Gå til innhold

[Løst] Bygge egen trådløs ruter eller bare kjøpe en Asus RT-AC68U?


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig lyst til å prøve å bygge meg en egen ruter.

 

Spesifikasjoner som jeg ønsker:

  • 2x Gigabit LAN porter
  • 2.4Ghz/5Ghz WLAN (a/b/g/n, kanskje også ac)
  • Helst Mini ITX eller m-ATX.
  • Lavt strømforbruk
  • Ubuntu Server 14.04 LTS / DD-WRT x86
  • Hva burde jeg bruke til lagring?

 

Jeg kommer enten til å bruke Ubuntu Server sin innebygget programvare og sette opp wlan0 som et AP med DHCP, bridget sammen med eth1. eth0 vil være koblet til modemet, og eth1 vil være den porten som er koblet til den 4 porters Gigabit switchen.

 

Det er kanskje enklere å administrere  "ruteren" via nettleser med DD-WRT enn med SSH? Jeg er ikke redd for kommandolinja i GNU/Linux. :p

 

Kommer med nettverkskart seinere ikveld / imorra.

 

Prisklasse: 1'500,->2'500,-

 

Må jeg strekke med langt over 1'500? Eller er det like greit å kjøpe Asus RT-AC68U og legge inn DD-WRT?

Hvis jeg legger inn DD-WRT på Asusen, har jeg da tilgang til SSH?

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har noe valg, du kan også finne tak ii ett passende  WiFi kort og antenner og bygge din egen x86 baserte PFSense boks.

PFSense er en router / brannmur kombinasjon som er bygget på FreeBSD, men har ett eget webgrensesnitt.

 

Selvfølgelig avhengig av hvordan huset har sin layout, så kan det være bedre å handle ett aksesspunkt som du plasserer optimalt mens PFSense boksen tar seg av den verste jobben som brannmur og router.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk heller for en Asus RT-N18U, da jeg ikke har bruk for AC.  Streaming via Plex/Steam kommer jeg til å bruke maks 250 Mbit/s i bitrate, og da har mobilen min og laptopen 50 Mbit/s igjen (fordelt). Jeg kommer uansett ikke til å streame både Steam og Plex samtidig, så da trenger jeg ikke så all verdens hly båndbredde på trådløsen heller. Holder langt med 300 Mbit/s lokalt, og jeg har kun en 17/0.7 Mbit linje (ADSL2+) uansett.

 

Kjørte en iwconfig på begge WLAN'a for å sammenligne, ble litt bedre her jeg sitter nå, og linja er ganske stabil.

 

Min kjære gamle Dlink Dir-655:

wlan0     IEEE 802.11bgn  ESSID:"*OLD-LAN*"  
          Mode:Managed  Frequency:2.472 GHz  Access Point: 00:26:5A:B8:5B:66   
          Bit Rate=65 Mb/s   Tx-Power=16 dBm   
          Retry  long limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=60/70  Signal level=-50 dBm  
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:2   Missed beacon:0

Min nye Asus ruter:

wlan0     IEEE 802.11bgn  ESSID:"*NEW-LAN*"  
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: F0:79:59:D1:8B:C0   
          Bit Rate=65 Mb/s   Tx-Power=16 dBm   
          Retry  long limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=67/70  Signal level=-43 dBm  
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:11   Missed beacon:0


NB: Har ikke konfiguert ferdig ASUS'en enda.

 

EDIT: Var litt usikker på konfiguering av en pfsense box (samt maskinvare) så valgte å gå den trygge veien å kjøpe en ruter i tilleg.

 

har konfigurert ruteren nå, alt fungerer smertefritt.

 

EDIT2: La til noen sitater fra poster nedenfor, for referanse til "Beste svar". :)

 

 

Jeg bor aleine og leiligheta er bare 55kvm har 2 hovedrom (stue+kjøkken og soverom). Så fant ut at jeg ikke trengte så kraftig ruter som en AC68U. Har egentlig ikke bruk for 1900 Mbps WLAN da jeg knapt brukte 1 Gbps (trådet) på min gamle ruter.

 

 

Med min gamle ruter så ville ikke Plex verken spille av filmer/musikk o.l på Nettbrettet (strømmet fra min stasjonære), og nå med ny ruter går det helt knirkefritt. Netflix, YouTube og andre programmer går også smertefritt, før på nettbrettet så "datt" den ut av det trådløse nettverket hele tiden.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Jeg har omtrent akkurat samme oppsett som deg, men har flere enheter pga samboer og unger. Jeg gikk for AC68U, og jeg hadde AC66U fra før.

 

AC66U er satt opp som tilgangspunkt, og den er lengst ut på nettverket. Den dekker tre PC-er og mobiltelefon.

 

AC68U er satt opp som router, og dekker en etasje trådløst.

 

 

Dette fungerer veldig fint for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RRhoads

 

Jeg bor aleine og leiligheta er bare 55kvm har 2 hovedrom (stue+kjøkken og soverom). Så fant ut at jeg ikke trengte så kraftig ruter som en AC68U. Har egentlig ikke bruk for 1900 Mbps WLAN da jeg knapt brukte 1 Gbps (trådet) på min gamle ruter.

 

Kjørte en liten test på Nettfart.no:

 

Nedlasting: 13.07 Mbps

Opplasting: 0.89 Mbps

Svartid: 9 ms

 

Må hadde jeg en nedlasting i bakgrunn så jeg regner med at jeg hadde hatt 17 Mbps ned hvis jeg ikke hadde hatt ned nedlastingen kjørende i bakgrunnen (eller noen andre programmer og ingen andre enheter koplet til på nettverket).

 

Opplasting har jeg hatt rundt 0.5 Mbps før jeg bytta ruter og har hatt en svartid på mellom 20-30 ms. Er foreløpelig veldig førnøyd jeg. :D

Lenke til kommentar

Med min gamle ruter så ville ikke Plex verken spille av filmer/musikk o.l på Nettbrettet (strømmet fra min stasjonære), og nå med ny ruter går det helt knirkefritt. Netflix, YouTube og andre programmer går også smertefritt, før på nettbrettet så "datt" den ut av det trådløse nettverket hele tiden. Nå har jeg ikke det problemet. Laptopen datt også mye ut. Og DHPC gikk tregere og tregere, satte til slutt opp statisk IP på laptopen, nettbrettet og stasjonæren. Skype begynte også å henge seg (dog bare 1-2 sekunder). Og spill gikk tregt når nettbrettet/laptopen lasta ned oppdateringer, spill spilte jeg på stasjonæren (kabel 1Gbit både stasjonær, switch og ruter).

 

Egentlig litt synd at min kjære DIR-655 begynte å bli treig og uresponsiv. Men nå har jeg trossalt hatt den i over 6 år. Og den har hatt MYE lokal trafikk med diverse server programvare, lokal synkronisering, vært også koplet til et NAS på den som hadde trafikk nesten 24/7.

Lenke til kommentar

@RRhoads

 

Jeg bor aleine og leiligheta er bare 55kvm har 2 hovedrom (stue+kjøkken og soverom). Så fant ut at jeg ikke trengte så kraftig ruter som en AC68U. Har egentlig ikke bruk for 1900 Mbps WLAN da jeg knapt brukte 1 Gbps (trådet) på min gamle ruter.

 

Det er klart. Jeg hadde ikke brukt så mye på ruter hvis jeg hadde vært alene jeg heller. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...