Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamn muntlig, kjente bygninger


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kommet opp i matte i muntlig eksamen i 10.klasse. Temaet jeg har fått er kjente bygninger. I oppgaven står det:

 

"Det finnes en rekke kjente bygninger og konstruksjoner rundt om i verden. Disse er ofte kjente fordi de er ekstreme på en eller annen måte. Du skal velge noen av disse bygningene eller konstruksjonene, og presentere disse ut fra et matematisk synspunkt."

 

Jeg aner ikke hva jeg kan snakke om utenom areal, omkrets, grunnflate osv. Det er veldig kjedelige ting å snakke om, så jeg lurer på om noen hadde noen tips  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta for deg Empire State Building, for eksempel. Regn ut hvor mange kubikkmeter du får plass til inni. 

Kan jo også gjøre det samme med en av pyramidene. En stein måler X * Y * Z og veier X kilo. Hvor mange mennesker må til for å løfte én? Hvor mye veier pyramiden når den er ferdig? Hvis det tar X tid å sette på plass én stein, hvor lang tid vil det ta å sette hele hele sokkelen? Finn ut av hvor lang tid det har tatt å bygge hele pyramiden under visse forutsetninger. Du kan jo også, hvis du vil/har tid, regne ut hvor mange arbeidere du kan redusere med for hvert plan om du vil bruke like lang tid på hver etasje, gjerne også i prosent. 

 

Men det er jo "enkle" bygninger i denne sammenhengen. 

 

Taj Mahal, Sagrada Familia eller Colloseum vil bli helt andre utfordringer. Sagrada Familia er ekstra morsom ettersom den enda ikke er ferdig. Så langt har de brukt 132 år på kirken, og etter planen skal kirken stå ferdig i 2026. Hva sier dine beregninger? 

 

Lykke til med oppgaven! :) 

Lenke til kommentar

Ta for deg Empire State Building, for eksempel. Regn ut hvor mange kubikkmeter du får plass til inni. 

Kan jo også gjøre det samme med en av pyramidene. En stein måler X * Y * Z og veier X kilo. Hvor mange mennesker må til for å løfte én? Hvor mye veier pyramiden når den er ferdig? Hvis det tar X tid å sette på plass én stein, hvor lang tid vil det ta å sette hele hele sokkelen? Finn ut av hvor lang tid det har tatt å bygge hele pyramiden under visse forutsetninger. Du kan jo også, hvis du vil/har tid, regne ut hvor mange arbeidere du kan redusere med for hvert plan om du vil bruke like lang tid på hver etasje, gjerne også i prosent. 

 

Men det er jo "enkle" bygninger i denne sammenhengen. 

 

Taj Mahal, Sagrada Familia eller Colloseum vil bli helt andre utfordringer. Sagrada Familia er ekstra morsom ettersom den enda ikke er ferdig. Så langt har de brukt 132 år på kirken, og etter planen skal kirken stå ferdig i 2026. Hva sier dine beregninger? 

 

Lykke til med oppgaven! :)

Tusen takk! Hjalp veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...