Gå til innhold

Harrytur/svenskehandel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er fyllt 20 år får du ikke kjøpt noe på systembolaget i det hele tatt! (Kun folköl, 3.5% i dagligvarebutikker).

 

Men, ironisk nok, kan man drikke sprit over 22% som 18-åring hvis man er på byen i Sverige..

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er fyllt 20 år får du ikke kjøpt noe på systembolaget i det hele tatt! (Kun folköl, 3.5% i dagligvarebutikker).

 

Men, ironisk nok, kan man drikke sprit over 22% som 18-åring hvis man er på byen i Sverige..

 

Hadde helt glemt det,

men viss man får en person som er fyllt 20 år til å kjøpe f.eks ett brett med øl kan man vel ta det med over grensa lovlig? :)

Lenke til kommentar

Litt oppklaring/presisering:

 

men viss man får en person som er fyllt 20 år til å kjøpe f.eks ett brett med øl kan man vel ta det med over grensa lovlig? :)

 

Ja, heldigvis er det slik at innførsel har de samme aldersgrensene som gjelder i Norge. Ergo alt inntil 22% styrke kan en 18-åring innføre lovlig.

 

Man trenger ikke være ute minst 24 timer for å slippe fortolling av tobakk og alkohol, hvis man kan fremlegge kvittering på at man har betalt MVA i Sverige. Som det står på toll.no.

 

Man kan ikke handle tax-free i Sverige og kjøre på grønt med mindre man har vært i Sverige i minst 24 timer. Man kan handle for inntil 3000 kr (pr. person) på dagstur inkl både alkohol og tobakk fra svenske butikker. Summen dobles dersom man har vært ute i over 24 timer, men man trenger ikke fortolle noe så lenge man holder seg innenfor kvoten, og ikke har kjøpt tax-free (f.eks på sandefjord-strømstad ferga).

Lenke til kommentar

Man kan ikke handle tax-free i Sverige og kjøre på grønt med mindre man har vært i Sverige i minst 24 timer. Man kan handle for inntil 3000 kr (pr. person) på dagstur inkl både alkohol og tobakk fra svenske butikker. Summen dobles dersom man har vært ute i over 24 timer, men man trenger ikke fortolle noe så lenge man holder seg innenfor kvoten, og ikke har kjøpt tax-free (f.eks på sandefjord-strømstad ferga).

 

Ja, når man handler tax-free får man naturligvis ikke kvittering for betalt MVA...

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er....hvem skal sjekke at du er ute av Norge i 24 timer.

Tollvesenet, naturlig nok.

Det er ditt ansvar å kunne dokumentere at du har vært lenge nok borte.

 

 

 

Spørsmålet er....hvem skal sjekke at du er ute av Norge i 24 timer.

Tollvesenet, naturlig nok.

Det er ditt ansvar å kunne dokumentere at du har vært lenge nok borte.

 

Hvis de påstår at jeg ikke har vært ute av Norge over 24 timer, vil jeg vel tro at de også må ha bevis for påstanden sin.  Jaja...selv har jeg som oftest benyttet skogsveiene i Finnskogen når jeg har dratt over. Og i alle de åra jeg har gjort det, har jeg til dags dato aldri sett en toller der. Er jo gjerne slik på disse overgangene uten tollstasjon.

Lenke til kommentar

Nei, det er din plikt å bevise at du har vært ute av landet i mer enn 24 timer, ikke deres.

 

Med det sagt, jeg har blitt stoppet for kontroll i Sandefjord etter å ha tatt fergen fra Strømstad m/ taxfreeposer synlig i baksetet, men det ble ikke nevnt med et ord. Eneste de sjekket var kvoten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...