Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bytet hoved kort


Anbefalte innlegg

jeg har bytet hoved kort (asus b85m-g / windows 8.1 ready )og ny prosesor.

jeg får feilmeldinger nor jeg starter den opp: oppstartsreparasjon kan ikke reparere denne datamaskinen automatisk. 

 

jeg har window 7 pro på den og jeg har ikke lyst til og slette det som liger på hardisken.

 

hva må jeg gøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved bytte av hovedkort må man egentlig re-installere windows.

Det du skulle gjort var å kopiere ut viktig data før du byttet hovedkort og så re-installert windows etter bytte av HK.

 

System Repair fungerer ikke i det hele tatt? 

 

Kanskje du kan sette tilbake det gamle hovedkortet, se om du får bootet da og så gjøre som jeg skisserer ovenfor.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja si det .. Derfor man har backup kanskje?

 

Det du kan forsøke å koble harddisken din inn i en annen PC og hente ut filene dine på den måten.

 

Ang windows ... Har du lisens-nøkkelen? Selv om maskinen er ferdig-bygd så pleier det jo følge med et installasjonsmedie, evt en recovery partisjon. Men uansett skal du ha lisens-nøkkelen. Har du denne kan du følge denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

 

Edit: Vil anbefale at du setter deg inn i hvordan lage en bootbar minnepinne med Windows installasjon jfr. lenken jeg gav. Du kan forsåvidt forsøke å boote på en slik og kjøre system repair fra der også. Ikke sikkert det vil fungere men det er verd et forsøk og den ISO'n må du egentlig ha uansett.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

gør det noe om man puter disken  i et aent oprativ system?

er det en risiko at jeg kan miste filene på diksen?

 

jeg har lisens-nøkelen.

 

installasjonsmedie, evt en recovery partisjon, tenker du på cde eller en fil som liger på hardisken?

 

jeg har hør at den liger på manskine nor du skøper en ny ferdig byggt pc?

Lenke til kommentar

Du kan fint sette harddisken din inn i en annen maskin. Men du må selvsagt ikke sette den som primær-partisjon (primary boot device). Dermed vil maskinen du bruker til dette boote som vanlig, og din harddisk vil komme opp som "en ekstra" harddisk (typisk D: eller E: osv) og du kan dermed kopiere filer fra denne til f.eks en minnepinne.

 

Jeg vet at laptoper gjerne leveres med recovery partisjon (altså at det ligger på harddisken) men jeg visste ikke dette var så vanlig med desktoper. Hvis det ligger som en recovery partisjon vil det ikke være optimalt, fordi den muligens er litt skreddersydd for det gamle oppsettet ditt (hovedkortet). 

 

Det første du må gjøre er å redde filene dine.

Deretter kan du gå igang med windows installasjon, enten vba recovery partisjon skulle du ha dette eller vba en Windows ISO som jeg har lenket til.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

jeg har bytet hoved kort (asus b85m-g / windows 8.1 ready )og ny prosesor.

......denne datamaskinen ....

 

jeg har window 7 pro på den og jeg har ikke lyst til og slette det som liger på hardisken.

 

hva må jeg gøre?

Kom alltid med detaljer om maskinvare. Merke modell og varenummer.

Eller blir det generalisering fra alle som ønsker å svare/hjelpe deg og lite konkret.

 

Ferdige OEM stasjonære pcer fra Dell, Acer , Asus, hp, lenovo, har alle en oem type windows

Og 2015 er dette i recovery partisjon , media kit er det slutt med og oppsett av denne er tilpasset hver produsent og hvert produkt (pc type)

Er det en PC bygd av retail enkelt deler av et datavarehus (multicom,komplett,dustin eksempelvis) derimot er det generiske selfbuilder OEM hvor lisens og vet medie er tatt fra dems eget varehus som er installert.

Og du skal egentlig ha med medie i plater eller på partisjon i disk.

En slik OEM windows er uansett knyttet til pcen (hovedkortet) .

 

 

Du burde egentlig ha gjort research for du gjorde noe. Eventuelt oppsøkt salgs stedets hjemmeside. Eller laget en post om det her i forkant av innkjøp.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

nor jeg startet den troden, så tenkte jeg att ikke mere informasko trengdes for å løse plobleme. dete hvar noe ploblemer jeg ikke forosaket, men måte prøve og fikse opp i.

 

deter hvar en gamel pc.

Endret av hei14
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...