Gå til innhold

[Løst] Stillegående pc..


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke noe god på data, men er på utkikk etter en stillegående pc.

 

Har i dag en som er bygget av en venn, men den bråker for mye.

( har ikke detaljene nå.. men er i5, 8g ram 2t disk )

 

Står i en tv benk i stuen og er koblet til tv.

 

Brukes til å streame film, litt spilling og generell databruk.

 

Ønsker en som har litt kraft og er så stille som mulig.

 

Kan noen komme med gode tips??

 

Mvh Snes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bytt ut original kjøleren til intel med en cooler master 120, og hvis du har vifter på skjermkortet også , så er det mulig du må bytte de ut. koster mindre enn du tror. eller sette inn et stille kort, har selv et 970 med to store vifter og de er ganske stille.

Endret av Magnetmannen
Lenke til kommentar

bytt ut original kjøleren til intel med en cooler master 120, og hvis du har vifter på skjermkortet også , så er det mulig du må bytte de ut. koster mindre enn du tror. eller sette inn et stille kort, har selv et 970 med to store vifter og de er ganske stille.

 

Har funnet ut hva jeg har, er ikke så verst er jeg fortalt men 3 år gamelt.

Lurer på om ssd og en prosessor som er mindre varmegivende kan være mye på vei?

Og ja vifta på den orginal er sikker bråkete.

 

Her er detaljer: 

 

kabinett  

SilverStone Milo SST-ML03B HTPC Sort

Hovedkort 

Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3, Socket-1155

Prosessor

Intel® Core i5-2310 Processor ( ser at denne er 95w )

Power

Silver Power SP-SS400 400W PSU

Disk

Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
Lenke til kommentar

har du ikke skjermkort? eller bruker du det integrerte? som jeg sa i forrige post, bytt cpu kjøler så er du godt på vei, kan være at du har en støyende strømforsyning også, men det må du bare lytte til når du har pc i gang og bestemme selv. et plastrør mot øret er utmerket til å detektere hvor støy kommer fra.

 

den kjøleren jeg foreslår koster 290 kroner og er 31 dB så begynn der.

 

https://prisguiden.no/produkt/cooler-master-hyper-212-evo-152853

 

http://www.avsforum.com/content/type/61/id/223600/width/500/height/1000/flags/LL

Endret av Magnetmannen
Lenke til kommentar

Hva ønsker du å bruke av penger på dette egentlig? Har selv bygd en vifteløs HTPC med 0 støy. 

https://www.komplett.no/intel-core-i5-4590s/816891

eller

https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790s/816869

 

sammen med

kabinett fra http://www.streacom.com/products/chassis/

 

er et veldig godt utgangspunkt, men koster fort noen tusen. Støymessig er det i alle fall helt fantastisk.

Lenke til kommentar

The Jackal har et poeng, hvor mye har du tenkt å legge i dette?

Har bygd en HTPC selv, som er er i praksis støyfri, selv med vifter.
Min tilnærming til dette var følgende:

  • Overkill på prosessor (i7-4770K) - trenger MEGET sjelden å belastes mye for å oppgavene den skal gjøre = mindre varmgang og behov for kjøling
  • Større chassis, lettere å flytte luft, mindre jobb for viftene. https://www.komplett.no/cooler-master-silencio-452-midi-tower/800234
  • Spinnedisk er fy-fy i HTPC i dag, så bruker en SSD på 256GB. Trenger jeg mer lagring settes dette i et NAS, utenfor stua.
    • Utvikler mindre varme, behov for kjøling er mindre

I tillegg har jeg byttet strømforsyningen til en med stillegående vifte, og byttet prosessorvifta til en fra Noctua, samt kabinettvifta.

Har ikke eget skjermkort, klarer seg med det som er internt på prosessor.

 

Resultat: Lynrask HTPC, som er fullstendig lydløs. Jeg spiller ikke noe særlig, men klarer fint å kjøre Half-Life 2 med alt på fullt, uten at temperaturen går opp og viftene må gå noe raskere. Ikke at HL2 er noe å sammenligne med dagens litt mer krevende spill, men en liten pekepinn er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et kabinett som jeg tenkte å benytte videre.

