Gå til innhold

Junifest 2015 - Polljen - Botanikk i en eller annen rolle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg takker for tilbakemeldingene. Tistelen er et bilder som jeg må si meg særdeles godt fornøyd med og når jeg fikk det på stor skjerm så ble det bedre enn forventet. Jeg har en forkjærlighet for å bruke stor blender når jeg bruker macroobjektiv og det er ikke tvil om at (ekstremt) liten dybde har noe for seg i enkelte bilder, men denne gangen gikk jeg litt ut av "komfortsonen" og brukte en liten blender og jeg må bare si at det gav absolutt mersmak.

 

Jeg har vært ute og prøvd meg på noen motiver i dag, men er ikke helt fornøyd så det blir nye forsøk senere i kveld eller i morgen,

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 3 bilde 3 - Syregress med "linselus" 

 

Blomstrene på syregresset var dagens mål, men når det da kommer en "linselus"  :cool:  på besøk så må den selvsagt få hovedrollen i dagens bilde

 

18808160770_e31ee1ebde.jpg

 

PS!! Siden solen (som faktisk kom på besøk i dag) nå var borte, med bruk av liten blender og mange mellomringer så ble ISOen høy i dag, men støyen er akseptabel når man får slike objekter å fotografere.

Lenke til kommentar

Etter noen tilnærmet sommerlige dager så er det igjen nedbør i luften, men i dag har jeg lagt fra meg mellomringene og tatt en rask tur ut i hagen.

 

Uke 4 Bilde 1 - småblomster

Jeg har ikke den minste peiling på hva disse blomstrene heter og håper på at Randi (eller noen andre) kanskje vet dette.

 

18956210699_ae090d65a4.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar

I en "overfylt" hage så er det ofte de store buskene og de "majestetiske" blomstrene som blir lagt merke til, men når jeg begynner å se litt rundt om så er det mye som er lite (tildels svært lite) som ved nærmere studie er minst like vakkert som sine mer omtalte "storesøsken" i hagen.

Derfor vil jeg vie resten av festen til å prøve å få frem en liten brøkdel av det som finnes av små blomster og eventuelt andre små planter i hagen.

 

Uke 4 Bilde 2 - "Småtterier" (Del I)

 

19170071432_17e9e34d4a.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Det var mye fine nærbilder her, tistelen var spesielt flott. Den siste ('Småtterier' del 1) ser ut som en Saxifraga (sildreslekten), men det er vanskelig å si hvilken art, det er ca 440 arter i denne slekten, pluss en bråte med krysninger. Den ligner litt på Saxifraga x urbium (krysset mellom slektsnavnet og arten betyr at det er en krysning). De er også veldig fotogene, selv om de er små.

Lenke til kommentar

Det var mye fine nærbilder her, tistelen var spesielt flott. Den siste ('Småtterier' del 1) ser ut som en Saxifraga (sildreslekten), men det er vanskelig å si hvilken art, det er ca 440 arter i denne slekten, pluss en bråte med krysninger. Den ligner litt på Saxifraga x urbium (krysset mellom slektsnavnet og arten betyr at det er en krysning). De er også veldig fotogene, selv om de er små.

Takk Jorun.

 

Jeg har googlet navnet du kom med og det ser ut til å være Saxifraga x urbium. Jeg finner noen forskjellige fargenyanser i den arten og det virker som at den jeg har fotografert kanskje kalles (i alle fall i statene) "Miss Chambers". En annen kalles "London Pride", men om det egentlig er samme blomst eller om det er nyanser er jeg usikker på  :)

 

Når det gjelder tistelen så er jeg godt fornøyd og er av den mening at det er betydelig "penere" som knopp enn som utsprungen blomst  :closedeyes:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Meget stilig av linselusa. Til tross for at bildet er tatt med så høy ISO, er det veldig god kvalitet. Synd fargene blir litt borte da.

Ellers igjen gode komposisjoner av pene blomster. Vanskelig å velge ut en favoritt, men det må nesten bli "Løytnantshjerte"

Lenke til kommentar

Meget stilig av linselusa. Til tross for at bildet er tatt med så høy ISO, er det veldig god kvalitet. Synd fargene blir litt borte da.

Ellers igjen gode komposisjoner av pene blomster. Vanskelig å velge ut en favoritt, men det må nesten bli "Løytnantshjerte"

Takk for det. Jeg er relativt fornøyd, men jeg skulle ønske at fantasien strakk litt lenger slik at det ikke blir så mange "like" bilder. Men samtidig så har denne festen gjort godt etter noen særdeles "fotofattige" måneder før denne festen.

 

Blir et par rolige uker nå før ferien starter og en forhåpentligvis "fotorik" tur på kontinentet, deretter så blir det å prøve å finne en utfordring til augustfesten som stiller større krav til fantasien slik at det ikke blir nok en fest i hagen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...