Gå til innhold

"Nyutdannet, minus 15 stp." - jobbsøker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig blitt ferdig med mitt tredje år ved høgskole, og skulle etter planen hatt en bachelor nå.

Dessverre har ting ikke gått helt etter planen, og jeg mangler for øyeblikket eksamener i to fag.

Planen min er å få tatt disse så kjapt som mulig (sensommeren-høsten), men status quo er som den er nå. Studiet det gjelder er innen grafisk design, og emnene er to teoretiske fag. Av 180 studiepoeng, så har jeg da kun 165 akkurat nå.

 

Det jeg lurer på er:

Jeg ønsker likevel å starte jobbsøk, og er usikker på hvordan jeg skal gå frem da. Skal jeg nevne dette i den første søknaden, hva skal jeg evt. skrive/si: "Jeg er nesten ferdig med bachelor"? Jeg er redd ingen kommer til å ta meg seriøst, og ihvertfall ikke ansette meg. 

 

Om noen har noen erfaringer eller tips til meg ang. dette, hadde jeg blitt veldig takknemlig.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sykdom. Den ene har jeg rett og slett ikke klart, og den andre rakk jeg ikke (takket være en ulykke som gjorde at jeg stod fast i trafikken). Så jeg har for så vidt ingen "god" unnskyldning for å ikke ha tatt disse.

Endret av Helvetica
Lenke til kommentar

Null stress, som grafisk designer er det vel ferdighetene dine innen grafikk som teller 90%? Hvis du viser til arbeidsgivere at du er flink får du jobb. Har du ikke en portefølje burde du opprette en.

 

Du må vurdere om du takler en fulltidsjobb mens du fullfører studiet.

 

Det er bare å si det som det er, men ikke legg unødvendig fokus på at du ikke er ferdig, men det burde stå et sted. Det snakker du deg fint ut av på intervju. Ingen som bryr seg om du må ta noen fag på si hvis du er flink.

Lenke til kommentar

Det er ikkje noke problem å søke jobb så lenge du ikkje utgir deg for å ha kvalifikasjonar som du ikkje har. Innanfor grafisk design er det heller ingen formelle kompetansekrav så her har arbeidsgiver stor friheit til å velge kva formell kompetanse som skal krevast av den ansatte.

 

Som nemnt så burde det være mulig å få seg jobb også utan å ha fullført utdanninga, særlig dersom du er flink eller dersom det er stor mangel på arbeidssøkarar.

Det er også verdt å nemne at det er to store feller som du kan gå i dersom du starter å jobbe utan å ha formelt fullført utdanninga. For det fyrste så er det vanlig at du får ei lavare lønn sidan du ikkje har den formelle kompetansen i orden. Og for det andre så er det lett for at du bruker så mykje tid på jobben at du ikkje får fullført utdanninga i det heile tatt. Dette vil være negativt dersom du seinare skal bytte jobb og kun har yrkeserfaring å vise til. Så sjølv om arbeidsgivaren som du får gir deg dei same lønns og arbeidsforhold som dei som har fulltført utdanninga, så er det viktig at du ikkje nedprioriterer å fullføre utdanninga.

 

Husk også på at skulen ofte berre tilbyr ny eksamen i opp til eit år etter at faget har gått ut. Så dersom skulen plutselig endrer litt på fagkoda og du drøyer med å avlegge eksamenen så kan du riskere at du må ta heile faget på nytt (oppgåvelevering, obligatorisk oppmøte, osv) og ikkje berre kan avlegge ny eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...