer erfaring og utdannelse og annet å fylle på.
  • Jeg vet ikke hvor god du er i språk, men du bør være forsiktig med å skryte på deg for mye. Du sier at du snakker "meget bra" engelsk. Da bør du ha toppkarakterer i engelsk bak deg og gjerne mer enn det som er obligatorisk. Istedenfor "OK" i tysk bør du skrive "moderate ferdigheter". Men også da forventer man at du har gjort det godt i tysk på videregående og kan bruke språket i en jobbsituasjon. Mange har ikke mer enn grunnleggende ferdigheter i tredjespråket sitt etter vg2.
  • Ikke skriv at du er "over gjennomsnittet flink med IT". Hvis du kan noe mer enn Microsoft Office og Photoshop skriver du egne punkter for hva det spesifikt dreier seg om, ellers skriver du ikke noe mer enn det.
  • Skriv også måned, ikke bare år, på arbeidserfaringen din.
  • Du kan skrive noe om hva arbeidsoppgavene dine gikk ut på under arbeidserfaringen din.
  • Inntil du har fullført videregående, skriver du heller "2013 - d. d. /dags dato".
  • Det kan være en fordel å ha med et presentabelt bilde på CV-en din.
  • CV-en bør i likhet med søknaden skreddersys, men jeg ser at det ikke går i ditt tilfelle.
Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tenkte du å søke sommerjobb i år? Det er ikke mulig å få sommerjobb nå. Du er fire måneder for sent ute. Så jeg foreslår at du venter til neste år.

 

Det som er bra med søknaden din er at den er lettlest og at den har få skrivefeil, selv om det kan forbedres. Det som ikke er bra, er at den er altfor generell. Det er ikke meningen å skrive en søknad du kan levere til 100 potensielle arbeidsgivere, men å skrive en søknad spesielt for hver enkelt arbeidsplass og jobb du søker.

 

Du kan skrive mer utfyllende om den ene erfaringen din og hvordan du kan få bruk for det du har lært i den jobben du søker. Det er ingen vinneroppskrift å skrive at du arbeider effektivt. Alle skriver nettopp det eller tilsvarende påstander uten å underbygge dem. En person som arbeider effektivt sier ikke det eksplisitt, men skaper tillit og et inntrykk av at man er effektiv gjennom det man forteller om det man har gjort og hvilke holdninger man har. Å si at kundebehandling er viktig og at du strekker deg etter å gjøre mer enn forventet er bra, men du må altså si mer om det. Du bør også si noe om samarbeidsevnene dine når du søker på en butikkjobb.

 

Når det gjelder CV, er det mange syn og det er vanskeligere å finne en fasit. Mine bemerkninger:

  • Malen du bruker er oversiktlig og fin.
  • Rett skrivefeil!
  • Du kan endre rekkefølgen på overskriftene. Det viktigste bør komme først.
  • Det du kan sette en dato på bør listes opp i omvendt kronologisk rekkefølge.
  • Nøkkelkvalifikasjoner er unødvendig å ha med. Det punktet skal oppsummere det viktigste i CV-en. Det er ikke behov for en oppsummering før du har mye mer erfaring og utdannelse og annet å fylle på.
  • Jeg vet ikke hvor god du er i språk, men du bør være forsiktig med å skryte på deg for mye. Du sier at du snakker "meget bra" engelsk. Da bør du ha toppkarakterer i engelsk bak deg og gjerne mer enn det som er obligatorisk. Istedenfor "OK" i tysk bør du skrive "moderate ferdigheter". Men også da forventer man at du har gjort det godt i tysk på videregående og kan bruke språket i en jobbsituasjon. Mange har ikke mer enn grunnleggende ferdigheter i tredjespråket sitt etter vg2.
  • Ikke skriv at du er "over gjennomsnittet flink med IT". Hvis du kan noe mer enn Microsoft Office og Photoshop skriver du egne punkter for hva det spesifikt dreier seg om, ellers skriver du ikke noe mer enn det.
  • Skriv også måned, ikke bare år, på arbeidserfaringen din.
  • Du kan skrive noe om hva arbeidsoppgavene dine gikk ut på under arbeidserfaringen din.
  • Inntil du har fullført videregående, skriver du heller "2013 - d. d. /dags dato".
  • Det kan være en fordel å ha med et presentabelt bilde på CV-en din.
  • CV-en bør i likhet med søknaden skreddersys, men jeg ser at det ikke går i ditt tilfelle.

 

WOW! Det er et utrolig flott svar og inneholder mange gode punkter og råd som jeg skal ta med meg.

Det var veldig demotiverende å lese det, men jeg skal fortsette å søke og krysser fingrene for at jeg skal få meg en jobb :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...