Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken SUV passer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo idiotisk å tro at 2wd er bedre enn selv det dårligste 4x4 systemet.

 

Med 2wd trenger du bare å spinne med ett hjul, så er du fucked.

 

Med 4x4 må du spinne på 2. Altså en 50% forbedring.

 

Har man i tillegg litt mer avansert bil kan man kanskje låse mellomakslingen slik at man får 50/50 fordeling fremme og bak.

 

Har man enda mer avansert kan man sperre diffen bak. Da må man spinne på 3 hjul.

 

Har man en gelenderwagen så kan man låse fremme også, altså må man spinne på 4 hjul.

 

EDIT: En 2wd med diffsperre kan måle seg med en dårlig 4x4, men det er jo ingen som har det unntatt 240 entusiastene.

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da mange grunner til å velge 4x4, her er noen:

 

- Man kjører ofte med 1000kg+ tilhenger på vinteren

- Hvis det snør 40 cm i løpet av natta så trenger man ikke å stresse med å måkke før etter jobb

- Brøyting er dårlig i ditt område

- Bratte bakker er vanlig i ditt område

- Personer som kjører BMW å som tror at bare man lærer seg å kjøre så klarer man bakkestart i en bratt bakke står i veien

 

Før jeg blir angrepet så kjørte jeg i 7 år i Tromsø og Narvik med BWM og piggfritt uten problemer før jeg ble lei av alle begrensningene dette gir å bare skaffet meg en 4x4 med 20+ cm bakkeklarning. Har aldri sett tilbake på 2wd.

 

Grunner til å velge 4WD er det mange av, grunner til å velge en SUV er det derimot ganske få av.

Selv kjører jeg mye med tilhenger på vinteren, jeg kjører også med campingvogn på smale veier i svenske skoger..

Jeg bor i Oslo, som kjent brøyter man ikke her, man salter.

 

Det er ingen tvil om at en vanlig personbil med 4wd er det beste valget for svært mange, SUV er egentlig ganske så unyttig i Norge all den tid man ikke kan kjøre utenfor vei uansett..

 

Haldex firehjulstrekksystem som brukes i en ny Toyota vi har her hjemme er for øvrig svært nyttig opp på fjellet, man føler man har mer kontroll. Men jeg vil ikke si at man trenger det, er du stuck, så er du stuck. Det er min erfaring.

Hvilken Toyota har Haldex? 

 

Fordelen med å kjøre en bil med enten for- eller bakhjulsdrift, er at man blir bevisst på begrensningene man har. Med firehjulsdrift kan man bli lurt til å tro at man har en stor fordel, mens det i virkeligheten kan være en marginal eller i verste fall ikke-eksisterende fordel.

 

Nåja, fordelen er enorm.

Steder man lett sliter med å komme seg opp med 2wd er ofte ikke verre enn at en bakkestart er helt kurant med 4wd.

 

Har man en gelenderwagen så kan man låse fremme også, altså må man spinne på 4 hjul.

 

EDIT: En 2wd med diffsperre kan måle seg med en dårlig 4x4, men det er jo ingen som har det unntatt 240 entusiastene.

Og bare for å legge det til, det er faktisk utrolig hva elektronikken kan gjøre også..

 

Hva gjelder sperre på 2wd-biler er det da en del som har LSD..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilken Toyota har Haldex? 

 

RAV 4, såvidt jeg vet. Edit: Jeg trekker tilbake dette da jeg ikke vet. Virker som om de har sitt eget system som ligner/er identisk med Haldex sitt.

 

 

Har man en gelenderwagen så kan man låse fremme også, altså må man spinne på 4 hjul.

 

 

Mange andre biler du kan låse diffen på rundt om da. Til og med RAVen har en låseknapp.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Jeg må bare kommentere litt rundt dette . Starter med å si at jeg fikk sertifikatet i mai 2014 (jeg er nå 22 år ) damen og jeg kjøpte en mitsubishi ASX 2011 modell med 2WD/4WD ( kan bytte mellom dem ) Har null erfaring med bilkjøring men etter et år med masse kjøring elsker jeg SUV på grunn av da sitter jeg høyere og har MYE mer oversikt .

 

Vi valgte 4WD på grunn av familien til damen bor på Voss og der er det masse oppoverbakker, siden vi er der relativt ofte på vinteren også så testet vi å ta bakkestart midt i bakken med 2WD og da spant vi og ingen sjanse , byttet til 4WD og kom opp uten problemer.

 

Jeg elsker SUV og ville hatt det igjen .

 

Jeg har prøvekjørt Tesla model s som er relativt lav og det føltes som jeg hadde beina på asfalten..

Lenke til kommentar

 

 

Har man en gelenderwagen så kan man låse fremme også, altså må man spinne på 4 hjul.

 

 

Mange andre biler du kan låse diffen på rundt om da. Til og med RAVen har en låseknapp.

 

 

Du burde lese deg opp på hva diffsperre er og hva "låseknappen" i Rav4 gjør.

 

Hint:

 

 

 

Har man i tillegg litt mer avansert bil kan man kanskje låse mellomakslingen slik at man får 50/50 fordeling fremme og bak.
Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sjelden man MÅ ha firehjulstrekk men gud fader hvor kjekt det er på vintern på selv helt ordinære personbiler. Bare komfortgevinsten alene er verd den ekstra kostnaden i innkjøp, og evt økt forbruk. Da får du endatil bedre framkommelighet på kjøpet. 

 

Jada, med Vitaraen min kom jeg lengre med ren bakhjulstrekk i dyp snø enn jeg gjorde med Kugaen med 4x4. Breie dekk har sitt og si for framkommerligheten, men Vitaraen hadde sitt bruksområde og Kugaen var til hverdagsbruk. 

 

Siden jeg kjøpte min første Kuga i 2008 har jeg kjørt bil med 4x4 har jeg ikke vurdert å gå tilbake til 2wd. 

 

Så får de som mener at alle som vil ha 4x4 er udugelige sjåfører, akkurat det sier mest om dem, så kan vi andre som kjører 4x4 kose oss med det på vinteren. For det er jo litt gøy på vinteren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...