SilverStone Milo SST-ML03B HTPC Sort

( passet så bra inn i tv benken.. )

 

Pris er ikke det viktigste, 

Har i dag spinnedisk, så denne må ut og ssd inn.

( har behov for noe lagring så en nas må vel inn i naborommet.. )

 

Må bytte hovedkort og prosessor da hovedkortet støtter 2 generasjon prosessorer ( blir ikke det 2 kjerne? )

Hovedkortet er mikro atx

 

Har klart meg uten ekstra skjermkort til nå, og det er lite spilling.

 

Får spandere på noen noctua vifter så høres det ut som om jeg nærmer meg noe bra:)

 

Takk for mange gode svar :green:

 

Sidespørsmål om noen har tips ( skulle vel startet egen tråd ? )

Jeg har en bose cinemate som er 4 år, den har optisk lyd fra tv og alle andre saker er plugga i tvèn.

( har ikke aux inngang, kun optisk )

 

Ønsker å spille spotify / streame musikk fra en enhet til dette.

Må da være via pcèn eller en enhet som plugges mot tv slik at alt kommer dit.

 

Tips? eller er det beste å oppgradere stereosystemet??

Endret av Snes
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei Snes. jeg ville gått for noe lignende som dette:

 

5.gen Broadwell CPU.

Flash hovedkortet til nyeste bios som støtter 5.gen prosessor.

Sett viftestyringsprofilen slik at alle viftene er avskrudd til 65 grader.

Bytt ut Thermalright CPU viften med Prolimatech dersom du ønsker enda lavere lydnivå fra CPU kjøleren. Prolimatech har lavere rotasjonshastighet med 300-1000 RPM mot Thermalrights 700-1300 RPM.

CPU vifteprofilen kan ikke skrus helt av, men sett den til det laveste RPM som er mulig og sett en temperaturprofil som øker rotasjonshastigheten til vifta gradvis fra 65 grader og varmere.

 

Intel Core i7-5775C

Asus H97M-Plus

Thermalright AXP-200 Muscle

Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14 140mm CPU vifte (Som substitutt til den medfølgende viften til Thermalright AXP-200 dersom behov for enda lavere støynivå)

Be-Quiet Pure Power L8 400W (300w versjonen er identisk, men kjøp den som er rimeligst av de to. Pdd. var 400w versjonen rimeligst på prisjakt).

SSD harddisk (Hvilken som helst SSD gjør jobben)

 

Til stereoen hadde jeg gått for Icarus.

http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/77059-icarus-linux-basert-openhome-upnpd-renderer-apple-tv1.html

 

Jeg bruker selv disse komponentene som til sammen er helt lydløst:

SilverStone Milo SST-ML03B

Intel i7-4770s

Intel DH87RL (Asus H97M-plus har bedre viftestyring enn dette Intel kortet)

Raijintek Pallas CPU kjøler. (Ville anbefalt denne dersom den fremdeles var til salgs. Det er i følge spesifikasjonene 70mm klaring for CPU kjøleren, men jeg tror Thermalright AXP-200 Muscle med sine 73mm skal gå helt greit i dette kabinettet. Kjøp Pallas hvis du finner den, for den kan jeg garantere passer, med tre-fire millimeters klaring til overs).

Be-Quiet Pure Power L8 300W

Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14 140mm CPU vifte
SSD harddisk.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er TS sin egen bolig, men jeg var i samme situasjon med 3 litt støyende maskiner for en stund siden.

Omgikk hele støyproblematikken ved å plassere maskinene pent på en benk i naborommet, bore et lite hull i veggen som ble skjult av en påmontert veggboks, hvorpå kablene ble sirlig og pent trukket gjennom, langs en list, og opp til skjermer, tastatur osv. på bordet.

 

Resultatet er null støy i brukermiljøet, full valgfrihet på komponenter, og maskinene kan bråke så mye de orker.

Ikke sikkert denne løsningen passer for alle, men kanskje verdt en tanke for de som har anledning til å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...