Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vannavskiller til kompressor. Trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge to er sansynligvis bra nok. Slike vannutskillere skiller kun ut vann i væskeform, dvs at trykklufta etter vannutskilleren gjerne har en relativ fuktighet på nært 100%. Etter at lufta kommer ut av blåsespissen din faller relativ fuktighet til godt under 100% pga at trykket i lufta naturlig nok faller til atmosfæretrykk uten at temperaturen faller tilsvarende. Skal trykklufta tørkes til relativ fuktighet under 100% kreves det enten kjøletørker eller adsobsjonstørker, noe som koster veldig mye mer. Slik tørker er vanlig på større anlegg hvor det brukes trykkluftverktøy med motor som muttertrekker, vinkelsliper osv. Når trykklufta avgir mekanisk energi i en motor faller temperaturen på lufta mye mer enn når den kun går gjennom en blåsespiss. Derfor vil luft "tørket" i kun en vannutskiller normalt fortsatt inneholde så mye fuktighet at det oppstår ising i utløpet/eksosen av en trykkluftmotor pga den lave utløpstemperaturen. Eksosen vil da kunne fryse tett og motoren slutter å dra. Derfor må slik trykkluft tørkes med kjøletørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de ikke trykkluft på boks på tema nå også? Syns jeg hørte noe om det fra en av gutta i "droneklubben" her..

Kjekk å ha med seg i stedet for kompressor m.m, koster ikke så mye, og er kurant til småting..

Blir jo dyrt i lengda hvis det er mye du stadig skal blåse reint da men..

Lenke til kommentar

Auda! Det hørtes ikke helt heldig ut å blåse reint varme motorer som har fått en kræsjlanding i sand/skog med!

 

Takk for tipset sedsberg! :) Har du noen tips til tilsvarende produkter som kan brukes til slikt, der det ikke er muligheter for å ta med kompressor og alt det som følger med?

Lenke til kommentar

Det finnes "trykkluft på boks" med ufarlig gass. Desverre husker jeg ikke hva de heter. Vi brukte de da jeg jobbet hos Infocare. Tror vi fikk dem via PS-data/Hattelco men begge de er jo historie nå. Og på alle nettsider jeg har sjekka står det ikke oppgitt hva luftboksene inneholder. Lokale audio/video-sjapper, rekvisitabutikker, fotosjapper etc. kan kanskje ha noe hvor du kan lese på boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...