Gå til innhold

Forlengelseskabel til WiFi-antenne - en god idé?


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en media bridge med Asus EA-AC87 som jobber opp mot RT-AC87 for å fungere optimalt.
Og dette oppsettet fungerer godt slik jeg erfarer det, men.. Det var planen å få satt mediabridgen litt gjemt, tenkte at siden signalet likevel skal gjennom noen massive tømmervegger og en etasje så ville det ikke ha så mye å si om jeg plasserte den bak tv'n, men der tok jeg feil..!

Så da er spørsmålet, vil det fungere å kjøpe noen antennekabler som forlenger antennefestene fra mediabridgen? 

Noe slikt som dette?
http://www.ebay.com/itm/Hot-New-3m-WiFi-Antenna-RP-SMA-Extension-Cable-Cord-For-Wifi-Router-/271526271950?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3f383a1bce

Da kunne jeg fortsatt latt mediabridgen stå bak tv'n, og heller da gjemme disse fire ledningene og få antennene montert et sted de ikke ble like synlige som det blir om hele boksen må stå/henge hvor de får godt signal..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle antenekabler og plugger (forutsetter at du finner stuff som passer ordentlig) har en viss demping pr. meter kabel og pr. plugg.

Noe dB blir det med 4 pulgger og et par meter kabel.

 

Spørsmålet er alltid om gevinsten ved å få antennen på et bedre sted oppveier signal-tapet i plugger og kabel..

 

I ditt tilfelle vil jeg tro det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, takk for svar.

Men vil det ha noe å si hvordan jeg monterer disse? Må/bør de stå langt fra hverandre eller tett inntil? Regner ikke med de må stå i samme mønster som de gjør på media-bridgen(Der står de i et firkantet mønster), eller..?
Finnes noen oversikt over hvordan man bør sette opp slike antenner?

Lenke til kommentar

En PC eller telefon kan koble seg til med 1 stream på 1 antenne, eller opptil 4 streams på 4 antenner.

 

Siden disse jobber sammen, men på forskjellige frekvenser, skal de stå sammen. Slik at ikke dekningen mot en og samme klient blir veldig forskjellig.

 

Ikke nødvendigvis helt inntil hverandre slik som på ruteren, men innenfor samme kvadratmeter iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, takk for svar.

 

Men vil det ha noe å si hvordan jeg monterer disse? Må/bør de stå langt fra hverandre eller tett inntil? Regner ikke med de må stå i samme mønster som de gjør på media-bridgen(Der står de i et firkantet mønster), eller..?

Finnes noen oversikt over hvordan man bør sette opp slike antenner?

 

Antenner som skal støtte MIMO bør stå med en individuell avstand av en bølgelengde (12,5cm) fra hverandre, eller multiplum av dette opp til 50cm avstand.

https://supportforums.cisco.com/discussion/10330791/cisco-1250-dipole-antenna-spacing#1314938

 

Disse tallene gjelder for 2.4GHz.

For 5GHz-antenne skal man bruke 6 cm avstand eller multiplum av dette, maksimalt 24cm.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...